jeg har mange favoritter men den største er: "mitt hjerte alltid vankar".. da blir jeg i julestemning med en gang.. jeg har også stor sans for "Nordnorsk julesalme". og selfølgelig "Deilig er jorden". og en ny favoritt av året er Jul i svingen :D
Jeg driver å laster ned for å lage min ultimate jule-cd.. og trenger flere tips..
Fairytale of New York - Shane McGowan og Kirsty McColl
O helga natt - Jussi Björling
Stjernesludd - DumDum Boys
Alle julesangene Elvis har gjort
Alle julesangene Low har gjort
Jeg liker veldig godt "Jul i bakgår'n" (er ikke helt sikker på hva den heter egentlig) med Hans Rotmo. På Vårres Jul-skiva. Og Vårres Jul er også herlig :love:
Jussi Björling og Mahalia Jackson må være med :ja: Og "Peace On Earth/Little Drummer Boy" med Bing Crosby og David Bowie. Og "Happy Christmas (War is over)" med John Lennon og Yoko Ono. "Do they know it's Christmas" med Band Aid også ...
"Julekveld i skogen" med Rolf Just Nilsen er jo artig ... :D
den aller fineste jeg vet om er o helga natt med han svenske jussi(et eller annet) ellers så liker jeg julekvelds visa og på låven sitter nissen hehe...glitrende tre sangen er også nydelig :D
Kom bare på noen morsomheter i denne anlednig...blir en digresjon, men dog....
Minsteguten min (han er 4 nå, mao 3 ifjor jul) sang Julekveldsvisa på følgende vis; "Dra krakken bort, kle a sæ...." ("dra krakken bort te glase..")
Og alle skulle ha han te å synge Julekveldvisa, heile tia, stakkar gut..;)
Og iår, så har også mine håpefulle (4 og 6) falt for "Glade jul", og gjerne på engelsk, "Silent night"...og det blir mange variasjoner over denne tittelen, i og med at ingen av dem er særlig drevne i utlandske språk!
Men en variant tok pusten fra ho mamsen, -min 6-årige pode ba meg synge den fine, triste julesangen, den "Satan Light":eek: ....
signerer på frøy og enid, med tanke på "the fairytale of new york", bowie og crosbys "little drummer boy", og elvis' julesanger, da i sær "blue christmas" og føyer til:
*jethro tull - ring out, solstice bells
*smashing pumpkins - christmastime
*bing crosby - the first nöel
og, hehe... jeg må si det er litt motvillig fint når pappa setter på "vårres jul" med hans rotmo. jooo. ikke disse rotmo, han var jo en politisk fantast av dimensjoner i sin tid. like rotmo!
Synes han er helt nyydelig jeg...Og jeg snakker først og fremst om stemmen, og innlevelsen hans...
Men synes det er en nydelig gutt og jeg da...
Og han virka veldig jordnær og ekte..
Har faktisk aldri hørt han i et intervju før....
Harald Rønneberg kunne jeg gifta meg med....
Herlig fyr!!
Det lyser i stille grender.
Nå vandrer fra hver en verdenskrok,
og ellers alle disse gamle gode "norske" ( de fleste er jo oversatt) julesangene.:)
Julekveldsvisa og En romjulsdrøm av Alf Prøysen kommer jo også høyt oppe på lista.:)
jeg husker vi hadde en pop-julekassett da jeg var liten, som jeg ikke husker hva heter eller aner hvor ble av, men denne teksten er brent inn på hjernen, låta var relativt dårlig, og litt dansbandsaktig, men jeg gråt mine skrekkfyllte tårer hver gang jeg hørte den.
det handla om noen som (jeg tror) lå i koma og da han våkna opp så var jula over, kan du tenke deg noe så tragisk for ei lita jente som jeg den gang var.
sånn gikk det jeg kan huska av teksten:
"det var fjortende november, og snart desember, og så, så kommer dagen. da nissefar kommer med pakker på ryggen og magen", og så refrenget- ", så ko-om igjen med nisser og..." og så husker jeg ikke mer... hihi.
ikke spør meg hvorfor jeg vet dette (jeg fyller jo hodet mitt med det rareste trivia..) men julekveld i skogen er skrevet av astow ericson, og tonsatt av otto nilsen. ingen av dem så veldig kjente, astow aller minst. faktisk får ikke nrk lov til å spille den lenger, fordi de hadde forbigått astow helt, og otto nilsen fikk ufrivillig all ære.
hvor julete låta egentlig er, kan bestrides, da astow ericson skrev den som et harselas over alle juleheftene som ble solgt på dørene på sekstitallet, hvor alle historier var tårevåte og fulle av armod, men så årnet alt seg til slutt ved et eller annet absurd lykketreff, i kristu og julenissens navn.
