< Tilbake til oversikten

Jobblunch

MissMina sa for siden:

Noen som har tips for typisk "ha med i veska" mat?

Det går over 12 timer fra jeg reiser på jobb til jeg er hjemme igjen, og dette er jo litt lenge å gå uten mat!
Jeg påøver å komme i ketose nå,så det er jo litt begrenset hva jeg kan spise av vanlig lavkarbo mat også nå før jeg skal øke på karbs`a..
For i den lille kantina vår er det KUN brødmat, å det går jo ikke! :rolleyes:

Borealis sa for siden:

Er ingen ketolyse-ekspert, men...
For det første, er det jo toppers om dere har kjøleskap på jobb. Da har du mange muligheter...
Tips; kokte egg, ost, kald kylling, proteinshake, middagsrester, salat m/kjøtt/fisk?

Ofte er det lurt å planlegge dagen i forveien.:)

Aline sa for siden:

Også kan du lage gryteretter som du deler i porsjoner og fryser ned :)

Nille sa for siden:

Min faste lunch:
[color=purple][/color]
Man tager en passende (salat)bolle m/lokk. Kutter opp et par ringer paprika i biter, litt mangetouts (flate sukkererter), en vårløk, en stilk selleri, og 100 gram kyllingkjøtt eller reker eller krepsehaler eller skinke.
Et par spiseskjeer dressing helles over (olje eller caesar el. noe) og blandes i. Skjær opp en neve ruccula og legg over, så et par never med oppkuttet blandet salat. Lokk legges på.
[color=purple][/color]
Når det er tid for spisepause tas lokket av, en tallerk legges over, hele greia snus, og vips så har man en flott anrettet salat på tallerken, uten kliss og søl.
[color=purple][/color]
Grønnsaker og innhold forøvrig kan varieres etter tid/råd og hva man har lyst på.
[color=#800080][/color]
:D

Photobscura sa for siden:

enig med nille der! ellers er det mange gode oppskrifter på diverse salater som kan spises med gaffe på lunch-sidene på oppskrifter her på forumet, jeg vil deriblant anbefale min tunfisksalat, hihil:)

om jeg ved et nødsfall glemmer å ta med lunsj på skola, er min nødløsning en pose nøtter. det er kanskje ikke holdbart i lengden, men det er mettende og funker som sagt som en god nødløsning!
nå vet jeg ikke om det er tillatt med nøtter i din diett? ketolyse har jeg ikke særlig peiling på.

gudd løkk!

shady sa for siden:

Jeg er så heldig å ha salatbar i kantina på jobb, men likevel prøver jeg alltid å ha med en pose nøtter og noen Atkinsbarer (morning shine) i tilfelle jeg blir sittende lenge på jobb.

Det finnes atkins shakes også, selv synes jeg ikke de smaker noe særlig, men kan jo være verdt å prøve.

Av og til kan du jo ha med matpakke med rugbrød/lavkarbobrød i tyyyynnne skiver også, men det er ikke lurt hvis du vil i ketose.

Sånne små "baby bels" oster er et annet alternativ, pluss oliven og fetasnacks som du får kjøpt i butikken.

Lykke til! :)

Solan sa for siden:

Jeg spiser 2 skiver tysk rugbrød, hver av dem smurt med omtrent 1-1.5 ss kokosfett og en kvart boks leverpostei.

Trillian sa for siden:

dytter litt på denne jeg, siden jeg starter opp med ketolyse i morgen.....:nikker:

Max sa for siden:

Jeg har nesten alltid med meg omelett i nistepakka jeg. Lettvindt og mettende :)

Georgine sa for siden:

Jeg har enten frittatta, kjøttboller, kyllingfilet eller egg med. Alltid salat ved siden av.

Iset sa for siden:

Jeg lager lunsj til mannen hver kveld, han går på lavkarbo. I forregår stekte jeg hjemmelagde kjøttboller og la dem oppå en halv boks kikerter i matboksen. Sendte med hvitløksrømme i en liten boks ved siden av. Kikerter er ikke akkurat ketolysemat da, men du varierer som du vil.
I dag har han med seg hjemmelaget chili con carne med rømme ved siden av. I dag skal vi ha kyllingfilet med grønnsaker og creme fraiche-saus til middag og da lager jeg en ekstra kyllingfilet som han får med seg i morgen, med grønnsaker til.

Middagsrester er genialt! Jeg lager ekstra middag hver dag slik at det blir mer igjen til mannens lunsj dagen etter (i dag blir det litt chili con carne med rømme på meg til lunsj også, gitt).

Helene sa for siden:

Jeg lager omelett og så slenger jeg med noen kyllingklubber med kebabdressing dipp til mannen men må vel finne på noe nytt og spennende snart.

Sivensvans sa for siden:

Skulle ønske jeg var mannen din, gitt...!!:D

Iset sa for siden:

Hehe. :D

Tone-G sa for siden:

Jeg hadde i en periode dilla på Avocado som jeg presset litt sitron over å hadde enten reker eller hvitløksmarinerte krepsehaler over med masse majones på..
Det er veldig godt, og veldig lavkarbo :heia:

Det er godt med litt agurk og tomat ved siden av det..

Iset sa for siden:

En av eldstejenta mi sine yndlingsmiddager er "plukkemat". Det hadde vi i dag. Da setter jeg frem masse skåler på spisebordet, med feks. stekt kylling i biter, agurk, tomat, oliven, fetaost, paprika i biter, eplebåter, salatblader, rå gulrotstaver osv, og lager 1-2 gode dressinger til (feks. rømme med krydder og hvitløk, samt urte- eller hvitløksmajones). Hun spiser og spiser!
Det beste av alt er at det alltid blir igjen en stoor salatboks til min mann dagen etter, da fyller jeg bare restene oppi en boks og sender med ham på jobben. :D

Adriane sa for siden:

140 g bacon skjæres i biter og stekes på middels varme
Ha oppi 1/2 hakket løk og en lavkarbopølse når baconet begynner å få farge.
Stek til baconet har blitt brunt, og avkjøl
Visp 6 egg, 1/2 dl fløte og 4 ss bakepro
Riv 60 g ost og bland inn i røra sammen med avkjølt bacon/løk/pølse
Bruk skje og fyll 6 store muffinsformer
Riv 70-80 g ost og strø på toppen
[color=#006400][/color]
Stekes midt i ovnen på 175 g i 20-25 min. Sjekk at osten har blitt lysebrun.
[color=#006400][/color]
Bon apetit

Hannehk sa for siden:

Min faste lunsj er en bama favorittsalat pose oppi den putter jeg agurk, tomat, egg, skinke, avocado og kanskje kylling. Det varierer litt, men jeg får nå iallefall dekket salatdosen for dagen da :rolleyes:
MEN nå har jeg kjøleskap på jobb og det er dessuten jeg som handler inn til den felles lunsjen her så jeg er muligens litt bortskjemt :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.