Vi skal tilbringe hele jula i Sverige, og siden vi har tenkt til å holde oss på matta, og ikke skeie ut, så lurer jeg på om noen har noen tips om sukkerfritt godteri med lite netto karbohydrater? Gjerne smågodt eller marsipan? Tenkte jeg skulle kjøpe med cavalier sjokolade hjemmefra.
Hadde vært fint å ha litt på julaften hvertfall :)
Nei nei nei, ikke kjøpe med cavalier sjokolade hjemmefra!! De har MYE bedre sukkerfri sjokolade på Gottebiten på Nordby og Svinesund ihvertfall, Valor heter den, spansk merke. Finnes både i mørk, melk og med nøtter. Alle er gode, den mørke (puro dark) har minst net carbs.
Der har de også mye forskjellig sukkerfritt smågodt i løsvekt.. Jeg kan anbefale gelèskumfiskene.. (små, ikke gjennomsiktige, "pastell"farger)
Har også sett sukkerfri marsipan der, men mener det var ganske mye karber i den, men det er kanskje pga mandlene.. Har aldri kjøpt eller smakt, så jeg vet ikke om den er god...
Er den bedre enn cavalier, da?? For jeg bare eeeeelsker den med sånn nougataktig inni, smaker som cuba...mmmm...Og den med vanilje inni!! Er jo så god!
Men inneholder all sukkerfri smågodt lite karbo? Har de egen "avdeling" for det ved smågodten?
Har jo sukkerfri smågodt her i Norge også, er det ok å spise hvis man ikke reagerer på kunstig søtningsstoff?
Og takk LilleVille, for at du er her når jeg lurer på noe:D
Smaken er jo forskjellig, ikke så glad i de cavalier med sånn gugge inni jeg, liker ren sjokolade hvis det først skal være noe :)Det er egen avdeling for sukkerfritt ja, både smågodt og "storgodt"... Ulempen med smågodtet er såklart at det ikke er noe innholdsfortegnelse. Men en del av det har de i poser også, og på alle står det at 99% av karbohydratene er fra sukkeralkoholer, så da har jeg regnet det som "trygt". Jeg reagerer ikke på søtstoff med stopp i vektnedgang har jeg lært meg etter 3 mnd både med og uten, så jeg drikker cola zero med god samvittighet, og spiser litt sukkerfritt godis innimellom. Men magen tåler ikke alt like bra. Sjokolade går fint, men de har også noen sukkerfrie fruktkarameller i Sverige.. og de er kjempegode.. Men hvis jeg spiser mer enn 3-4 av dem, blir jeg skikkelig romlete i magen, det er direkte VONDT! Så det har jeg slutta med :)
du kan også bestille på sukkerfritt.com personlig liker jeg de bron produktene best,sjokkoladen deres smaker nøyaktig som kvikk lunsj..cavalier er også yumm yumm =) sukkerfri marsipan får du på helsekost butikker her hjemme også..sukkerfritt.com er foresten norsk og kommer raskt i posten..
ja det står desverre ikke hvor mye netto karber men alt er søtet kun med maltitol og jeg har spist masse derfra og går ned uansett..jeg spiser jo kjeks sjokko snop osv alt som er søtet med maltitol og tåler det kjempebra,får ikke vondt i magen og har gått ned i vekt hver enste gang jeg har spist noe sånt..
ja jeg har en hel svær skuff her hjemme med godsaker jeg har komt over men spiser kun i helgene tenker at selv om jeg går ned (når jeg spiser) så er det jo kansje ikke så bra å hive så mye innpå alikevell.. :)
Nei, også er jo meningen at man skal få bedre vaner. og det er det jo ikke noen vits i å bare erstatte det med sukkerfritt ;)
Men lørdagene er det kos å ha litt, syns jeg. Skal ikke så mye til, holder med f.eks en liten sjokolade :)
Var inne på den siden og kikket, der hadde de mye rart. Produktene hadde maltitol som søtningsmiddel. Mener du at det er et lovlig søtningsmiddel. Det står karnsje i boka. Men har den ikke for hånden nå. Det hadde jo vært en ide å bestilt litt til jul.
