janmesi sa for siden:
I morgen (tirsdag) kommer Katarina Lien mot selveste Kåre Norum på Standpunkt i Redaksjon EN. Tema: Barn og overvekt.
:)
janmesi sa for siden:
I morgen (tirsdag) kommer Katarina Lien mot selveste Kåre Norum på Standpunkt i Redaksjon EN. Tema: Barn og overvekt.
stinasol sa for siden:
Hei kan jeg bare spør deg,hva/hvem er wolfgang lutz? nyskjerrig... :)
Nille sa for siden:
:D
stinasol sa for siden:
:klem: takk :) det er jammen mange som har slått seg på denne tanken(lavkarbo)Lemen sa for siden:
Tenkte jeg bare skulle minne om dette programmet. Så akkurat reklame for det på dagsrevyen. ;)
themonk sa for siden:
"Jeg vil bare understreke at jeg har doktorgrad i ernæringsvitenskap og har vært med i flere internasjonale råd." Herre min julehatt!
Og hvorfor er han der Birger Svihus fortsatt på tven?
Det blir for mye rot, og skiftende fokus, og løst svadaprat. Som vanlig.
Det viktigste poenget som kom fram, synes jeg, er at det sitter folk i dette landet som er høyt utdannede innen ernæring men er uenige med ernæringsrådets anbefalinger, og som blir utstøtt av denne såkalte "ekspertgruppen".
Og hvordan kan Norum si at "vi ser ingen grunn til å endre på ernæringsrådene"? Hæ?
En annen fin kommentar var at "vi bør være stolte av at flesteparten av den norske befolkningen har en fremragende helse". I think not. Ikke med 9 millioner kroniske sykdommer. Jeg tror ikke lenger jeg har noen kamerater som ikke har noen helseproblemer... og jeg er ennå bare 24 år. Ikke bra.
garlic sa for siden:
Fikk med meg noen setninger på tv i kveld.... trygdeetaten vurderer nå å endre/ vurdere listene over sykdommer som blir uføre e.l. av, det var visst bare 70 år siden listen sist ble oppgdatert.. Kanskje ernæringsråd og anbefalinger der også trenger en revurdering:confused:
Chamomilla sa for siden:
Jeg synes Katarina Lien gjorde en veldig god innsats!
Saklig og velbegrunnet, mens enkelte andre f.eks. Norum tydeligvis mente at bare han hadde vært professor lenge nok og sittet i tilstrekkelig mange tunge komiteer så kunne han hevde hva som helst uten å trenge å underbygge det med noe som helst. Han er jo tross alt professor i ernæringsvitenskap!
Jeg skal jaggu meg bli det selv og stille opp og dælje han og kompisene hans i hodet var tanken min....:p :o :o
eriksen sa for siden:
Et spørsmål: Hva er det Kåre Norum sier som er feil?
Det er da ikke Kåre Norum som har laget disse anbefalingene, de norske kostholdsanbefalingene er faktisk de samme som de har i Sverige, Danmark, EU, USA, Australia osv...
Dette er basert på VITENSKAP - GI er ikke en vitenskap!
Trolljenta sa for siden:
En gang sa også vitenskapen at jorden var flat.
eriksen sa for siden:
Men hvorfor sier da seriøse undersøkelser det samme i dag, som de sa for hundre år siden? At alt avhenger av energiinntak, uavhengig av måltidets sammensetning eller tidspunktet for måltidet?
Carbohydrates as reflected in glycemic index and glycemic load may not be related to measures of insulin sensitivity, insulin secretion, and adiposity."
J Nutr. 2005 Oct;135(10):2387-91. Reduced glycemic index and glycemic load diets do not increase the effects of energy restriction on weight loss and insulin sensitivity in obese men and women.
Weight loss and improved insulin sensitivity scores were independent of diet composition.
In summary, lowering the glycemic load and glycemic index of weight reduction diets does not provide any added benefit to energy restriction in promoting weight loss in obese subjects."
Diabetes Care. 2005 Sep;28(9):2123-9. Influence of glycemic index/load on glycemic response, appetite, and food intake in healthy humans.
Helt oppdatert forskning viser altså at GI har ingen påvirkning på vektnedgang, insulinfølsomhet, overvekt, insulinrespons, kroniske insulinnivåer, sult eller matinntak.
DET ER ENERGIINNTAKET SOM AVGJØR.
Hverken Katarina Lien, Kaare Norum, Fedon eller Skaldeman kan slå fast noe annet.
