< Tilbake til oversikten

Sara Bernhardt!

Nett sa for siden:

Dette er en julekake som jeg bare må ha. De to siste årene har jeg bakt med fruktose, men i år skal jeg prøve med Natreen eller Splenda. Husker ikke hvor mange denne oppskriften gir, men hvert år tenker jeg at neste år skal de (størrelsen) bli litt mindre, for de er mektige - tror nok rundt 30 stk.

3 eggehv.
20-30 g splenda/natreen (må nok smake meg til)
250 g finmalte mandler

Stivpisk egehv. og tilsett søtt deretter mandler. Sett på bakepappir med ts (trykk de litt ned men det kan være en liten topp på). Stek på 160 gr. i ca. 10 min. Avkjøl

200 g smør - mykt
20-25 g splenda/natreen
3 eggepl.
1 pl. reven kokesjokolade (sukkerfri/70%)

Pisk/rør sammen smør, søtt og eggepl til en smidig krem, tilsett sjokoladen og bland/pisk litt til.

Ta en god ts med smørkrem på undersiden av bunnene, form til en liten topp - avkjøl.

Glasur:
2 pl. kokesjokolade+2 ss delfiafett smeltes.

Dypp smørkrem-delen av kakene i glasuren (dette kan være litt klissete, men det er vert det) og avkjøl . Jeg fryser mine ned i isbokser med matpapir mellom laga - og det er bare til å ta opp det du skal ha noen t i forvegen - eller oppbevar dem i kjøleskap. De skal serveres kalde (men sef. ikke frosne, de sklir jammenmeg ned da også gitt;) )

Skal bake disse til uken og kommer tilbake med hvordan resultatet ble.

Huldr sa for siden:

Åh, så gode ut! Tusen takk for oppskriften! :)

tess81 sa for siden:

Disse baker jeg å hvert eneste år, det er min favoritt, et tips er å lage de i liten muffensform, da blir det perfekt størrelse;)
i smørkremen har jeg vanligvis hatt kakao, men tror jeg skal prøve med sjokolade i år.....

og når jeg tar de i muffinsformene bruker jeg sprøytepose....til både bunnen og smørkremen....;)

Gleder meg til jeg skal lage de, men må nok vente litt for ellers blir de spist opp.... :sikle:

Nett sa for siden:

Har du prøvd med kunstig søtning??

Egentlig veldig lurt med de formene, men blir de ikke veldig små i de muffinsformene (for det er de som er beregnet på karamell og knekk du mener, må skjekke i butikken imorgen )?? - men sprøytepose var jo genialt:D .
Tar du kakene ut av muffins-formene før du har på smørkremen og glasuren?

tess81 sa for siden:

Nei ikke prøvd med kunstig søtning, så jeg er spend på åssen det blir..
jeg tenkte på vanloige muffinsformen som man lager muffens i, finnes jo store og små, hvis du synes de små er for små så tar du de store, de små blir en god munnfull:D Synes det er perfekt jeg for da kan jeg ta en ekstra ;) Kakene blir i formen heile tia, serverer de i formen også,så blir det ikke så mye gris.......
Glasuren pleier jeg å bruke en teskje å helle over....snadder altså.....

men gleder meg til tebakemeldig anngå. søtnings.:rolleyes:

Titti sa for siden:

:sikle: :sikle: :sikle:

Herregud, det er min favoritt-kake! :spent:
Kan man lage den lavkarbo altså :spent:
Å herregud, tilbakemelding asap :spent:

tess81 sa for siden:

:lol:

vet den er bare dødsgod.....farlig god..:sikle:

ler her.......:lol:

Titti sa for siden:

:lol: He he, jeg ble litt ivrig.

Jeg er skikkelig kakemons! Eller er det kakemoms det heter??

Men det er jo helt utrolig hvor mye lavkarbo man kan lage. Nå tenker jeg spes på jul og bursdag og slikt da, skjønner at man ikke kan spise dette til hverdag ;)

tess81 sa for siden:

hehe, vet.....masse masse godt, og det er jo kjempe bra for da er det lettere å følge;)

Nett sa for siden:

Da er kakene i fryser'n - og de ble perrrrrfekte:D - anbefales til alle som liker søte, seige konfektkaker.