:)
Nei, ikke så kjendte nå lenger, skjønner jeg.
Nå hører vel jeg til blandt de eldste , eller kanskje den aller eldste her. Alle vi i vår generasjon og de som er enda eldre husker svært godt Otto Nielsen fra NRK radio. Hans rikholdige radioprogram (Søndagsposten), hans nydelig sang både alene og sammen med søsteren Gerd var virkelig populære og godt kjente over hele landet,- ja ut over landets grenser. :)
jeg har vært inne på tanken!
men stort sett all sånn underlig kunnskap som dette tilegner jeg meg ved tilfeldigheter, og så er det de underligste som blir stucked.
men, som nå, så hender det jo at jeg får bruk for det igjen:D
otto nielsen er velkjent for meg fordi min bestefar var stort fan, og spilte plater av ham titt og ofte, også av alf prøysen som nielsen skrev noen melodier for! men nå slutta han i nrk før jeg ble født, og døde da jeg var bitteliten, så for mange av min generasjon er han heller ukjent. men bra om folk kan fortsette å huske ham, da han er en del av den norske kulturarven!!
Dette er en eldgammel tråd, men jeg rister liv i den jeg :D
Hva er din favorittjulesang? For tida har jeg dilla på Julen er här, (i fagottkoret sin versjon off course!) www.youtube.com/watch?v=a-YWXN3jxTY
De lillos og DumDumBoys har laget en fantastisk versjon av den!
Jeg liker så mange julesanger jeg, men de fineste synes jeg er "Det lyser i stille grender", "Romjulsdrøm" (men der MÅ teksten være riktig altså! Det finnes utrolig mange elendige versjoner!) og "O' helga natt" (også her er riktig versjon viktig!).
Likeså er "Jeg er så glad hver julekveld" spesiell for meg for jeg husker at min mormor var på besøk hos oss da jeg var 3-4 år gammel og jeg krøp ned under dyna hos henne om morgenen og lå på armen hennes og hun lærte meg den. :love:
Og mange, mange andre koselige. :) Heldigvis er jentungen minst like julete som meg!
Slenger meg på her jeg ;) * O helga natt med Carola eller Tommy Körberg (sikkert ikke riktig skrevet..) Himlen i min famn av Carola Klagesang av Maria Arrondondo ( Er vel ingen julesang egentlig men...) [color=#8b0000][/color]
Jeg, herpet av oppvekstsmiljø, hører Sputniks romjulskassett i hodet når jeg tenker på jul. :p Ellers er jeg enig i at Chris Rea er veldig julete - og så har jeg en litt sånn hemmelig smak for svulstig kor, så jeg liker Oslo Gospel Choirs En stjerne skinner i natt.
Måtte bare ta tak i julekveld i skogen som noen skrev om for fire år siden:p
Til opplysning er det Rolf Just Nielsen som synger. Prøysen har itt'no med denne å gjøre i det heletatt.
Julesangen over alle julesanger for meg er "Adàms julsång (o'helga natt) men det er bare en eneste versjon som duger her ...og det er Jussi Björlings:love:
Eg får gåsehud av Det Lyser i Stille Grender, den er berre alt det som er jul for meg. Den er vakker, og ikkje pompøs som ein del andre (om eg får lov til å seie det :p)
Jussi Björlings versjon av O Helga Natt er nydeleg også.
Julekveld i skogen brukar eg og systera mi å synge med stoooor innleving! Moro! ;)
Satt AKKURAT og hørte på den da jeg leste innlegget ditt. Litt rart...
Forøvrig bra at denne tråden ble pustet liv i igjen:)
Ellers er jeg forbauset over at ingen har skrevet "Carol of the Bells". Er det bare jeg som elsker den? Det er jo utallige versjoner, og mange har sikkert mest juleminner med versjonen fra Home Alone-filmen, men man får bare lytte seg til sin favoritt!
