< Tilbake til oversikten

Hvordan fant dere ut hvilken filosofi dere skulle følge?

Titti sa for siden:

Jeg prøver meg jo på Ketolyse uten særlig gode resultater :(

Er det noen av dere som har prøvd og feilet litt før dere fant den idelle dietten?

Er det noen som lavkarbo ikke passer for?

Jeg begynner som dere sikkert skjønner å bli litt desperat. Ikke fordi jeg ikke klarer kostholdet, for jeg synes det funker helt supert, men fordi jeg ikke ser ut til å gå noe særlig ned....

chili sa for siden:

Driver å prøver og feiler nå, jeg!
Begynte på Atkins, men har nå gått over til Fedon for å se om det hjelper på.
Dessuten har jeg en godterifri periode nå, fram til jul, for å se hvor mye sprekkene/kosen spiller inn... :o

ps: jeg går ned i sneeeeglllefart... Så lite at jeg ikke kan flytte på tickeren enda...:rolleyes:

Mya sa for siden:

æsj kjipt når det er sånn. Jeg begynte med mat fra spisdegslank.no lesere at mange ikke er så positive til dem. gjorde det vel i2-3 uker og fortsatte på egenhånd, med å kutte ut karber til jeg var nede i ca 15-20 pr dag. Jeg hadde veldig bra resultater i begynnelsen så gikk det saktere og saktere til helstopp nå det siste halve året. Jeg tar nå en pause for å se om kroppen kan komme i gjenge igjen.

Men lykke til kommer til å følge med litt her inne fremdeles

Aline sa for siden:

Jeg begynte med south beach dietten, gikk så over på atkins, men vet ikke om jeg egentlig har klart å følge den ordentlig over lengre tid.

Det har blitt mer av prøving og feiling og læring. Og nå er det veldig egendefinert og ikke spes effektivt :p

Tror noe av det viktigste for at det skal lykkes er at maten i filosofien klaffer med livet du vil leve, at du ikke føler at du må forsake mye :) Eller at du føler deg utenfor?

Mange har også intoleranser som gjør at de må holde seg unna melk osv, og andre igjen tåler ikke å spise så lite som 15 kh pr dag. De blir dårlige av ketosen.

Alyssa sa for siden:

Jeg begynte på ketolyse jeg og, holdt på i ca 2 måneder uten resultat. Så gikk jeg (etter en stund i tenkeboksen) over til Skaldeman, og da begynte ting å skje :D Om Skaldeman passer for deg, vet jeg ikke, men du må ihvertfall gjerne sende meg en PM, hvis du vil ha noen å "gruble" med :p (utveksle erfaringer og sånn kan jo være kjekt det :) )

Titti sa for siden:

Takk for svar, jenter, ser jeg var litt kjapp med overskriften over her også :p

Det skal sies at jeg også går saaaakte ned på Grete Roede-dietter.

Jeg har unnet meg en Atkinsbar i ny og ne, drikker litt pepsi max og slikt, så det er mulig jeg ikke er streng nok :(

Jeg synes det er veldig enkelt å følge og har virkelig ingen problemer med det, men vil jo så gjerne se litt resultater snart også.

Føles liksom litt urettferdig når noen bare kutter ut sukker og brød og raser ned, mens en annen må slite for hvert gram :mad:

Skal til syden i juni og da vil jeg være slank :ja:

Aline sa for siden:

Men om du har gått ned såpass mange cm iforhold til kilo, så virker det jo som om det fungerer veldig bra for deg :D

Virker som det skjer bra ting med kroppen din :)

tess81 sa for siden:

Det kan jo være som Aline sier ,at du er intolerant mot noe...men jeg er langt ifra noen ekspert, sliter litt selv fortiden har liksom hengt mæ opp i 73 tallet......

Jeg begynte på atkins forde ei venn av familien snakket så varmt om det, også hadde jeg en bok liggene hjemme, så da leste jeg den, og blei helt tent på opplegget.......men har ei kusine som går på Fedon og den passer kjempe bra for ho.....

Titti sa for siden:

Sant nok, men jeg har også begynt å trene i høst, så jeg tror det kommer mest derfra faktisk.

Titti sa for siden:

Ja, mulig det...tar litt fløte i kaffen og noe i maten innimellom og rømme spiser jeg jo. Tror det må være det eller pepsimaxen. Eller at jeg ikke tåler grønt...er jo noen som gjør det også.

Jeg burde nok fulgt Ketolyse 100% strengt i 4 uker for så å gradvis prøve meg frem på hva jeg tåler og ikke tåler....

Fridolina sa for siden:

Jag gikk på Viktväktarna (lav kalori) for noen år siden och gikk ned 11 kg..men de gikk jag sakte opp igjen, på en periode av ca två år..
[color=red][/color]
Ketolyse har funket bra for mig..Det har tatt 6 måneder. trur igjentligen det kunde gått tjappare, men jag hade en del "syke episoder" i sommeras, så jag var tvungen att ta det lite roligt i uker i flere perioder.. ting gikk litt opp og ned.. Nå lever jag på ett mer "Lindberg kosthold" men vurderer å ta ett ekstra tag, så hjag blir av med de siste kilone.
[color=red][/color]
Hoppas det lossnar for dig snart Titti:) !!!