Fulgte oppskriften, men smakte meg frem med søtstoff (ikke godt når det blir for mye):
*Begynte med å piske eggehv. helt stiv (ca 5 min) før jeg tilsatte natreen-pulver (tror det var ca 2 dl. - nateen fordi jeg ikke hadde mer splenda), pisket litt til og rørte inn malte mandler med slikkepott. Deigen ble så fast at jeg kunne rulle kuler som jeg satt på platen - egentlig veldig greit (størrelse:litt mindre enn en 5'er tenker jeg)! Var litt usikker på om de kom til å ese/flate ut men det gjorde de ikke, så på det siste brettet trykket jeg kulene litt mer ned. Steket dem i ca. 10 min på 175 g - tok brettet med kakene rett fra ovnen og ut på et veldig kaldt rom (har fått tips om det for å få kakene seige) og de sto der til de var kalde - ble seige og fine!

*Fyllet lagde jeg som beskrevet: pisket plumme+smør+splenda-melis, tilsatte finrevet sukkerfri sjokolade. Tok alt i en sprøytepose og vips så var det gjort; skviset en god klatt på undersiden av hver bunn! Avkjøl helt til fyllet er stivt!!

*Til glasuren bukte jeg litt sukkerfri mørk sjoko og litt 70% (rester) samt 2 ss delfiafett. Holder i bunnen og dypper fyllet kjapt i blandingen og sett kjølig.

Har kost meg med 2 stk i dag og de var virkelig gode, så denne oppskriften blir nok en gjenganger her i huset (min mor smakte også og hun syntes faktisk de var bedre enn de med sukker:rolleyes: )

Titti sa for siden:

Nå får jeg siklesjokk her altså :sikle:

Disse mååååå jeg lage, gleder meg :spent:

jeef-micro sa for siden:

jeg har også lagd disse i dag :D

men jeg brukte splenda... kanskje en ss eller noe.

og jeg hadde ikke delfiafett, så det ble litt smør i steden :D

Nett sa for siden:

Ble de gode med mindre søtning?? De er jo utrolig mektige så jeg var også forsiktig med søtninge - men det ble nok en god del mer enn 2 ss!!

jeef-micro sa for siden:

Syntes de ble gode jeg. Den "kremen" i midten er jo så søt også, så deter greit at ikke det underste laget er så søtt

jeef-micro sa for siden:

og her er resultatet... Det var vanskelig å dyppe de i smelta sjokolade, så jeg bare lot det renne over... og jeg er ikke noe konditor, så de ble ikke så fine...

Nille sa for siden:

Smaken er viktigst ! De smakte vel godt vel ?

tess81 sa for siden:

Synes de så perfekt ut jeg :heia:

Gleder meg til jeg skal laga, bare jeg får tilbake steikeovnen snart (på reprasjon :hylgrine:)

tess81 sa for siden:

:heia:

Høres fantastisk ut :D

jeef-micro sa for siden:

smaken var grei nok... litt for mye søtt og sjokolade for meg da, men jeg skal servere de, og veninnene mine er veldig glade i sjokolade, så jeg vil tro de faller i smak...

Nett sa for siden:

Dersom du har delfiafett i glasuren så blir den tynnere - det er enklere å dyppe og blir kunn et tynt lag med sjoko på kaken - akkurat passe (bare pass på fingertuppene)!!

Nett sa for siden:

De så nydelige ut - passelig store "munnfuller"!!

jeef-micro sa for siden:

Jeg hadde ikke delfiafett, og tenkte det var litt unødvendig å kjøpe bare for to ss... men jeg hadde i meierismør i steden da...

blir sikkert fine å servere...

Hyper sa for siden:

De var jo kjempefine Jeef!!og så knallgode ut..sikle..
Spørs om jeg ikke lager disse og tar med meg til jul jah!!...Hohooo...

