Borealis sa for siden:
www.aftenposten.no/helse/article1559380.ece
Mer i artikkelen....
Borealis sa for siden:
www.aftenposten.no/helse/article1559380.ece
Mer i artikkelen....
Huldr sa for siden:
Det er jo helt rått! :_punk:Men litt synd hvis de begynner å bruke umettede oljer i stedet og varmer dem opp til de blir ødelagte. Ser at McDonalds i Norge skal redusere andelen transfett OG mettet fett i frityrgrytene sine ... Hvis man absolutt skal frityrsteke, må vel det beste være å bruke smult?
Pssst, fint hvis du legger inn noen linjer om hva som står i artikkelen, Borealis :)
themonk sa for siden:
Fett! :p
Alt er jo bedre enn transfett i alle fall...
Borealis sa for siden:
Eh...:rodme:...vet ikke hvordan...
Nille sa for siden:
Det er fiksa !
Summer sa for siden:
Skulle ønske de fikk et forbud her i landet også. All kjeks som folk gir ungene sine er det jo transfett i (som ikke det er nok at det er sukker i dem..).
Håper norske myndigheter tar til vettet også.
Lemen sa for siden:
Nå synes ikke jeg at kjeks er så veldig lurt å putte i ungene, men faktisk så inneholder ikke kjeks fra Sætre transfett. Se på [url]www.saetre.no[/url] og videre til spørsmål og svar. (Finnes ikke direkte-link til den siden, og får helle ikke merke tekst og kopiere inn hit.)
:)
Summer sa for siden:
Bare så det er klart, så synes jeg ikke kjeks er barneføde overhodet. ;)
Jeg bare er ekstra frustrert fordi folk faktisk putter det i ungene sine. Gjerne økologiske og barnekjeks og sånn, også er det hvitt hvetemel, det er sukker, og som om det ikke var nok, så er det transfett også. :sukk:
(Takk for info om Sætre)
Lemen sa for siden:
Bare hyggelig.
:)
janmesi sa for siden:
Jeg hadde et innlegg i tungvekteren Nationen om transfett før jul,
kan jo poste det her blant meningheten også.
Dagens Næringsliv hadde en stor reportasje om transfett i helgen, og myndighetene svarte v/Brustad-selv, i mandagens avis med at "dette er jo ikke noe problem, det er mettet fett som er problemet!!!"
SUKK!!!
Solan sa for siden:
Det er noen ganger ad hominem er et godt argument, og kostholdsdebatten er et slikt tilfelle: Brustad, hvis kostholdsfilosofien du anbefaler er så bra, hvorfor går vekta di oppover? Det er faktisk et relevant argument. Eller som slo meg i et debattprogram om brød på TV for en stund siden, da mannen fra opplysningskontoret for brød fikk ordet: Mannen så jo ut som om han hadde hjerte anfall der og da! Hva spiser han? Er "godt norsk brød" så ideelt som ernæringsemne burde vel dets fremste representant se noe sunnere ut!
Sivensvans sa for siden:
P4 hadde i dag et intervju med avdelingsdirektør i Helse og Sosialdirektoratet, Arnhild Haga Rimestad - og, la ut intervjuet på nettet. Der kommer det frem at også Danmark har forbud mot transfett:
I Danmark er det forbudt ved lov å benytte transfett i menneskemat. Hvorfor er det lov å bruke det her i Norge?
Her er resten av linken: www.p4.no/story.aspx?id=218733
Sondre sa for siden:
Transfett er veldig helsefarlig så det er fornuftig med forbud. Men jeg stiller meg kritisk til hvordan alt etterhvert skal bli forbudt fordi det kan vise seg å ha negative effekter (som oftest kun i ekstreme doser). Jeg skulle gjerne ønske at jeg kunne få kjøpt Stevia f.eks..
Det er på tide at mennesker selv tar ansvar for sin egen diett og liv. Man kan ikke leve i god tro at offentlige organer eller matvareindustrien vil passe på deg. Det er kun deg selv som kan ta vare på deg selv.
Voksne mennesker burde ha rett til å drikke og spise hva de måtte ønske, om det er kaffe og røyk, eller brus og kjeks.