Nille sa for siden:

[font=Comic Sans MS][color=Purple]Jeg har gjort meg noen tanker etter noen år på dette og andre forum. Tankene er ikke rettet til noen bestemt, det er helt generelle tanker .....kanskje satt litt på spissen her og der. Jeg og andre har fått mye pepper fordi vi er litt for strenge og maser. Men merkelig nok er det de vi har mast mest på og kjeftet mest på som etterpå har kommet og takket. For noen har det tatt veldig lang tid og mange prøvinger/feilinger før de har innsett at alt vi har sagt kanskje ikke var så dumt allikevel.

Det er veldig mange som har urealistiske forventinger når de starter en filosofi/følger en diett. Dette skyldes nok delvis også forfatterne av bøkene. Å sammenligne seg med andre er den første og største feilen. Menn tar av mer og fortere enn kvinner og de som har mye å ta av (uansett kjønn) tar av mye fortere enn de som har lite å ta av. En vil sm regel ta av mer den første uka/de første par ukene enn ukene etterpå. For mange stanser vekttapet opp etter de førte to tre ukene. Man kan stå stille en uke eller fler. Siden menn tar av mer og fortere enn kvinner vil gjennomsnittlig vekttap man leser om ikke være korrekt. For menn vil kanskje ta av mer og fortere og kvinner tar av mindre og saktere.

Kan med en gang si at det er utopi å tro at en skal gå ned 2 kilo i uka. Det er det de færreste som gjør uke etter uke. Det normale er 0.5 - 1 kg pr uke. Det er også den sunneste farten å gå ned i.

De fleste er også altfor utålmodige og skulle helst ha nådd idealvekten i går. Vel, kiloene kom ikke på i løpet av noen dager, og det er urealistisk å tro at de går av i løpet av noen dager.

Når vekttapet går sakte eller stanser opp er den automatiske reaksjonen å kutte ned på karbene. Dette gjøres selv om det er ganske innlysende årsaken til manglende vekttap er at man allerede spiser for lite OG feil mat. Siden motstanden mot å telle karber skikkelig er såpass stor er sannsyndligheten for at man allerede ligger for lavt i karber større. Mange mener de ikke behøver å teller, fordi de vet omtrent hvor mye karber det er i alt de spiser. Vel, skal man spise 15-20 karber til dagen er ikke "omtrent" godt nok. Og de som tror de ikke behøver å veie og måle i begynnelsen tar grundig feil. En feil man betale for senere. Det er som regel de som ikke veier og måler som har problemer med vekttapet.

Jeg kommer aldri til å skryte av noen som tar av en kilo eller to i uka om de har kommet til det resultatet ved å sulte seg selv. Det er en ny "trend" - også her på eller forumet, å spise små og lite næringsrike måltider. Ofte uten grønnsaker - og proteiner - og så kalle det lavkarbo. Det er lavkarbo den forstand at det er lite karber, men det er også lavkalori og lavfett. Det er mer Grete R enn ketolyse og Atkins. "Egendefinert" eller "lavkarbo" kaller en det. Og tar av. Men hva er det en tar av ? Stort sett musker. Og når man mister muskler, mister man forbrennigen og man blir i tillegg underernært. Vekta står stille og en sutrer og klager over manglende resultat og spiser enda mindre..... Noen "skeier" kanskje ut og spiser riktig for en gangs skyld, - "huff i helga spiste jeg grønnsaker, håper ikke jeg har ødelagt alt" (

Huldr sa for siden:

applaus :)

Hyper sa for siden:

:heia:

Følte meg litt truffet med det å spise lite..
Men jeg VIL spise mer, og har skjerpa meg siden sist:)..
Du kan jo ta en titt i MUPEN min, og se hvordan det ser ut?:)

Hjelp taes imot med takk!!

Du er suuper Nille!

Helene sa for siden:

Jeg synest det er uretferdig at noen kan spise hva de vil og ikke gå opp i vekt i første omgang.. vi er nok ikke så heldig :(

( da tenker jeg ikke på de som sliter virkelig med å komme opp i trivselsvekt, men de som alltid har vert der)

Nena sa for siden:

Godt og tankevekkende innlegg som vanlig, Nille:klem:!

chili sa for siden:

Takk, Nille, for et flott innlegg!

Syns det er veldig bra at du tar opp det med å spise for lite.

Jeg strever i perioder med det, og for meg er det faktisk like ille som overspising.
Og sikkert også en sammenheng; hopper du over frokost og har lunsj kl 1500 da er det lett å spise en kjempeporsjon middag og så fortsette å spise resten av kvelden...
Jeg går IKKE ned i vekt av å spise for lite. Jeg stagnerer eller går opp, og i tillegg blir jeg i elendig form og i et forfærdelig humør.

tess81 sa for siden:

Henger meg på her jeg å,synes det var et flott innlegg Nille, måtte nikke meg enig flere steder...
Den eneste veien til suksess er hardt arbeid (iallfall for min del)

Og jeg er glad jeg har dere til å hjelpe meg:rolleyes:

:klem:

Titti sa for siden:

Jeg blir imponert av deg, Nille, tusen takk for langt og inneholdsrikt svar, jeg ble litt mer inspirert igjen i dag og skal ikke gi opp! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.