Nille sa for siden:
...og så har vi masse forskning som viser akkurat det motsatte.
Man kan finne forskning som passer akkurat det man har lyst til å fortelle. Det komemr bare an på hvem som har betalt for forsknings prosjektene....
Her inne har vi faktisk sluttet å "tro" på alt vi hører og alt vi leser. Vi har nemlig lært av egen erfaring at det vi hører og leser mange ganger ikke stemmer med de faktiske forhold. Vi lærer av egen erfaring. Og i følge Norum & Drevon & Co er vi en gjeng med misfostre fordi våre kropper funker bedre med 75-70% fett, 20-25 % protein og 5% karbohydrater - OG fremdeles er friske, har 100% perfekte blodprøver.
Jeg som har levd på dette forferdelige kostholdet mer eller mindre siden 1982 lever iallefall på lånt tid i følge dem.
Og merkelig nok så er det tusenvis av mennsker som meg, som har blitt friske av dette kostholdet. Med litt nettresearch hadde du funnet dem, - på lavkarbo forum over hele verden. Fantasi ? I don´t think so.....
Dette er feil sted å komme med slike kommentarer eriksen, helt feil sted. Dette er et lavkarbo forum, for folk som lever slik ma(k)teliten sier det ikke er mulig å leve.... De som ikke vil eller kan leve lavkarbo bryr vi oss fint lite om - dette er er fritt land og folk gjør hva de vil.
get a life :cool:
eriksen sa for siden:
Nei, det finnes ingen epidemiologiske undersøkelser som viser at et lavkarbo-kosthold er løsningen.
Jeg ber dere om å ikke misforstå meg - jeg mener ikke dere er misfostre eller bryter naturlovene på noen måte. Om dere spiser 60% fett og går ned i vekt, er jo kjempeflott for dere!
Men dere, som alle andre, går ned i vekt fordi dere i snitt, over lengre tid har et kaloriunderskudd. Bevisst eller ubevisst.
Goggen sa for siden:
Jada, jeg har trodd det samme en gang. Helt til jeg lå på 3-3500 kcal pr.dag(uten trening med sneipen i munnvika) og gikk ned i vekt. Og ganske betraktelig også. Spiste bacon og fett. Spiste egg og rømme og hvitost.
Joda, jeg har vært der jeg trodde jeg skulle være. Spist brød og poteter og blitt syk av det.
Og jeg har vært der majoriteten sier vi skal være. I måteholdets midte.
Det funka ikke for meg. Kroppen forbrenner rett, om kroppen får det den skal. Energi er ikke ett tall målt i et bombekalorimeter. Energi er hva kroppen kan utnytte, eller forkaste. Lærer du kroppen til å forbrenne fett, blir du ikke fet. Du blir slank.
Men dine tanker er jo som snytt ut av nesen på Drevon/Norum/Frøliich. Hva gjør du her inne?
Skal du frelse oss tilbake til sykdom og brød?
themonk sa for siden:
Haha. Du er morsom. Jeg tenkte å spørre "hva gjør du egentlig her inne?", men Goggen kom meg i forkjøpet.
Studerer du ernæring ved universitetet i Oslo, eller noe?
Hvis du tror at ernæringsrådets anbefalinger er vitenskap, så bør du nok tenke om igjen. På sitt beste er det kanskje dårlig vitenskap.
Aline sa for siden:
Sier som Skaldemann: Man skal ikke justere maten etter forbrenningen, men forbrenningen etter maten ;)
Jeg påstår at forbrenningen øker med denne kosten.
Om forbrenningen øker så mye for enkelte at de kan spise 3-3500 kcal kan jeg ikke si, men om du har hele sannheten, Eriksen, så må den jo det... For dette virker!
Og har du forretsen lett etter undersøkelser som går på lavkarbo?
Du finner de ikke om du ikke åpner øynene og ser etter dem...!
Du skriver at din filosofi er vitenskapen, men da har du kanskje ikke fått med deg at vitenskapens misjon ikke er å finne "den o' store sannheten" eller finne det svaret forskerne leter etter. Men derimot hele tiden lete etter noe udefinert, forske uten å ha løsningen på forhånd.
Du virker litt vel sikker i din sak, til å ha vitenskapen som den store guden... Om det er vitenskapen som gjelder, så burde du oppdatere deg på et bredere felt, og også være åpen for nye og andre svar.