Titti sa for siden:

Jeg har forresten pleid å lage det som en rund kake også. Sikkert mulig med denne oppskriften også :ja:

tess81 sa for siden:

hmm......går heilt sikkert ann, bare fantasien som setter grenser...
personlig liker jeg best små munnfulle;)

Lemen sa for siden:

:ja: Det er sånn jeg har laget Sara Bernhard før. Og jeg skal prøve meg på en splenda-versjon av den i jula. :)

Siljevanilje sa for siden:

omg, d så nydelig ut :sikle: mulig jeg må prøve meg på den jeg og . :sikle:

Titti sa for siden:

Disse skal jeg prøve meg på i kveld! Bursdagsfeiring til helgen, greit med noe jeg kan spise også ;)

Titti sa for siden:

Da har jeg laget dem. De ble jo veldig gode, men et lite men....
Jeg synes fyllet ble litt saltsmak på liksom? Er det meierismøret? Jeg synes kanskje også det hadde vært like godt med kakao i fyllet i stedet revet sjokolade (blir vel mindre karber også).
Men totalt sett så var det digg :sikle:, skal nok få bein å gå på ;)

jeef-micro sa for siden:

Jeg syntes også det ble litt saltsmak av den kremen... men jeg smelta sjokoladen og rørte i i steden for å raspe den

Titti sa for siden:

Hmmm, kan det være splendaen i kombi med meierismør som gir den saltsmaken? Kanskje man burde bruke meiersmør usaltet.
Jeg la merke til samme smak da jeg lagde iskake med splenda.
Men hvis jeg bruker splenda til krem eller i bakst som stekes så merker jeg ikke en slik smak.

Nille sa for siden:

Når jeg lager slike kaker lager jeg alltid med meierismør UTEN salt. Det er vel lurt vel.....:D

Titti sa for siden:

Jeg skal huske det til neste gang :ja: Går greit så lenge man steker det, men når det blir i smørkrem, is og sånne ting så er nok usaltet det beste.
Verste er at de bare hadde usaltet igjen på Rema og jeg kjørte videre til Meny for å få tak i det vanlige :silly:

Titti sa for siden:

Nesten så jeg må smake en til for å teste om det er heeelt sikkert at det ble noe saltsmak :p

Lemen sa for siden:

Det er best å være på den sikre siden... ;)

:p

Titti sa for siden:

He he, jeg tok bare en bit av en, litt halvfrossen, nyyyydelig!

jeef-micro sa for siden:

lurer på å prøve denne til det midterste laget jeg... fløte og sjokolade :D

tess81 sa for siden:

Jeg har prøvd denne og det blei liksom ikke sara barnhard..
, nei foretrekker smørkremen...MYE bedre etter min mening;)

Lagde de i dag :sikle:

tess81 sa for siden:

jeg synes ikke det gjorde noe med den saltsmaken, synes det bare er digg jeg...:D

jeef-micro sa for siden:

jeg syntes det ble litt ekkelt med den saltsmaken, men jeg kjøpte usaltet smør i dag, så skalprøve å lage et lass i morgen, for å se om dethjelper med annet smør

tess81 sa for siden:

Ja spent på å høre åssen det går, for blir de bedre så gjør jeg å det,
men litt enig med titti32, kakao gjør samme nytten som sjokolade, nå vet jeg ikke om det er pga lavkarbo eller ikke ,men de jeg lagde i fjord (med melis) var med kakao og bedre......men det kan skyldes melis hehe..
(blei litt rotete dette her)

Titti sa for siden:

Skjønner hva du mener, Tess ;)

Lager med kakao neste gang, usaltet smør og som kake i stedet. Disse søte munnfullene er skumle :ja:

jeef-micro sa for siden:

Nå har jeg lagd med usaltet smør. Har ei veninne på besøk som har smakt på begge typene, og hun sa de med usaltet smør var best.

tess81 sa for siden:

Uff ja, de skriker stadig på meg der de står i kjøleskapet.....:o

tess81 sa for siden:

hmmm, kanskje jeg skal bruke halv mengde med saltet og halv usaltet....
:veitikke:

liker litt den saltsmaken også......:rolleyes:

jeef-micro sa for siden:

Er jo bare å bruke vanlig smør om du syntes den smakte godt da :) greit å kunne variere så man får de akkurat som man selv liker de

tess81 sa for siden:

kan ikke du sende over en av de du laget da, så får jeg smake hehe, joda kan jo det, men jeg har ikke smakt noe anna, kan jo hende jeg synes usaltet er mye bedre:rolleyes:

jeef-micro sa for siden:

hihi... smartpost :p

er jo ikke sikkert det er så lurt om de er for gode heller da :p

tess81 sa for siden:

nei der har du den igjen........;)

