< Tilbake til oversikten

Hvilke Norske lett-bruser er ok?

shallow sa for siden:

I diettrevulsjons-boken (2004 utgaven dessverre) sies det at Aspartam som søtningsmiddel er tillatt. I forum leser jeg at Atkins support har frarådet aspartam pga. at det skøyer med blodsukkeret.

forum.lowcarber.org/archive/index.php/t-22390.html

Noen forslag til hvilke lettbruser vi kan drikke uten dårlig samvittighet i Norge unde induksjonsfasen?

Terje

Nille sa for siden:

Egentlig burde man ligge unna all lettbrus. Men Coca Cola Light er søtet med Splenda/sucralose og er OK . . . . . . . .

shallow sa for siden:

Takker...

Trodde vår Pepsi max var sikker til jeg så den postinga som sådde tvil om aspartam. Cola light it will be :cool:

Terje

stinasol sa for siden:

jeg drikker en sjelden gang cola zero eller sprite zero,har ikke noe utslag på meg iallefall :)

LilleVille sa for siden:

Tror det er mest forskjell på folk jeg, ikke så mye forskjell på brus... Jeg følger Ketolysekuren, som ikke er ulik induksjonsfasen av Atkins hvis jeg har forstått riktig. Jeg har blitt veldig glad i Cola Zero.. Har blitt litt mye i det siste faktisk, har savna cola, og nå synes jeg zero er like godt.. Et stort glass iskald, nyåpna cola zero.. mmm :) Jeg går gjevnt og trutt ned, ikke fort, men fort nok til at jeg ikke gir opp.. så da får det være greit med litt lettbrus og sukkerfri sjokolade innimellom :)

Det jeg SKULLE si da.. Jeg tror du må prøve deg fram og se hvor mye søtstoff du tåler, og om det er noe forskjell på aspartam og splenda og alt det der.

stinasol sa for siden:

:ja:

Nille sa for siden:

Det er riktig at det er forskjell på folk, men det er et ubestridelig faktum at det også ER forskjell på brus. Atkins og hans medarbeidere har igjennom sine over over 30 år behandlet runt 70.000 pasienter. I løpet av denne tiden har man gjort seg en del erfaringer. Og blant disse erfaringen skiller aspartame seg ut som en "partystopper", dvs. at søtstoffet har vist seg å hemme vekttap. Det er en av grunnene til at de advarer mot Aspartame. Vi har også sett det her inne, at folk som opplever at vekta står stille og som slutter med bl.a. Pepsi Max eller Cola Zero plutselig tar av igjen. Det er ikke tilfeldigheter.

Når et medlem spør om råd - under Atkins Induksjonsfase, så gir jeg ikke råd etter Ketolysekurens regler. Selv om det funker for noen. Litt av clouet med induksjonen er at man skal kutte ut en del matvarer, rense kroppen og så senere tilbakeføre dem for å se hva kroppen reagerer/ikke reagerer på og tåler/ikke tåler.
Dette er en av de viktigste forskjellene på Atkins og ketolyse. Etter induksjonsfasen er over så kan man altså godt prøve seg frem og finne ut hva en tåler. (som LilleVille så korrekt påpeker).

Er man fornøyd med farten man tar av i og tåler kunstig søtstoff er det ingenting i veien for å fortsette med det man gjør.

Mitt råd er uansett å innta så lite kunstig søtstoff som mulig og ikke erstatte en avhegighet med en annen.

:D

donjuanwannabe sa for siden:

Vær obs på søtstoffer ja, både i brus og sjokolade osv. Jeg merket ihvertfall det selv, at jeg blir mere sulten og spiser mer når jeg drikker lett-brus enn hvis jeg ikke hadde drukket kunstig søtet brus. Det er vel slik at kroppen "ser" sukker av søtstoffet og åpner for insulinproduksjon og dermed kommer sulten snikende. Og dermed er alle fordelene med lavkarbo kosthold borte.

Men alt avhenger på mengde såklart. Det er forskjell på ett par 1/2-litere pr. uke kunstig søtet brus og 1/2 l - 1 l pr. dag.

Huldr sa for siden:

Jeg har nå erfart at jeg legger på meg av (for mye) Splenda ... :cool:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.