Og de er vel heller ikke forskere i ordets rette forstand, for de ha funnet "sannheten" og når du slutter å forske videre fordi du har svaret, da har vel kanskje litt av vitenskapens misjon forsvunnet...?
Georgine sa for siden:
Dette er tull og tøys!
tertit sa for siden:
Jeg har akkurat blitt medlem her i forumet! Etter "diskusjonen " i går kvelds Standpunkt er jeg fortsatt sint og frustrert! Jeg er veldig enig med mange av innleggene her og det gjør meg litt bedre stemt. Jeg er (dessverre/heldigvis) (stryk det som passer!) lege, jeg jobber med komplimentære (les alternative) metoder. Har vært overvektig i mange år fordi jeg har spist "sunt"! Mye frukt og grønnsaker! Til slutt spiste jeg bare 800-1000 kalorier, selvfølgelig helt uten fett, og jeg la på meg sakte men sikkert! Jeg skjønte at noe var galt, selvfølgelig, men det at jeg kunne spise fett for å gå ned i vekt, den satt "så langt inne" at det var først etter Skaldemann sin bok hvor han tok fatt i mytene og beviste gjennom erfaring at han hadde opplevd en kjempeforandring i sin egen forbrenning at jeg turte gå inn for det samme! Nå har det gått 7 mnd, jeg er 17 kg lettere, jeg har spist så mye og så godt som jeg ikke har gjort på snart 40 år! Og jeg har masse energi, stabilt blodsukker og blodtrykk, flotte fettverdier i blod, både triglyserider og kolesterol. Alle bør forstå at råd til ungdommer med 2-5 til max 10 kg overvekt ikke kan være de samme som til dem som må kvitte seg med 20-30 kg! Kollega Lien burde også være tydeligere i sine meningers mot. For meg som ikke kjente henne ble hun bare en lavglykemisk profet UTEN det viktige budskapet om at vi trenger mer fett for å forbrenne fett!
Nille sa for siden:
Ja, dette er garantert tull & tøys, du må ikke uttale deg om ting du ikke har greie på eller har forutsetninger for å vite. Jeg har bl.a. matregnskap for flere år som viser nøyaktig hvor mye kalorier jeg har inntatt, og jeg kan garantere at det absolutt ikke er noe underskudd ! Hverken pr dag, pr uke, pr måned eller noe som helst snitt. Og jeg er som sagt en av mange mange tusen. Det er er verden er ute også. Har du ikke funnet noen studier eller forskningsrapporter som viser dette har du ikke sett godt nok.
Jeg skjønner heller ikke hvor/hva du vil med å poste her. Vi som er her VET hva som funker for oss og har ingen respekt for kostråd som har gjort oss syke og feite. Vi VET at alle menneskerer forskjellige og at forskjellige fremgangsmåter virker. Vi VET at for noen funker det best med kaloritelling/underskudd for vektnedgang. Like mye som vi VET at for andre, for OSS funker det best med karbohydratbegrensning. Vi VET det fordi det funker for OSS. Å komme her og fortelle oss at vi tar feil og at vi ikke vet hva vi spiser er både kunnskapsløst og respektløst.
Og å diskutere dette med en som ikke engang har vist såpass respekt at han har gått utenfor sin egen lille sfære og undersøkt utenfor Norum & co´s snevre grenser gidder jeg rett og slett ikke bruke tid og energi på. Det er bare FOR dumt.
Nille sa for siden:
Velkommen tertit ! :D
Godt å få enda en lege som skjønner hva det dreier seg om inn her.
Håper du blir en stund og deler dine erfaringer med oss
tbear sa for siden:
[quote=eriksen;215982]Men hvorfor sier da seriøse undersøkelser det samme i dag, som de sa for hundre år siden? At alt avhenger av energiinntak, uavhengig av måltidets sammensetning eller tidspunktet for måltidet?
Jeg må si jeg stusser over at du går ganske sterkt ut og mener at "alt er som for 100 år siden" og tydeligvis ikke har oppfattet at det i de senere årene, over hele verden og stadig sterkere, har fremkommet alternative synspunkter til det som tidligere har vært det offisielle synet hos offentlige ernæringsmyndigheter. Bakgrunnen er nye forskningsresultater og erfaringer fra behandlende leger og svært mange enkeltpersoner som viser at mange får en helsegevinst med mindre karbohydrater og mer fett/proteiner i kosten. Dette utfordrer "the estabishment" og dets tradisjonelle råd i alle land. Det var det som egentlig var temaet for tv-programmet i går: "ekspertene er uenige"....