"God Rest Ye Merry Gentlemen" finnes også i mange vakre versjoner.
"Mitt hjerte alltid vanker"
"What Child Is This"
"I Wonder As I Wander"
"Sonjas sang til julestjernen"
"Do You Hear What I Hear"
"White Christmas"...
And the list goes on and on and on and on...:p
Åh! Den hadde jeg helt glemt!!!! Takk for flashbacket!!!
Jeg liker godt The sound of christmas, hadde den på julekonserten vi spilte for noen uker siden.
Den aller aller fineste, er Deilig er Jorden. Vakker.. (selv om det ikke egentlig er en julesang vistnok)
Jeg foretrekker ikke-kristne julesanger. Men så er jeg sær. :geip: Jula er jo egentlig en hedensk feiring som de kristne overtok som sin egen for å gjøre overgangen lettere. Man feirer at sola har snudd og er på vei opp igjen. Nemlig.
Måtte tenke litt her og søke på spotify. Fant noen rockeversjoner også. :love: Tihi, tror jeg må lage en egen spilleliste med julerock.
We Wish You A Merry Christmas
Winter Wonderland
Jinge Bells
Jingle Bell Rock
Have Yourself a Merry Little Christmas
White Christmas
Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow!
Ikke så rart hvis du har hørt på radio i det siste. Jeg må dessverre høre på radio mens vi pusser opp i huset mitt (noen andre som absolutt MÅ høre på radio grøsse), og jeg har hørt den ørten ganger. Men den er jo koselig. :snill:
Den er kul! Men jeg klarer ikke å se på den videoen og høre musikken samtidig. Jeg blir så distrahert... Nå vet jeg hvordan det ser ut hvis sjuskete sjørøvere fra 1600-1700-tallet hopper i en tidsmaskin til 1970 og prøver seg som cheesy fløtepusrockere. :geip: Dårlige tenner og hes stemme får meg heller ikke bort fra den tanken. :geip: Og at de ikke skjønner at enten må alle kle seg ut, eller ingen... :lol:
Haha, ja, søttitallet er noe for seg selv! Har faktisk ikke sett på videoen, men jeg vet jo inderlig godt hvordan gutta i Slade ser ut :p.
Jeg vet ikke hva jeg har skrevet tidligere i tråden, men denne vil alltid være for meg den vakreste julesangen jeg vet om, og helt i tråd med din historiske innføring av jula, Aeryth, om at jula er en feiring av vintersolverv, altså solstice :). Opprinnelig utførte man blot denne dagen som hadde årets lengste natt og korteste dag for å vinne sola tilbake fra de mørke kreftene som holdt på å ta over. Ganske spennende, egentlig! Gledelig midtvintersblot, liksom :p.
Noen andre jeg ikke tror er nevnt som fortjener å bli det: Santa Claus Is Coming To Town. Og så er All I Want For Christmas (Is My Two Front Teeth) så skjønn. :snill:
Denne er helt nydelig. kristent nok, men dama kan synge Denne av samme band er også et must til jul, selv om den er instrumental. vel utenom introen da. bare synd de kun turnerer i usa...
apropos usa, en annen TSO sang, med julelysvideo :p
Jeg glemmer aldri den jula jeg satte på radioen for å høre på god fin julemusikk, men den eneste sangen som tyta ut av høytaleren ørten ganger julaften var denne! :eek: Kan hende det var et lite radioselskap som ikke var fan av jula... :o Gærnt ble det uansett!!!
Fordi at vi liker ha musikk på plate, håndfast liksom. Så vi har et "audiotek" på 4-5 tusen cd- og lpplater.
Vi sjekker musikken på tuben, liker vi den så bestiller vi plate.
