hvor lenge varer det? har de noe treningsopplegg?
høres jo ganske spennende ut, da:)! og sikkert veldig motiverende å være sammen med andre i samme situasjon.
hva med å kontakte dem, og spørre om det er noen du kan snakke med som har vært der? det hender at sånne steder har såkalt "objektive referanser".
Alle helseklinikker er forskjellige. Dvs. uten å vite hvilken du skal på er det umulig å kunne anbefale/ikke anbefale og evt. komme med erfaringer.
Vet at donjuanwannabe har vært på Alm-senteret, og han likte seg IKKE.
Det som jeg mener er viktig er at du gjør deg kjent med stedet på forhånd, noe du jo er i ferd med å gjøre nå når du ber om råd.
DJW oppdaget at maten ikke svarte til forventningene på Alm. Han ville spise lavkarbo, men det var umulig der. Derfor er det viktig at du sjekker om typen mat er noe du kan leve med eller kan like - eller at det er mat du tåler og kan spise.
Mitt råd er at du ber om skriftlig informasjon fra stedet du skal til - eller stedene du vurderer å reise til. Info med menyer og aktiviteter etc.
Håper du finner ut av ting. Og flott om du kommer innom her og forteller hvordan du har hatt det etterpå :)
Vel, det er Alm senteret eg skal til, har snakka masse med dei og trur ikkje at eg vil ha den same opplevinga som det sto om i innlegget..
Det kan eg sjølvsagt ikkje veta ennå, men det har vel tross alt endra seg ein del på desse åra det meste, vil eg tru:)
Gleder, og kvir meg på same tid. Skal vera godt å få snakka med andre som har dei same problema som eg har, men samstundes kvir eg meg til å vera vekke frå familien i 4 veker:eek:
Hadde faktisk trudd at det var nokre her inne som har vore på slikt opphald, men det ser skralt ut med det.
Kansje eg skal skriva litt om mine erfaringar etterpå:confused:
Ja, alm-senteret var ingen hyggelig opplevelse. MYE å sette fingeren på. Men jeg visste jo alt om kosthold og hva jeg skulle spise og om trening FØR jeg dro dit så det ble jo helt feil å dra dit egentlig. Det sitter jo i hodet hos meg og det er jo vanskelig å få hjelp til.
Hvis du ikke har så mye peiling på kosthold og trening så kan det jo bli en annen opplevelse enn det jeg hadde.
Men jeg oppdaget ihvertfall fort at jeg visste mer om kosthold og trening enn "kostekspertene" og "treningsekspertene" som jobbet der, men jeg vet jo nå at jeg var helt desperat for å bli slank så det var derfor jeg ville prøve det.
Lykke til, håper du trives mer enn det jeg gjorde.
Trur dei fleste her inne kan da mesta om kosthald og trening:) Og eg har vel ikkje mangel på kunnskap om det eg heller, men det hjelpe ikkje når ein ikkje klarar å gå ned i vekt og å halde seg der...
Det sit nok i hode hos dei fleste som slit med vekta og det er det som ein kansje treng hjelp med å få system på, trur eg iallefall.. :confused: :confused:
Vil nok også tru at det er meir nøgde enn det er missnøgde brukarar på Alm, og alle andre plasser der det er slikt tilbud. :) :) :) Så eg satse på at eg vil trivast, og at eg får litt hjelp til å koma vidare.
Jeg sammenlikner meg ikke med dem her inne, men de som faktisk har trening og kosthold som jobb som på en slankefarm som Alm. (men nå kan jeg jo også veldig mye om dette da jeg har "studert" kost og trening nærmest døgnet rundt i 4-5 år). Hadde trodd de kunne mere om trening og kost enn de faktisk gjorde. Det var ikke bare meg som klaget. Det var mange som mente det samme som meg, at de ikke trivdes og at alt som sto på hjemmesiden til Alm ikke stemte helt når man først kom hit og opplevde det selv. Men av mangel på tilbud så finner mange ut at det er vel bedre enn ingenting så da fortsetter mange å bo der. De har jo ikke noe valg.