Det er vel ikke ulovlig, men å spise mye av det er ikke lurt. Når det kommer ned i tykktarmen koser bakteriene seg med sukkeralkoholene og nedbryter dem. Litt opptas og omtales som "netto karber" f.eks i sukkerfrie karameller, drops og atkinsbarer. Resten nedbrytes av bakteriene, det medfører produksjon av gass
(magesmerter og luftplager) samt tiltrekker væske (diarre).
Hvor har har jeg nå lest om dette før ?? :p
ÅÅÅÅÅja, det var visst jeg selv som skrev det :D
Når det er sagt så er jeg helt enig med Monen. Masse godterier med kusntig søtstoff er å erstatte en avhengighet med en annen. Men en gang i blant er det jo OK....
Ja det er klart, veien fra sukkerfri snop til annet snop er lett å ta etter endt slankekur hvis man har laget seg et behov. Jeg er veldig ømfindtlig for xylitol, men det sto på de sukkerfritt.com sidene at maltitol skulle være bedre. Det jeg tenker på er jula når godteri skålene bugner og ungene har godteristrømpene sine, da hadde det vært bra med noe man kunne kose seg med, så ikke veien til deres blir så kort.
yes for min del har jeg funnet ut at ting søtet med maltitol ikke har innvirkning på vekt tapet..men husk det er mange som får kjempe vondt i magen..typen blandt annet prøvde seg på snopet mitt i helgen og gikk med mage smerter en god stund...
hei hei. så koselig att du skal hit til sverige i julen.:) Vi har kjempe masse godt her, å jeg er sikker på att du vil finne ting du liker :p Du kan også se etter klistremerke på varene, som sier anbefalt av gi viktkoll. da treffer du midt i blinken ;) ellers har jeg mange deilige oppskrifter på gode kaker å annet mums med minimal gi, som kan nytes i alle steg i en gi livstil fra "rivstart" til " vedlikehold" (heter det på gi viktkoll.se) si i fra bare, så skal jeg gi dere oppskrifter :D Ha en fantastisk ferie!!
Lillemor meg:D
Moussen ska stelna i kyl i 4-5 timmar, så planera i god tid. Tycker du att det är besvärligt att smälta choklad i vattenbad, kan du använda mikrougn. Då smälter du chokladen på full effekt utan lock i ca 1 minut eller tills den har smält. Det krävs ingen professionell kock för skapa vackra chokladgaller att dekorera chokladmoussen med. Det ordnar du själv efter vårt recept.
Ingredienser:
Till 4 personer behöver du:
150 g mörk choklad, 70%
4 stora apelsiner
2 äggulor
3 dl kesella gourmet
20 hallon
Till dekoration:
2 msk pistasch- eller hasselnötter
färsk mynta
Chokladgaller:
50 g mörk choklad, 70%
smörpapper
Så här gör du:
1.
Skölj apelsinerna väl och skala dem med en potatisskalare. Skär skalen i tunna strimlor.
Skär sedan bort allt skal, även det vita skalet som är bittert, från apelsinerna. Skär sedan med en vass kniv ut filéerna, mellan varje nerv. Håll dig över en skål och ta tillvara apelsinsaften. Pressa även ut saften ur resten av apelsinen. Häll apelsinsaften i en kastrull och koka upp. Lägg i strimlorna och låt sjuda under lock i 15 min eller tills det blir en simmig konsistens. Ta upp skalen och spar den koncentrerade apelsinsaften.
2.
Bryt chokladen till moussen mindre i bitar och smält den i vattenbad i en bunke ovanpå en kastrull med kokande vatten. Knäck äggen och lägg gulorna i en skål. Rör ner äggulorna i chokladen, låt kallna och blanda sedan ner kesellan. Smaksätt med 2 msk av apelsinsaften. Fyll upp i portionsskålar eller en form och låt stelna i kyl i 4-5 timmar.
3.
Chokladgaller: Rita några enkla mönster på ett ark smörgåspapper. Vänd papperet upp och ner. Smält chokladen och låt den svalna. Den ska bli trögflytande innan det går att spritsa med den. Gör då en liten sprits av smörpapper, fyll på med choklad och klipp av spetsen. Spritsa ut på smörpapperet. När sedan chokladgallret stelnat är det bara att lyfta av den från papperet. Så här långt kan rätten förberedas.