Når det gjelder programmet ellers så nøyde Norum seg stort sett med å si at han fortsatt mener det han alltid har ment. Svihus mente fortsatt at alt bare handler om energi. Når han bare har erfaring fra planteetere som ku og sau er det kanskje ikke så rart at han ikke kan så mye om enegiomsetningen hos mennesker - f eks av animalsk fett og proteiner?
"Vår egen" Katarina Lien er flink nok, men ofte for vag etter min mening - og snakket mest om proteiner og nevnte ikke fett.
Det positive som er skjedd gjennom ernæringsdebatten her hjemme og i utlandet er at det faktisk er blitt mer fokus på skadevirkningene ved for mye karbohydrater. Riktignok primært knyttet til sukker, men det er absolutt på riktig vei. Det er ikke så lenge siden f eks egg ble ansett som skadelig - til og med reker! Det hører vi heldigvis ikke så mye om lenger.
tbear sa for siden:
Hei Tertitt,
Velkommen! Dine erfaringer passer godt med mine egne - bortsett fra at jeg ikke er lege. Har også lenge prøvd offisielle kostråd. Det er noe med at når du har gått lenge nok etter kartet, men bare kommer stadig lengre fra målet, så begynner du å innse at det er kartet det er noe galt med - ikke terrenget!
themonk sa for siden:
Så fint at det kommer så mange nye! Det blir flere og flere av oss lavkarbere. :)
Jeg synes forresten av lavkarbo.no sitt eget ekspertpanel burde gitt kostholdsrådene i Norge. Eller kanskje like gjerne redaksjonen i bladet Mat & Helse. I alle fall ikke potetmannen og brøddama. (Norum og Frölich altså) ;)
janmesi sa for siden:
Her er spørsmål og svar fra nettmøtet med Katarina Lien i går:
www2.nrk.no/meldingsadmin/webmelding.aspx?prosjektid=997
Synes hun klarte seg bra, vi skal få se mer til henne!
Jan
eriksen sa for siden:
Noen av dere sier at dere har spist 3000 kcal pr dag, eller ihvertfall veldig mange kcal, og at dette ikke kan være noe underskudd.
Men en stor mann på over 150 kg kan godt ha et kaloriunderskudd på 3000 kcal, og dessuten er det ingen hemmelighet at den termiske effekten på protein- og fettrik mat øker hvileforbrenningen enda mer!
Det hjelper ikke å bare regne ut hvor mange kalorier man tar inn, men også hvor mye man forbrenner totalt sett. Og det er det vanskelig å finne ut av for gud og hvermann.
Dèt er et problem med kaloritelling, skal jeg være enig i, at det er veldig vanskelig å holde kontroll med hvor mange kalorier man forbrenner til en hver tid. Man kan få undersøkt dette gjennom indirekte kalorimetri på et sykehus, eller forholde seg til standardiserte tabeller, som er lite pålitelig for svært overvektige eller undervektige personer.
Så ja, jeg vet at kaloriregning er komplisert, veldig matematisk og ikke like "enkelt" som å f.eks luke ut en veldig stor næringsgruppe fra kostholdet.
Og jeg syns at det er prisverdig at dere trives med et sånt kosthold, og ønsker ikke å fordømme hverken dere eller de forskjellige diettene.
Jeg lurte egentlig mest på hva hetsen mot Statens ernæringsråd skyldes? Det er ikke noe dumme, gamle nordmenn har kokt sammen, de har alltid forholdt seg til de næringsanbefalingene som FN, WHO osv alltid har stått for.
Så det er ikke Kåre Norum dere må angripe hele tiden, det er i tilfelle langt større organer.
Uansett, det er ingen grunn til å gå massivt ut med å advare folk mot statens anbefalinger.
Og at en GI-kontrollert diett er en effektiv "slankekur" har jeg aldri vært i tvil om. Men det er heller ingen tvil om at et energikontrollert kosthold er vel så effektivt, spørsmålet er i begge tilfellet om man utfører dem på riktig måte.
eriksen sa for siden:
Det er riktig det du sier, kroppen forbrenner ikke på samme måte som i et bombekalorimeter. Bl.a. inneholder egentlig proteiner rundt 5-7 kcal pr gram, men siden endel av dette oksideres direkte som bl.a. urin, betyr det bare i snitt 4 kcal for kroppen...
Men dette visste Atwater da han begynte å eksperimentere med kalorimetrien på slutten av 1800-tallet, så dette er det tatt høyde for.
