< Tilbake til oversikten

Er kanel farlig også nå? (med svar fra mattilsynet)



#3

firth sa for siden:

Alt er farlig, det er bare å venne seg til det med en gang.

Men når man har anerkjent at alt er farlig, så kan man begynne å stille spørsmål med hva som er farligst.

Alle medisiner er farlige ("har bivirkninger"), men man velger ofte å bruke det allikevel, fordi alternativet er MER farlig.

I forhold til kanel helt konkret, tenker jeg at man på en lavkarbo-livsstil har såpass god kontroll med blodsukkeret at det burde være unødvendig med så store mengder kosttilskudd inneholdende kanel at dette utgjør noe problem.


#4

Summer sa for siden:

Dette hørtes jo skummelt ut. Jeg lurer på om det er dem samme med all kanel, eller om det er forskjell fra land til land? Dette var jo i Tyskland.

Poden spiser to tallerkener med havregrøt om dagen med et solid lag av kanel oppå ...


#5

Sivensvans sa for siden:

Ante ikke engang at kanel var medlem i kosttilskudd-klanen jeg. Jeg tenkte mer på det man bruker på diverse retter - over cc osv. Leser på sidene her at mange bruker kanel i mangt av matretter, nemlig. Selv spiser jeg ikke kanel - men, etter inspirasjon fra div oppskrifter her på siden, så har jeg tenkt å kjøpe inn. Og, det gjør jeg nok...hihi!:D Men, som nevnt - alt med måte...


#6

Summer sa for siden:

Jeg sendte en mail til mattilsynet og fikk raskt svar:

De skal legge ut en sak om dette på sine nettsider i dag (matportalen.no), og anbefalte meg faktisk å kutte ned på bruken av kanel til poden ...

Også henviste hun til denne siden www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=16009 for mer informasjon frem til de selv har fått lagt ut.


#7

jeef-micro sa for siden:

En av grunnene til at vi er så glade i kanel her inne (i allefall jeg) er at det i tilegg til å smake godt har en positiv effekt på å få stabilisert blodsukret...


#8

Trolljenta sa for siden:

Jeg tar sikkert en spiseskje kanel når jeg lager frokostpannekaker.

Er kumarin noe som er naturlig i kanel eller er det tilsatt?


#9

jeef-micro sa for siden:

forstor det sånn på Lises link, at det er naturlig i kanel, men finnes mest i den "andre" kaneltypen (husker ikke navnet) i krydder er det vel helst ceylonkanel som blir brukt om jeg har forstått riktig.


#10

Summer sa for siden:

Naturlig og varierer litt fra sort til sort.

Kilde


#11

themonk sa for siden:

Hmm... Har de funnet en sammenheng mellom inntak av kanel og leverskader også?

Blir ikke dette litt som den A-vitaminstudien som det stadig refereres til, der syntetisk A-vitamin forårsaket høyere andel kreftforekomster hos røykere. Konklusjonen ble da at gulrøtter er farlig for røykere fordi det inneholder mye A-vitamin.

Jeg kjenner ikke nok til dette kumarin-stoffet til å uttale meg, men det aner meg at kanel er ganske ufarlig i normale mengder. Tenk, to teskjeer kanel er utrolig mye! På den andre siden vil det alltid være både positive og negative sider ved så konsentrerte matvarer. Uhemmet bruk av urter og krydder trenger ikke være helsefremmende for alle og enhver.


#12

Summer sa for siden:

Themonk: Jeg vet ikke. Venter på å se hva de skriver på matportalen. Men slik jeg har forstått det, så er det jo snakk om vanlig kanel.

Det er jo nettopp det som er "problemet" her inne da. Vi spiser litt mer enn normale mengder. Jeg har glatt 1-2 SPISEskjeier med kanel i frokostpannekaken min, og at poden får i seg 1-2 ss på sine to grøtmåltider er jeg heller ikke i tvil om. Mange her inne bruker solide mengder kanel fordi det er godt for blodsukkeret og har masse antioksidanter.

#13

jeef-micro sa for siden:

Jeg har aldri så lite som 2 ts kanel på maten når jeg bruker kanel :o

her går det mere i 2 ss

Er spent på hva de sier på matportalen


#14

Huldr sa for siden:

Det tror jeg ikke stemmer, dessverre ... Vi spiser mest Cassiakanel, det er det som er den "vanlige" ("uekte") kanelen. Og det er den det er mest kumarin i altså.

Usj, dette var kjedelige nyheter ja ... :nedfor:


#15

jeef-micro sa for siden:

Oki da har jeg misforstått :(


#16

Aline sa for siden:

Jeg som elsker kanel.

