Har noen grunnleggende (for meg ) spm.
Skal man holde seg under 2000 kalorier for dagen, og så i tillegg justere maten i forhold til lav GI/GB?
Min idealvekt er ca 62 kg. I følge boken vil det si at jeg skal ha ca. 60-70g proteiner hver dag. (regner med at dette er fordelt utover dagen)Stemmer dette, og evt. dersom man trener en del, skal man da spise mer proteiner?
I tillegg til dette skal man spise mest mulig lav GI mat. Hvordan kan man finne ut hvilken mat som har lav GI dersom man ikke har en liste over dette. Tenker på feks. når en står i butikken og skal velge mat...?
Så også på oppbygningen av ABC måltider. Men er allikevel litt redd for at jeg lett kan spise feil..
Vet ikke hvor du har dette med under 2000 kalorier for dagen fra, men mest sannsynlig henger det litt igjen fra tradisjonell GR-tankegang eller?
[color=#006400][/color]
Så vidt jeg vet er det ikke fokus på kalorier i det hele tatt på 'Fedon-kostholdet'. Men det er fokus på sammensetning - eller balansen - i måltidene. Det er der ABC-inndelingen kommer inn.
Dette stemmer. Hvis du trener en del ville jeg sørget for å ha ca. 20 gram proteiner pr måltid (4 måltider om dagen). Mellommåltider kommer i tillegg.
Prøv å ikke ha så stor fokus på GI. Det blir fort litt stressende og slitsomt (for mange i hvert fall). Jeg ser at du i går var inne og 'skubbet' på ''starttråd for dr. Lindberg'' - og den sier egentlig alt du trenger å vite.
[color=darkgreen][/color]
Selv pleier jeg å tenke at tre av dagens måltider skal bestå av proteiner (A) og grønnsaker (B) og fett (F), og så KAN det fjerde måltidet bestå av proteiner (A), grønnsaker (B), fett (F) og litt ris/pasta/brød (C).
[color=#006400][/color]
Til slutt en liten bønn.....; Husk at maten skal nytes. Ikke telles.
[color=#006400][/color]
Stor :klem:
Det er ikke så vanskelig egentlig. Du kompliserer det litt nå tror jeg. Enkelt sagt så er det slik at du kan spise slik du har spist på Atkins/Ketolyse (om du har gjort det riktig), med de unntakene at du kutter litt ned på meierifettet, men fremdeles får i deg det gode fettet som kaldpressede oljer, avocado, fisk og Omega 3 etc. Alle Atkins/Ketolyse matvarer er lav GI. I tillegg kan spise mer av andre matvaretyper som har mer karber, siden du ikke teller karber og ikke skal være i ketose. Alle matvarene du spiste på Atkins/ketolyse kan du altså spise på Lindberg + mange fler. Fullkornspasta og Lindberg brød er bare litt av utvalget. Det står heller ikke noe i min Lindberg bok at du skal telle kalorier, men det er mulig noe har gått meg hus forbi, selv om Lidnberg selv på sin nettside sier at man IKKE teller hverken kalorier eller karber på hans filosofi.....
Proteinene skal fordeles utover dagen. Kroppen klarer ikke nyttegjøre seg mer enn 30 gram pr time, ergo er det ikke vits å spise mer enn det. Trener du moderat, 2-3 ganger pr uke kan du med fordel øke proteinmengden til 90 gram pr dag, altså 1.5 gram protein pr kilo kroppsvekt pr dag.
Du må ha en GI liste for å vite om maten er lav GI eller ikke. Det finnes en egen GI tabell i bokhandlen, og i bøkene til Lindberg står det også utførlige GI lister bakerst i boka. I "Fedions Metode" er det også GB/GI lister. Du behøver ikke ta med deg boka i butikken, men om du planklegger innkjøp og skriver handleliste på forhånd kan du jo sjekke varene i boka før du går og handler om du er usikker.
Har du fått/lest boka enda ? Der står masse om akkurat slike ting. Om du lurer på sammensetningen av maten så står det masse her: Sammensetning av mat ved dr. Lindbergs
ooops... var visst to inne samtidig her. Fedonisten forklarer det mye bedre enn meg.... :o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.