Titti sa for siden:

He he. Kan bare opplyse om at de smaker nydelig når de er helt frosne også :D Bare pass tenna ;)

jeef-micro sa for siden:

oioioi... skumle saker å lage de med usalta smør... :sikle: de ble SINNSYKT gode

Pentax sa for siden:

Har gått over til å lage denne som vanlig kake, og ettersom vi skal på slektstreffimorgen, blir denne et selvsagt valg!

Titti sa for siden:

Ja, denne skal jeg også lage som kake :ja:

Distrea sa for siden:

Endelig er sommeren her... også gleder jeg meg plutselig til jul :p

:snill:

Nett sa for siden:

Gleeeder meg til å bake disse i helgen:D

Idag har jeg kjøpt inn 2 kg:eek:mandler som skal skoldes - så imorgen braker det løs med forberedelsenen til julebakingen. Det ser ut til å være mye mandler, men skal bake 2 runder "Saraer" med sukker også , samt en runde med marsipan og en salt nøtteblanding - så mandlene forsvinner nok fort!!

Titti sa for siden:

Mye mandler og meierismør og delfiafett her i huset også ;)
Har foreløpig bare bakt sara-kake med ekte sukker, men blir vel noen sukkerfrie varianter neste uke :ja:

tess81 sa for siden:

kan jo bruke fruktose også så blir den litt "sunnere" ;)

Titti sa for siden:

Ja, jeg tenkte på det, men var gått tom for fruktose...Samme det, skal ha den med på jobb neste uke og da får den nok bein å gå på og en bitteliten snik til meg bare ;)

Eilan sa for siden:

Nå er disse på gang! Smørkremen ble jo så god at det var til å gråte av.. de står og avkjøler seg nå og venter på glasur. Nam!

Eilan sa for siden:

De ble helt supre. Nå lager jeg en versjon som hel kake, med hasselnøttbunn, og hvit sjokolade og romessens i smørkremen.

MorStine sa for siden:

abbånerer på denne:nam: Så trist at jeg ikke fant denne før jul. Da må jeg vente til en god anledning til å bake disse. Må vente til jeg har fått høykarbosprekken på GOD avstand...

Titti sa for siden:

Påske kanskje ;)

Bamse sa for siden:

Denne er utrolig god, nesten som konfekt. Jeg brukte raspet cavalier sjokolade inni men også litt smelta 70% for å få litt farge (ser litt mer ut som nugat da, hehe)

Hehe, prøvde først å smelte litt cavalier, det gikk jo ikke. Så nå har jeg lært.

Typen syns disse er sykt gode, han går å småspiser dem hele tiden, så neste gang fryser jeg ned mesteparten.

Noen som vet hvor mange karber det er i hver kake? Tengte på å lage dobbelt av fyllet, da blir de vel ekstra mektige, slik at jeg bare klarer en :)

Fryd sa for siden:

Hei,å tusen takk for en grei oppskrift.Er det noen som hvet hvor mye karbo det blir i hver enkel kake????
De er jo farlig gode så det er lett å ta en til...:p

Magga Dutti sa for siden:

Hvor mange karber er de i denne oppskriften ca?
Kan man bruke margarin istedenfor smør?

Bamse sa for siden:

Ja, denne kaken er bare litt for god :o Er nok litt mye karber i den for noen, men man kan jo gjøre tilpasninger :D
Jeg har foresten funnet en sjokolade som inneholder 90% cocoa den er fra merket Wawel og koster 20kr. Perfekt til denne kaken og andre kaker.

Skippy sa for siden:

Har laget denne som en kake. Var litt gjerrig på karboene så jeg brukte kakao i fyllet, funka bra og så innbiller jeg meg at det blir færre karboer av kakao enn 70+sjokkis. Blanda 70+sjokkis og kakao med litt delfiafett og ringla over fyllet i litt sånn rustikt stripemønster(rustikt preg er redningen for oss som ikke kan pynte kaker). Ble kjempegod kake, men ett problem fikk jeg. Bunnen var litt tørr, her er det noe med stekingen tror jeg. Hva er det en skal gjøre anderledes i bunner med kunstig søtning kontra vanlige?