Jeg liker best å høre på musikk på PCen og da i WinAmp, men spotify er så fantastisk at jeg MÅ ha det selv om jeg har langt mer enn nok sanger på PCen. Uansett om det bare er for å sjekke ut en sang eller et album, så er det god kvalitet på spotify og så slipper man videoen (jeg synes bare den er i veien). Og så er det genialt på fester. Man har lett tilgang til over 10.000.000 sanger! Det er ikke mange sanger jeg har søkt etter som jeg ikke har funnet!
hehe, tok bare en av de mange wizards in winter julelysvideone, helt tilfeldig :) nå er jo amerikanere og julebelysning noe helt for seg selv, selv om det er mye glorete å få kjøpt her i landet og :p
Bare vent til du får noen år til på baken. Da vil gjester, når du har fest, synes det er kos å kunne gå i et rom fullt av cdplater og plukke frem musikk, ta på plata, mimre og kanskje gråte en skvett før de ber deg sette på akkurat DEN plata! Har erfart det mange ganger. :o
Men du bruker jo youtube til å sjekke ut musikk? Ser bare ikke hvorfor det er ett bedre alternativ enn Spotify. Men du skal selvfølgelig få lov til å gjøre som du vil. Man får opp lignende artister og kan på den måten oppdage artister man liker. Det er også en fin radio-funksjoner der også. Man velger hvilke tiår og hvilke sjangre man vil høre på. Vil du høre på blues fra 1950 til 1970? Done. Og alltid god lydkvalitet. Mer enn man kan si om youtube... Det eneste minuset er at gratisversjonen av Spotify putter inn en liten reklame med 5-10 sangers mellomrom. Men det er til å leve med.
Har man windows mobile, android eller iphone, så kan man også bruke spotify på mobilen hvis man går for premium-konto (99 kr/mnd, ingen reklame og man kan laste ned). Spotify på mobilen er herlig! :love:
Gratis-versjonen uten å bli invitert begrenser deg til max 20 timer lytting i måneden. Blir du invitert er det ingen grense (men fortsatt reklame). Jeg har invitasjoner hvis du eller noen andre vil ha.
Vi kjøper ca 10 dvder og 15 cder hver uke. Men vi vil vite hva vi kjøper før vi gjør det. Da er tuben veldig grei å ha. Kan sjekke begge deler. Og i tillegg får man tips om musikk som ligner, er i samme genre. Jeg har prøvd spotify tidligere, men likte det ikke.. jeg følte at jeg fikk ikke samme mulighetene som jeg har på tuben og Allmusic.com.
Så derfor holder jeg fast på tuben og allmusic. :ja:
Åh, hate-hate-HATE!!! Finnes ikke noe verre enn å våkne opp etter en fest med huset fullt av cd'er som en gang hadde et cover, og cover som det ser ut til aldri mer få møte sin cd.... For ikke å nevne alle de platene som ligger under cd-spillerhylla, så den må flyttes for å få de fram igjen. Som så skal sorteres på plass igjen, i et system noen romsterte godt rundt på kvelden før.... Nei, Spotify For The Win! :_punk: Mye enklere å finne ønskemelodiene/platene der enn å lete gjennom tusenvis av cd'er. For ikke å snakke om sømløse bytter, framfor å måtte ta plater ut og inn av spilleren. (Og den dagen folk griner på fest hos meg, uavhengig av grunn, slutter jeg å be folk! :D)
Utover det så er musikken faktisk godkjent og lovlig lagt ut, i motsetning til det meste på Youtube. Syns nesten ikke jeg finner ting på youtube lenger heller, siden de fleste artistene foretrekker lovlige tjenester og har fått bedre måter å få ulovlige filer fjernet på.
:lol: Skjønner at vi ikke har samme slags fester hjemme! Her blir både cd/dvd og lper behandlet med stoooor andakt. :engel_ikk
Men nå skal det sies at stort sett alt vi har av musikk er lagt på ekstern hdd og vi spiller mye direkte fra den. ++ at vi har fått endel fra venner så det er endel over 10 000 plater på den hdd. For æ være ærlig så likte jeg nettopp ikke denne reklamegreia til spotify og jeg gidder ikke betale. :o
Haha, jeg skjønner vi er forskjellige. Jeg for min del bruker Spotify masse, har lagt inn alle cd-ene mine på pc-en og slengt dem i kjellerboden, MEN jeg kjøper fortsatt vinyl! Mmmmm, vinyl :hearts:
Jeg har til og med noen kassetter :p.
Denne er jeg skikkelig forelska i om dagen, ikke minst er det et band jeg elsker i utgangspunktet!
"It came upon a midnight clear" med Kutless. Egentlig liker jeg Sixpence none the Richer sin versjon litt bedre, men den er ikke helt enkel å finne over nett...
Maria Carey ( skrives det slik? ) All I want for Christmas. Den kimer så godt :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.