Hvordan skolder man mandler egentlig?
Og må man gjøre dette for å lage marsipan?...
Om man lar skallet være på, blir det ikke da litt sånn kransekakeaktig masse istedenfor?...
Tenkte jeg skulle lage lavkarbomarsipan å fylle på glass i dag nemlig:)..
så fint om noen kan svare litt raskt;)
Tenkte jeg skulle bruke natreen og kjøre til melis..Leste her at det har vært vellykka!..
Kan jeg bruke vanlig blender for å lage melis?..Sånn til smoothies?
Skolding av mandler må gjøres noen dager i forveien, slik at de kan tørke ordentlig. Jeg ville ikke laget marsipan av uskildede mandler, selv om det helt sikkert går bra.
Men altså man tager en kjele med vann koker opp, har mendlene i og lar de ligge til du ser skallet løsne. Ikke lenge, for mandlene skal ikke bli kokt liksom. Også heller du av det kokende vannet også har du morsomt håndarbeid en stund med å "sprute"/klemme mandlene ut av skallet sitt.
La mandlene tørke på en håndlke i noen dager før du maler dem. Males gjern dobbelt til marsipan.
Også ville jeg oppbevar marsipanen i fryseren. Husk de inneholder rå eggehviter, som ikke har uendelig holdbarhet. Men det er veldig fint å dem i fryseren og ta opp det du trenger om gangen. Tiner fort.
Takk dere!
Fant nettopp ut at jeg ikke hadde mandler i skapet, bare hasselnøtter..Så da må jeg vente til i morra...Æsjda...Menmen..
da har jeg noe å glede meg til:)
Vet dette er en gammel tråd men jeg lurer på om det går an å tørke mandlene i ovnen på svak svak varme (50 grader med døren åpen eller noe sånt) for jeg skal vist bruke skoldede mandler i morgen:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.