I all slags mat :(

Jaja, da får man kutte litt ned, da... :rolleyes:


#17

Huldr sa for siden:

Jeg er ikke helt sikker altså. Det er bare det jeg har hørt/ lest tidligere. Ceylonkanelen er ekte, finere og dyrere. Jeg så på krydderposene mine, men fant ikke noe info, prøvde å ringe Santa Maria, men hun som hadde greie på det var gått for dagen. Skal maile eller ringe i morgen!

Jeg fant en del info om kanel og kassiakanel, kan legge det ut i en egen tråd. Vi må ikke frike helt ut heller, da :). Kanel er fortsatt sunt, bare ikke i kjempemengder! Som alle urter er det kraftfulle saker på godt og vondt.


#18

themonk sa for siden:

Oi


#19

themonk sa for siden:

Nå må vi ikke glemme at grunnen til at "kanel er farlig" er at kumarin gitt som medisin ble funnet å forårsake leverskader. Det er ikke sikkert det er belegg for å trekke denne konklusjonen over på kanel. Jeg har aldri hørt om at noen har blitt syke av å spise kanel. Hvem vet, kanskje det finnes motvirkende stoffer i kanelen i tillegg. Jeg tror ikke noen av oss her inne (eller i mattilsynet for den sakens skyld) har satt seg godt nok inn i dette her til å kunne gjøre noe annet enn å synse om saken. Dette er jo typisk VG-stoff også. Så jeg synes ikke noen skal trekke forhastede konklusjoner, og få panikk her. :)



#21

mofe sa for siden:

themonk: men nå synser jo du også, da.


#22

themonk sa for siden:

:)


#23

themonk sa for siden:

Nei, men nå har jeg lest den. Skjønte du noe av den? :o Var mye styr om rotter og hunder og metabolic pathways der. Litt over mitt hode.

www.bfr.bund.de/cm/276/fragen_und_antworten_zu_cumarin_in_zimt_und_anderen_lebensmitteln%20.pdf
Her står det noe sånt som at en liten gruppe sensitive personer viste tegn til leverskade etter flere uker på legemiddelet Cumarin. Dette kom i form av økt "leverenzym" i blodet. I de verste tilfellene kunne det sees som gulsot. Virkningsmekaniskmen er ukjent, men tilstanden er reversibel.

Så hvis du har gule øyne er det kanskje på tide å roe ned en stund. :)


#24

themonk sa for siden:

For de som vil være på den sikre siden er det jo bare å bytte over til ordentlig kanel da. Ettersom denne inneholder "ubetydelige mengder" kumarin. På Helios har de økologisk Ceylon-kanel. En bonus er at den smaker bedre også. :D



#26

Summer sa for siden:

Nei, jeg fikk ikke til å lese dette i dag ... Jeg har sånne dager der jeg er så sliten at hjernen min streiker når jeg leser engelsk eller inviklede ting, så jeg må vente til jeg har en bedre dag, men det såg ut til å være veldig tungvindt skrevet... (Derfor jeg sendte den videre til deg, jeg tenkte kansje det kunne stå noe der.) Her var det ikke mye informativt nei.

#27

themonk sa for siden:

Samma her. :D

Det er ikke lett å finne noe særlig fornuftig informasjon altså.


#28

Summer sa for siden:

Aftenposten


#29

themonk sa for siden:

Jeg klarer ennå ikke helt å fatte at noen får til å bruke flere teskjeer kanel om dagen? Det er jo ikke såå mange teskjeer i et glass med kanel. Da må man bruke minst to glass i uka. Hvis ikke man tar kapsler da. Da er det brått verre.


#30

jeef-micro sa for siden:

hvor mye er det i en teskjede da? :p

jeg tror egentlig ikke detteer noe annet en den berømte stormen i vannglasset, så jeg fortsetter bare å spise kanel som før...

men det kan kanskje være litt greit å kjøpe den fra Helios da, siden den både inneholder mindre av dette stoffet og smaker bedre :)


#31

Aline sa for siden:

Godt poeng :)


#32

Summer sa for siden:

Man bruker store glass og kjøper ofte nytt. :erfaren kanelspiser: :cool:

#33

donjuanwannabe sa for siden:

Hysteria igjen. Kanel er da ikke usunt. Men kanel som kosttilskudd i form av piller kommer jeg aldri til å spise. Kanel i pulver over grøt o.l. derimot er greit (men det blir ikke mye grøt i mitt kosthold da) også smaker det jo godt også. Det er vel ingen her inne som spiser kanel fordi det skal stabilisere blodsukkeret? Det gjør jo allerede kosten vi spiser.


#34

Hyper sa for siden:

Denne skjeden har jeg aldri hørt om;)


#35

jeef-micro sa for siden:

Ikke jeg heller... var derfor jeg spurte ;)


#36

Synnove123 sa for siden:

Det tryggeste er nok å gå over til ceylon kanel. Fant noe nyttig informasjon på denne siden: ceylon kanel info


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.