< Tilbake til oversikten

Hurra for Jamie!!!

nalana sa for siden:

Har nettopp sett programmet paa TVNorge om hvordan det er gaatt med Jamie Olivers ambisioese prosjekt med aa forbedre skolematen i England. Synes det er saa utrolig flott det han har gjort, og haaper dette sprer seg til resten av landet hans, og store deler av verden i tillegg. Det er jo saa faelt at ungene spiser saa daarlig mat paa skolene, og paa de skolene hvor det ikke er maaltider har mange barn veldig usunne nister med seg.

Hvordan har dere inntrykk av at det staar til i de Norske skolene. Har de fleste barna sunne nister med seg, eller er de Norske foreldrene like "daarlige" som f.eks. de i England?

Virker som vi foreloepig kan se langt etter varme maaltider i den norske skolen. Hvis det etter hvert kommer, saa regner jeg nesten med at det blir ganske sunn mat, siden det har vaert veldig mye fokus paa kosthold de siste aarene. Det som kan bli litt vanskelig er jo at det er litt delte meninger om hvilken mat som er sunn for tiden.

Hvordan ville dere hatt det paa deres skoler hvis dere fikk bestemme?

chili sa for siden:

Så på jeg og!
Imponert over både Jamie og kantinedama!

... Jeg har på følelsen at kostholdet er værst i ungdomskolen. (her til lands) Tror det er ganske utbredt å gå i butikken og kjøpe skolebrød og cola osv.. På barneskolen har de fleste med matpakke, mange får frukt og/eller melk på skolen. (betalt av foreldrene, vel å merke) På videregående så håper jeg ungdommen har blitt såpass moden at de intresserer seg for sunn mat...:rolleyes:

Skulle gjerne hatt varmmat på skolene, jeg. På alle trinn. Men da må det være sunn mat.
Spørs hvor lett det er å innføre i Norge: matpakkelandet... Matpakka er jo kjeeempesunn!

Nille sa for siden:

Så programmet jeg også, er ihuga Jamie fan. Han har gjort en kjempejobb med dette skoleprosjektet og det står det respekt av !

Hurra for Jamie :heia:

Dessverre har vi ikke slike ildsjeler her i landet. Og dessuten har vi jo ikke heller en skolematordning slik de har i UK. Men det burde vi sikkert hatt.
her i landet kommer også mange unger på skolen uten å ha spist frokost og med wienerbrød og cola i matpakka.

Photobscura sa for siden:

jeg var på språkskole i brighton i england da jeg var fjorten, og dette var matpakka jeg fikk med meg:

*et eple
*en tørr sandwich av loff med en tykk tørr osteskive i midten
*en sjokolade
*en liten pose potetgull
*ett pund som jeg kunne bruke i brusautomaten..

det var helt jævlig! vi norske språkstudentene valfartet matbutikkene i lunsjpause for å lete opp noen frukt eller melkekartonger. ikke at det var kjempesunt hele tiden det jeg fikk tilsendt av moderen gjennom hele grunnskola, men det var virkelig en sunnhetsfest i sammenligning.
på barne- og ungdomsskola fikk jeg som regel med meg to grove brødskiver med et eller annet helt gjengs pålegg, en gulrot, pluss at jeg drakk en kartong melk og kanskje en yoghurt.
å stikke på kiosken var helt utenkelig da kommunen fant på den brilliante ideen å legge barne- og ungdomsskola in the middel of nowhere, skog så langt øyet rakk, og tre mil til nærmeste matbutkk. haha..

om den norske skolematordningen har jeg egentlig ingen klar mening. som det sies tidligere her i tråden så er meningene mange om hva som faktisk er sunt. det er vel mer snakk om å skape gode holdninger. og grunnen, tror jeg, til at ungene trykker i seg godis i stedet for ordentlig mat, er vel fordi det er en viss forbudthet forbundet med det. jeg fikk ikke lov til å spise godteri i ukene. det synes jeg egentlig er rimelig. ikke minst ble jeg spinnvill av det, og sovna aldri med sukker i kroppen. det har også ført til at jeg har et normalt forhold til godteri i dag. det er ikke derfor jeg er feit, liksom:D
og grunnen til at dette var relativt uproblematisk var nok at foreldrene mine forklarte meg hvorfor, og samarbeidet litt med foreldrene i nabolaget og klassen om det. ikke bare sa at "du får ikke lov".

Hege_ sa for siden:

Er det jeg som er teit eller er det flere som syns det er MERKELIG at engelskmennene er så u-land når gjelder kosthold? Det syns jeg er utrolig når vi snart skriver 2007. Så programmet jeg og og noen foreldre nektet faktisk ungene sine å spise den sunne maten ved å melde seg av programmet!

Enid sa for siden:

Hehe, samme fikk jeg da jeg var på språkreise i Hastings! Bare at det var 2 poser poetgull og ikke noe eple... Og middagene var så fryktelige at vi heiv dem i bosset når vertsfamilien ikke så på. Gikk ut flere ganger i uka på det lokale supermarkedet og kjøpte sunnere mat...
Da er nok grovbrødskive med leverpostei, gulrot/eple og melk/yoghurt bedre skolemat ja...

grunnen til at jeg fikk det eplet tror jeg var fordi kona i vertsfamilien min var fransk, haha.:p

Helene sa for siden:

Når jeg var i Bournemouth fikk jeg 2 tost skiver med skinke i mellom, en chipspose. Det var vel egentlig det.

middag var ekle tomatbønner, pomfri og pizza på samme fat. Ellers så var det faktisk en del poteter med skall noe jeg synest var rart, de såg rart på meg når jeg skrelte de kokte poteten. Mye erter og mais. kjøtt og fisk, helst panert.

Så jeg har vel ikke vert de som har hatt det verst..

kan ikke si som tankeløs 14 åring at jeg brydde meg så mye.. vi gikk ofte å kjøpte brus og snop i skoletiden.

Men hadde det vert lenger enn 2 uker hadde jeg nok blitt rimelig lei det hvite brødet og chips posen.

ha ha! dette husker jeg! det var helt underlig. jeg fikk potetbåter (tørre), pizza (tørr, og oppvarmet) og bernaisesaus, hvor fettet hadde skilt seg fra sausen... det var det jævligste jeg noen gang hadde sett dandert på fat, og jeg fikk helt plutselig et "illebefinnende" og måtte ut og lufte meg litt.. ;)

kristih sa for siden:

Engelsk mat er jo bare fryktelig... Husker når jeg var der at jeg godt kunne forstå hvorfor alle var så bleke og kvisete.. Loff og majones og chips.. er jo nok til å få andre til å spy...

majo er jo ikke så ille da:)
men jeg har hørt at helvete er et sted hvor tyskerne er politii, usa er staten og engelskmenn lager maten..

kristih sa for siden:

nei majo er ikke ille men de klarer å kombinere den med mat som ikke skal tygges og da blir det en sånn ekkel deigklump i munnen.. Majo på en grov brödskive med roasbeaf og stekt lök salat og litt remulade derimot.... :sikle:

åååh, eller på røkt laks eller makrell i tomat... sikle!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.