Titti sa for siden:

Å,disse er gode altså. Får vann i munnen. :sikle:

Anitra sa for siden:

Godt å vite at det blir julebakst her i år også :)

Brillz sa for siden:

mmm...disse skal på bordet i jula:sikle:

smilefjes sa for siden:

Da har jeg eksperimentert litt med sukrin og disse kakene.

Lagde bunnen av 3 eggehviter, 2 dl sukrin og 250 g malte mandler.

Jeg stekte dem litt lenge, så de ble litt sprøere enn de nok skulle vært, men smaken er helt nydelig.

Leste om smørkrem og om trøffelfyll før jeg lagde kremen inni - med det resultat at jeg glemte hva som skulle vært i de forskjellige fylltypene og i ettertid så at jeg hadde fått en mellomløsning til fyll, men det ble så utrolig godt at jeg tar med det også:

2 dl fløte
1,5 plate 85% sjokolade
1 ss sukrin
100 gram meierismør
3 eggeplommer.

Kokte opp fløten og tok av kjelen, lot sjokolade, sukrin og smør smelte oppi og når den var lunken rørte jeg inn eggeplommene. (Hvorfor jeg hadde oppi de eggeplommene vites ikke nå i etterkant, men det ble veldig godt).

Avkjølte sjokoladekremen og bunnene. Da kremen var tyknet satte jeg på topper med sjokoladefyll og satte kakene på et brett i fryseren.

Da de var blitt kalde smeltet jeg resten av sjokoladen med litt delfiafett, tok opp kakene og dyppet dem i sjokotoppingen.

Kakene ble helt nydelige!

Sesti sa for siden:

Jeg har aldri før hatt så store problemer med kaker..:p
Jeg baker vanligvis ganske mye, vil nesten påstå jeg er litt flink, men disse tok meg maaaange forsøk før jeg klarte:p

Problemet mitt er da at min mor ikke tåler rått egg, så alt hun skal spise med egg må kokes.. Så jeg skulle da koke fyllet, prøvde den trøffelsaken POM laga, men eggene likte det dårlig, og det ble bare tull..
Så prøvde jeg igjen, denne gangen hadde jeg eggene i fløten og kokte det, så avkjølte jeg litt før sjokoladen og søtning kom oppi...
Denne ble ufattelig god, og kakene ble ganske bra!

Men så skulle jeg lage en porsjon til, skulle ikke ha trøffelfyll, men smørkrem..
Blanda etter oppskrift, et eller annet gikk veldig feil, det ble i grunn ganske komisk:p
Smøret ble grynete, mens sjokoladen var i grunn bare små raspede sjokoladebiter..:S
Prøvde meg litt fram med eggeplommer, fløte, eggehvite og smør, men uansett hva jeg gjorde ville det ikke blande seg. Til slutt skillte hele skiten seg, og ble en passe stor sjokoladesmør-klump, med masse fløtesjokolade rundt:p

Til slutt smelta jeg alt sammen i vannbad, og satte det kaldt.. Så ble trøffelfyll på disse kakene og:p

Bunnene på den første ladningen lagde jeg ved å stivpiske hvitene og så blande inn mandel og søtning (brukte 5-10 g splenda), "deigen" ble ganske tørr og de ferdige bunnene ble en anelse tørre de og, selv om satte dem kaldt rett ut av ovnen.
På den andre glemte jeg det helt bort, og kjørte alt i mammas kjøkkenmaskin, og da ble det en mellomtykk suppe:) Bunnene ble da veldig bra, så jeg veit faktisk ikke helt hva jeg skal tro:)

Men gode, det er de uansett!:D

Tonjenic sa for siden:

Tror dere jeg kan bruke kokosafett isteden for delfiafett?

Jeg bakte kransekakepletter i går så de passer vel ypperlig å ha smørkrem og sjokolade på. Blir vel sara berhard da?? :)

Maissa89 sa for siden:

Regner med det går fint. delfiafett er jo også kokosfett :P

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.