Hei hei.
Nå har jeg prøvd å bake brød. Er jo så mange som skryter av det og det hadde jo vært såååå godt med brød etter så mange mnd uten. Men hvordan i all verden kan dere spise det brødet???? Jeg ble altså så kvalm da jeg tok en bit.Konsistensen var jo kjempebra, men gubba noa for en smak. Prøvde også noen muffins men det var samme smak. Veldig synd, gledet meg så. Tenkte prøve meg på pizzabunnen i kveld men det kan jeg vel bare la være for det er vel smaken på bakemixen jeg reagerer på. kan jeg bruke noe annet?
Hvilke er det du har prøvd ? Det er så mange oppskrifter her. De med soya protein/soyamel klarer ikke jeg heller. Bakemiksen her jeg ikke prøvd. Men dette liker jeg: forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=174315&postcount=51
Det grove soyabrødet (hildeborg) synes jeg er veldig godt, men det vanlig soyabrødet er ikke særlig godt nei. Hvis man tror man skal få helt vanlig grovbrød så blir man nok skuffet ja, men etterhvert så blir man ikke så kresen lenger ;)
Dette ble veldig godt synes jeg,- og det ser nesten ut som som vanlig brød! :)
4 store egg
2 dl mager kesam
1 dl rapsolje
50 g sesamfrø uten skall
30 g kruskakli
30 g solsikkekjerner
4 ss linfrø
1 ss fiberHusk
1 dl ketolyse bakemix eller soyaprotein
1 ss bakepulver
1-2 ts basilikum
Litt salt
Event ca. 1/2 dl vann
Visp eggene sammen med kesamen og tilsett oljen.
Jeg malte sesamfrø, kruskakli, solsikkekjerner og linfrøet til "mel" i kverna til stavmixeren. Hadde i alt det tørre. Syntes deigen ble litt fast så jeg hadde i ca 1/2 dl vann. Deigen skal være ca like fast som tannpasta.
Smør brødformen litt og legg bakepapir i bunnen. Stekes ved 180 grader i ca.40 min.
Hele oppskriften gir ca 30 g KH, eller 1.5 g pr skive, når ett brød er 20 skiver.
Ca 25 i et helt brød regnet jeg meg frem til. Da bakte jeg i "vanlig" brødform, og fulgte oppskriften. Brødet ble litt lavt, men helt OK størrelse på skivene. Jeg skar brødet i 14 skiver, helt normal tykkelse med vanlig brødkniv. Det skulle vel bli ca 1,7 karber pr skive det da. 2 skiver holder fint til frokost eller lunch, vær litt raus med pålegget, og velg lavkarbo pålegg... Ost og skinke er kjempegodt på, ost med paprika, skinke med avocado, kylling med majones... mmm sulten jeg! :)
hepp! høres bra ut! jeg er jo så godt jeg kan en lavkarber allerede, men har alltid vært glad i brød. selv om jeg klarer meg fint uten, og magen min nyter godt av hvetemelets alt større fravær i kosten. og når jeg spiser de knekkebrøda som har relativt lite karbo i hver skive, så er det allikevel lite mettende med f.eks to rugsprø, så da blir det til at jeg lesser på med pålegg, og det kan bli litt dyrt i lengden. men 1,7 karber er jo nesten ikkeno:) da har jeg et alternativ til frokostpannekaka til mhm. for jeg trenger en frokost som kicker meg og forbrenningen min litt i gang på morran! så da blir det prinsessbrød, iom at den er den eneste jeg har sett så langt uten (dyrt!!) soyaprotein (med bismak, forstår jeg?!?) eller nøtter, som jeg stort sett ikke tåler. hurra!
Det er ingen vond bismak på dette brødet heller, selv om du bruker soyaprotein (det er jo så lite pr. brød),- men med bakemixen blir det enda bedre! ;)
Som variant for basilikumet kan en jo bruke annet krydder. (Alltid godt med litt variasjon.:p )
Dette brødet er vel verd å prøve!:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.