Nett sa for siden:
Er det noen som har oppskrift på en god og "julete" leverpostei? Har så lyst til å lage det til julens frokostbord:) .
Nett sa for siden:
Er det noen som har oppskrift på en god og "julete" leverpostei? Har så lyst til å lage det til julens frokostbord:) .
jeef-micro sa for siden:
Jeg har som tradisjon brukt å lage leverpostei sammen farmor før jul, men den er det hvitsaus i, og der er det litt mel da...
Nett sa for siden:
Har funnet en som jeg tenkte å prøve:
300 g svinelever
200 g spekk
1 løk
2 egg
(1 ss hv.mel - når det er så lite må vel kunne kuttes ut?)
1/2 dl. melk
1 ss salt
1 ts pepper
-Rens og finhakk lever, spekk og løk (jeg bruker nok kjøkkenmaskinen)
-Spe med egg først og så melk
-Smak til med salt og pepper, og sikkert litt andre krydder også!
-Stekes i vannbad (i brødform el.) 180 g ca 30 min
-Serveres med stekt bacon og sopp til
guro sa for siden:
Mammas leverpostei
· 1 kg svinelever
renses og vaskes
· 280 gr svinekjøtt
· og 400 gr spekk,
· eller hønsekjøtt
· eller flesk
· 8 ansjosfileter (og sausen)
· 80 gr løk
Alt males 2 ganger
Hvit saus:
· 120 gr margarin
· 160 gr mel
· 1 l melk
· 6 ts salt (ikke ved salt flesk)
· 4/3 ts pepper
· 2/3 ts salt
· 4 halv piskede egg
Alt blandes og fylles i dobbelt smurte aluminiumsformer. Stekes i vannbad på 200°C i 1,5 – 2 timer. Dekk med smurt papir fra starte av.
Nett sa for siden:
Den ser nok bedre ut ja - litt mer kjøtt og smak kanskje. Men problemet er vel melet i den hvite sausen, ikke lett å bytte ut det med noe annet vel (blir kanskje ikke så mye når man deler på hele posteien). Jeg får prøve meg litt frem. Fant egentlig ikke svinelever i butikken idag, bare storfelever - noen som vet om det kan brukes??
jeef-micro sa for siden:
Vi har brukt svinelever... Har brukt å fått tak i hoss slakteren...
Nett sa for siden:
Jeg får ut på leit til uka :)
Solan sa for siden:
Fant du ut noe om det? Jeg har vurdert om vi skulle kjøpe inn storfelever. Så det på Coop i går til 20 kroner kiloen, og det er jo drittbillig i forhold til disse storfemusklene vi alle går og knasker på hele tiden. Litt usikker: hvordan bruker man lever? er det sunt med lever fra dagens storfe? smaker det godt?
lisabenedikte sa for siden:
Er det noen som har prøvd å lage leverpostei med soyaprotein?
Jeg trenger en oppskrift på leverpostei med proteiner som jevning. :)
Anarko sa for siden:
Hvit saus kan du fint bruke JBKM til å lage :)
Jeg har en mor med løkallergi, pluss at jeg savner leverpostei selv. Så jeg tror jeg tar litt oppskrifter her og trikser og mikser litt :)
Nerthus sa for siden:
Jeg fikk tak i lammelever og må tydeligvis ut og skaffe noe spekk her for å lage leverpostei :)
Blir dette vellykket skal jeg lage opp og steke og fryse ned i porsjoner siden jeg antar det skal behandles som ferskvare :)
Photo bla har jo pratet godt om innmat på lavkarbo ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.