4.
Servering: Hacka pistaschnötterna grovt. Ta ut moussen med en het sked ur formen och lägg upp vackert på en tallrik med apelsinfiléerna, strimlorna av skal och hallonen. Strö över nötterna och dekorera med myntablad och chokladgaller.
Värden:
GI värde: Lågt
GB värde: Lågt
Fakta:
Dessert, nyårsmeny
Rivstart, Nystart och Balans
De salta mandlarna skapar en härlig smakbrytning tillsammans med chokladen.
Ingredienser:
Till ca 20 bitar behöver du:
500 g mörk choklad (70 %)
200 g rostade salta mandlar
Du behöver också:
smörpapper
Så här gör du:
Smält chokladen i vattenbad. Det gör du enklast genom att ställa en djup tallrik ovanpå en kastrull med hett vatten. Se till att vattnet inte kokar, då kan chokladen bli grynig.
Rör ner mandlarna i den smälta chokladen. Bre ut smeten på smörpapper och låt stelna i kylskåp.
Bryt chokladen i bitar före servering.
Värden:
GI värde: Lågt
GB värde: Lågt
Fakta:
Rivstart, Nystart och Balans
De här goda tryfflarna njuter Hollywood-stjärnorna gärna, eftersom de är noga med sin kost. Vanliga tryfflar brukar innehålla betydligt fler kalorier. Servera en tryffel till en kopp starkt kaffe eller som avslutning på en god middag. Lägg dem gärna i små, fina bakformar, det ser proffsigt ut vid servering.
Ingredienser:
Till 40 små tryfflar behöver du:
1 dl vispgrädde
200 g mörk choklad 70%
2 msk smör
kakaopulver
Så här gör du:
1.
Koka upp grädden. Bryt ner chokladen i grädden. Sänk värmen till svag värme och smält chokladen i grädden.
2.
Rör ner smöret. Ställ tryffelsmeten kallt i ca en timme.
3.
Forma bollar av den svala smeten med hjälp av två teskedar. Låt tryfflarna stå svalt igen en stund och rulla dem sedan i kakao.
Jeg spør vettu;)
Takk for svar!!
Og namme oppskrifter!Disse må prøves til jul..
Jeg har fått i oppgave å "bake" i år, da jeg kommer hjem tidligere enn jeg pleier, og mamma jobber en del før jul...
Heeelt i orden..Da blir alt lavkarbo, og jeg lager det jeg liker!!
Pluss at mamma kjøper alle ingredienser!!..
GI står för glykemiskt index och är ett mått på hur snabbt blodsockret stiger efter att du ätit ett livsmedel som innehåller kolhydrater. ved lav gi fins det mindre enn 35 karbohydrater les på innholds fortegneslen på produket.:)
Det skal jeg gjøre! Da blir det jo nesten ingenting :)
Hvis man kutter ut kakaopulveret blir det kanskje seigt? Men jeg syns det høres litt bittert ut med kakao, ja..
Jeg var i strömstad og svinesund i dag for å hamstre litt kjøtt (og litt snop til jul også da..) og da kom jeg over en pose fra ViktVäktarna - Smörkola med lakrits. Hvis jeg husker rett så var det gottebiten i Strömstad (Osloveien..) som er ved siden av systembolaget.
Per 100g er det 86.5g kolhydrater hvorav 0.3g sukkerarter og 86.2g polyoler.
Smaken er faktisk ikke så ille, og jeg tok en 4-5 stykker etter middag i dag for å kose meg foran Mythbusters. (som Nille sier: viktig å ikke overdrive).
Dette kan jo være et alternativt kinogodteri (nå spiser jeg Baconsnacks og jeg har angst for at det bråker for mye) for de gangene man tar turen ut for å se en bra film og savner noe å tygge på.
Den store posen med smågodt som jeg skal kose meg med i romjula snakker vi ikke så altfor høyt om..
I dag blir det en liten Sverige-tur. Huff, håper nesten på at det ikke er så mye lavkarbo-produkter tilgjengelig fordi det er så vanskelig å styre seg :D Men får i hvertfall handle massseeeee kjøtt!
I tillegg til karamellene har de fruktkarameller og fløtedrops. De er helt nyyydelige!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.