Men jeg forventet mere profft opplegg og at hjemmesiden deres faktisk stemmer med det du får. Og det gjorde det ikke. Men det grunnleggende på en slankefarm, maten, skuffet meg mest. Det bar preg av innsparing. Fordi det var veldig lite frukt og grønt og ikke så mye kjøtt, men korn var det for mye av (som jo er den billigste matvaren).
Kan noen fortelle meg hvorfor det var nesten ingenting av potet, pasta og ris der men mye korn!? Det har jo samme virkning på kroppen. Men det vet de jo ikke der.
Men du kan jo trives selv om andre ikke trives. De som jobbet der var jo greie og jeg følte meg godt motatt (men det er kanskje ikke så rart med en pris på kr. 19.000 pr. mnd.) :)
Vel, no har eg vore på Alm i litt over ei veka og stortrives.
Går masse, trener masse og et masse god mat. Har på første veka gått ned 2,3 kg, synes det er bra sjølv om eg veit at det er mest vatn :)
Har forresten vore reportasjar i fleire blad og aviser om Alm i det siste..
Kosten er stort sett "vanleg" norsk mat, men dei brukar spelt og amaranth i staden for kveitemjøl, me får også villris og faktisk litt potet. Bakar brødet sjølv her. Me et 7 måltid til dagen for å få opp forbrenninga og det går heilt fint, iallefall så lenge eg er her :rolleyes: 4 hovudmåltid (frukost, lusj, middag og kvelds) + 3 mellommåltid (litt nøtter og grønnsaker, frukt og 1 yogurt).
Det tøffaste er å vera vekke frå dei som er heima, men veit at det berre er 3 veker igjen så det går bra det også.
Treninga vert det tøffaste for ein må ha litt sjølvdisiplin slik at ein kjem seg ut på tur når ein skal, sidan det ikkje er trenarar med på morgonturen kl 07:00 då går dei fleste ein runde på ca. 45 min. før frukost. Sidan går det slag i slag...:visemuskl :visemuskl :visemuskl
Flott å høre at du trives! Det er nok tøfft å være borte fra barn og mann, men nå er du snart halveis.;)
Tror nok det vanskligste blir å komme i gjenge i hvedagen igjen, nå bruker du energien på å fokusere på deg selv.
Ikke det at det trenger å bli noe problem, det er jo det som er målet,at måltider og aktivitet skal intregreres i hverdagslivet.
Du plukker nok opp en del som du har nytte av og som kan hjelpe deg med dette.
Heter kostholdet dere spiser noe spesiellt? Har du lært noe "revolusjonerende", eller noe du ikke har tenkt over før? Sover du godt? Hva gjør dere på "fritiden", altså når dere ikke spiser,trener eller sover? :knegg:
Ble mange spørsmål dette......kommer sikkert flere.....
Ref. Amo Heter kostholdet dere spiser noe spesiellt? Har du lært noe"revolusjonerende", eller noe du ikke har tenkt over før? Sover du godt? Hva gjør dere på "fritiden", altså når dere ikke spiser,trener eller sover? :knegg:
hei hei;)
kostholdet heiter nesten det same som staden me er på, Alm for alminnelig mat:D :D :D
Så masse revolusjonerande har eg vel eigentleg ikkje lært ennå, men det sig inn litt etterkvart:rolleyes: :rolleyes: Fordelen no, er at me har undervisning og lærer mykje om korleis kroppen og systemet vårt virkar, spesielt korleis me reagerer på ulike tilsetningstoff, slik som eks Aspartam (E-951) dette er rett og slett utruleg dårleg for insulinproduksjonen vår, og det er betre å bruke litt sukker.. Det er faktisk betre å drikka vanleg brus av og til enn å drikka ligth brus:stortsmil Og så lærer me om vitaminer og mineraler, nyttig å ta med seg det også.....
Søvn vert det rikeleg av for det er jo ikkje så mykje å ta seg til med, og når kvelden kjem er ein faktisk ganske så trøytt..
Og så er eg faktisk byrja å strikka medan eg ser på TV :syklubb: må vera litt effektiv veit du, og samstundes klarar eg kansje å byta ut litt dårlege vanar med gode vanar:rolleyes: :rolleyes:
Ein vane som eg håpar å klare å ta med meg er spaserturen om morgonen, det gir rett og slett ein kjempegod følelse resten av dagen..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.