Hvis transfett skal bli forbudt, så burde hvertfall brus og coca cola bli forbudt. Kaffe burde også, som inneholder enorme mengder av det mest misbrukte stoffet i verden, coffein. Coca Cola har en pH verdi som er direkte skummelt og vil fungere som kraftfôr for kreftceller i kroppen.
Edit:
Fra Aftenposten:
– Vi forsøker å redde liv. Bare i New York kan dette bety 100 færre dødsfall i året, sa byens borgermester Michael Bloomberg under en pressekonferanse da det omstridte vedtaket var fattet.
Mange store svik, bedrag, krig og drap har et utgangspunkt som er positivt, men vi vet ofte hvordan det ender. La individet stå ansvarlig for sine egne handlinger og ikke innfør enda en restriksjon som ytteligere korter ned den personlige friheten vi har igjen.
kjøttklumpen sa for siden:
Vi skal være forsiktig med å forby ting i hytt og pine. En bedre (mener jeg) måte er å informere saklig om farer ved bruk av produkter. Så kan folk velge selv hva de vil spise/bruke og selv ta konsekvensen av det.
Et eksempel er Nederland hvor de har legalisert marihuana, og det fungerer helt utmerket. Mindre tungnarkomane nå, og heller ikke flere som røyker marihuana enn før. La folket tenke og bestemme selv over sin egen kropp. Folk er ikke generelt dumme.
Jeg ønsker saklig, objektiv informasjon fra myndighetene.
Om det sto at det var 20 gram transfett i en porsjon fries ville svært få kjøpt den. Butikken ville snarlig lagt om til en annen type fett.
Sondre sa for siden:
Du har rett i det at informering er det eneste rette. Men jeg tror nok ikke marihuana er legalisert i Nederland. Politiet tillatter kjøp, salg og bruk i såkalte "Coffe-Shops" men du har ikke lov til å røyke en tjukk en på gaten.
Forbrukere må kreve at matvarer blir klart og tydelig merket, ellers så vil vi ikke kjøpe produktene.
Oki det var sånn det var. Da får dem åpne transfett-shops rundt omkring, knis.
Poenget er at folk ofte velger det som er best for dem selv, så lenge noen kommer med objektiv og nøytral informasjon. Folk burde være fri til å gjøre som dem vil. Jeg er litt fan av politimester Bastian og Kardemommeby :)
Når noen roper "ULVEN KOMMER" mange nok ganger, er det ingen som bryr seg til slutt. Skulle ønske enkelte personer, host Drevon host kunne bite i seg stoltheten og innse at kanskje andre har rett. Dette gjelder ikke bare ernæringseksperter men også mange andre samfunnskgrupper.
Nille sa for siden:
Det er ikke korrekt at norsk margarin er fritt for transfett. Ingen av produksentene kan på skriftlig forespørsel garantere at deres margarin ikke inneholder transfett. Hvis de kunne så ville de vel, ikke sant ?
Ser frem til transfett forbud. Jeg vet ikke hvordan deres årer ser ut, men MINE årer blir nemlig lite lekre av slikt. Og jeg vil iallefall ikke at hjertet mitt plutselig tar kvelden på grunn av tette årer. Derfor holder jeg meg borte fra transfett og transfettholdige varer som margarin, posesauser/supper, kjeks etc. (Jeg bruker under tvil Hellmanns Real Mayonaise fordi de sier den ikke inneholder transfett. Det står 0 transfats på næringsnnholdet også). Når de ikke engang oppgir det på næringsinnhold kan vi ikke verne oss mot det vi ikke vil ha heller.
Borealis sa for siden:
En liten digresjon, Nille, men jeg mener forøvrig ha lest, at det fettet man finner på blodkarenes vegger, mest er av typen umettet...? Stemme dette?
Mange tenker jo "det skumle mettede fettet", fra kotelettrand, melk, etc...men det er ikke det man finner mest av igjen på karveggene?
Solan sa for siden:
Hvis vi legger sammen to og to:
Hva slags annet forbud kunne slike myndigheter tenke seg?
Dem skal bare prøve seg. Da er det krig! Bring it on, sier jeg bare.
Hyper sa for siden:
Stevia får du kjøpt!
Jeg kjøpte min boks på Kinsarvik i Bergen...:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.