Jeg er ikke her for å forpeste forumet og "frelse" noen. Hva slags interesse skulle jeg ha av å få dere til å spise brød igjen?? Jeg følte bare for å komme med et tilsvar mot latterliggjøringen av de etablerte anbefalingene.
Dere har uansett ingen grunn til å truet, hverken jeg, Wenche Frøllich eller noen andre er ute etter å "ta dere", og tvinge dere til å spise karbo igjen!
eriksen sa for siden:
Og for å fortelle litt om min egen erfaring; Jeg slanket meg med karbohydrater i kosten, men den totale energimengden var mindre (var egentlig nesten bare å kutte ut brusen...) og jeg trente mer.
I dag er jeg klinisk sett så vidt undervektig iflg BMI-skalaen, men jeg har de siste 2-3 årene hatt i snitt 50-60% karbohydrater og under 20% fett i kostholdet - og går altså ikke opp av det.
janmesi sa for siden:
Eriksen: Har du lest noe i det hele tatt som du ikke har fått fra dine "overordnede"? (Unnskyld, hvis du er 20 år, så antar jeg at du er en ung ernæringsstudent, please correct me if I'm wrong.)
janmesi sa for siden:
20 % fett er farlig lite ... hjelp.
eriksen sa for siden:
Hei!
Jeg er IKKE ernæringsstudent, og jeg har aldri hatt noen personlig kontakt med noen i SHDir, Uio, Umb el.l. Jeg leser det som publiseres fra institusjoner som AJCN, Lancet, JACN, Nutrition Journal, EJCN, JACN, og andre uavhengige tidsskrift.
Så jeg har ikke sittet og hørt på en eller annen overbevisende foreleser el.l hvis det er det du tror.
eriksen sa for siden:
Ja, jeg har problemer med å spise nok fett, men det skyldes ikke noen "fettfobi" el.l...
Jeg er uenig i myndighetenes fordømming av fett, da nordmenn generelt sett ikke spiser for mye fett, men for mye sukker og energitett mat.
Er også lei av "hetsen" mot mettet fett, da det i nyere tid har vist seg at det slett ikke er så ille som man har skulle hatt det til, iflg epidemiologiske undersøkelser. (Se f.eks Malmö Diet and Cancer study).
Fett må spises i riktig balanse. (Men nå er selvsagt kaloriene fra mat med mettet fett lettest å utelate fra kostholdet...)
chili sa for siden:
Det er igrunnen snakk om at ikke ALLE tåler å spise 50-60% karbohydrater. Selv om man ikke har glutenallergi, kan man faktisk tåle karbohydrater dårlig. En del mennesker tåler fint et kosthold med mye mel, ris og poteter, andre får diverse plager, en av dem er overvekt.
Og for et normalvektig menneske som er frisk og trener, og har en kropp som tåler hvetemel o.l, kan anbefalingene være helt ok.
Jeg syns at det som ble sagt om å være en som ikke spiser brød og drikker melk, hvordan du da blir møtt, var bra. Desverre var det altfor lite utfyllende; i grunnen ingen forklaring på hva hun mente, bortsett fra at enkelte blir syke, også psykisk, av de matvarene.
eriksen sa for siden:
Selvfølgelig - det har nok vært tatt alt for lite hensyn til personlige behov, og at mange fastleger har sett seg blinde på altfor generelle råd de lærte på skolen på 60-tallet.
Men det betyr uansett ikke at man behøver å gå ut med en kollektiv "advarsel" mot karbohydrater til hele befolkningen.
Og jeg er klar over at Fedon først og fremst er opptatt av å hjelpe folk som ikke tåler det "vanlige norske kostholdet".
Goggen sa for siden:
Om du er bar er 20 år så skal du ihvertfall ha skryt for god skriving og ryddig debatt! Og jeg er selvsagt ikke uenig i alt du sier!
MEN: Det er en vesenforskjell og være 20 år. Og det å være flerogførti. Etter å ha spist noe ala det du spiser i mange år, var jeg ikke helfeit. Men sakte og sikkert kom kiloene. Og i dag blir jeg fysisk syk av sukker og hvetemel. Jeg har ingen diagnoser som skulle til det. Og ergo skulle jeg hatt det bra med de offisielle kostholdsrådene. men slik er det dessverre ikke. Og jeg skulle gjerne ha spist sukker og baquetter, pasta etc. Og pannekaker og vafler er jo svavel! Men jeg blir altså feit, uvel og mistilpass av det. Og jeg kunne nok ha hatt en annen utvikling mye tidligere i livet, om noen fra det "offiseielle miljøet" hadde fortalt det!
Og der ligger hele indignasjonen overfor Norum og co. Det finnes ingen resept som dekker alle.
Og det bør man forvente at de kan fortelle oss!
Men til deg Eriksen:
Spis og vær glad! Og om du en gang i fremtida blir feit, så vet du ihvertfall om at det finne et alternativ!
Ha en fin aften!
themonk sa for siden:
Denne tråden har tydeligvis sklidd ut litt i det siste...
...jeg tenkte bare jeg skulle si at mine personlige grunner til at jeg ikke liker disse "ernæringsekspertene", er for det første at de har en voldsom yrkesstolthet og et ego som kommer fullstendig i veien for at de prøver å yte en "tjeneste" for befolkningen. De benytter seg av tradisjonelle hersketeknikker under slike debatter, og er mer opptatt av titler og stillinger enn av kunnskap. De fleste av dem har aldri oppsøkt noe annen ernæringslitteratur enn den de har fått kastet i fanget, og viser at kunnskapen de har om alternative kosthold i største grad er basert på myter. Når man er mer opptatt av å forsvare egne interesser og egen posisjon enn å faktisk bidra til framgang og bedre helse så blir jeg rett og slett skuffet. Dessverre ender det ofte i frustrasjon og utbrudd som dette. :o
bubavon sa for siden:
Så ikke programmet før nå jeg.
Jeg ble iallfall glad da jeg så at mange av de som sendte inn på sms fant det bedre med et lavkarbo kosthold.
Men en ting som ble foreslått som jeg er imot er dette med at staten skal blande seg inn og påvirke folk, det er bare det verste jeg veit, enten det er kampanjer, økte avgifter på visse matvarer eller alkohol og tobakk for den sags skyld, eller advarsler eller forbud mot kostilskudd. Jeg synes ikke at staten har noe å gjøre med å blande seg inn i folks liv.
Også har vi matvareprodusentene som er en like stor del av problemet, i dag er det foreksempel forbudt å kjøpe mat direkte fra bonden, hvis han ikke tilfredstiller umulige krav til myndighetene, de som tror dette har noe med matsikkerhet å gjøre kan ikke jeg kalle noe annet enn dumme. Kort sagt så trenger vi mer frihet, og mindre innblanding fra myndigheter og storkonsern.
Og Eriksen: Disse tidsskriftene du snakker om, visste du feks. at AMA publiserte forskning en gang i tiden om de mange helsefordelene med røyking?...
firth sa for siden:
Keep the company of those who seek the truth, and run from those who have found it.
Vaclav Havel
Svært bra sagt, og kanskje viktig å tenke på for enkelte på begge sider av denne debatten?
Aline sa for siden:
Godt sagt :)
Don Vito Corleone sa for siden:
"Noen av dere sier at dere har spist 3000 kcal pr dag, eller ihvertfall veldig mange kcal, og at dette ikke kan være noe underskudd.
Men en stor mann på over 150 kg kan godt ha et kaloriunderskudd på 3000 kcal, og dessuten er det ingen hemmelighet at den termiske effekten på protein- og fettrik mat øker hvileforbrenningen enda mer!
Det hjelper ikke å bare regne ut hvor mange kalorier man tar inn, men også hvor mye man forbrenner totalt sett. Og det er det vanskelig å finne ut av for gud og hvermann."
Dette høres nesten ut som da jeg gikk til ernæringsekspert for å gå ned i vekt, bare omvendt ! Jeg trente da 3x så mye som mine venner, drakk alkohol langt sjeldnere og spiste sjeldnere på burgersjappa osv. Hjemme hadde vi et typisk norsk kosthold med lørdagsgodt. Jeg skulle da gå ned i vekt siden jeg hadde kaloriunderskudd, men min ernæringsekspert mente d skyldtes "skjulte kalorier". "Den ene porsjonen med ditten og datten inneholder mer kalorier enn du tror". "tren en gang mer i uken". Mens nå som fettkostholdet funker så er plutserlig da piffen fått enn annen låt. "Visste du at du forbrenner mer når du sover" osv.
Ja det kommer til å ta lang LANG tid å få oerbevist dagens "eksperter" ser jeg :(
slaskalainen sa for siden:
Et meget godt innlegg. Vi må bare innrømme at vi kan være vidt forskjellige. Noen kan ete hva som helst og hvor mye som helst og være spiker. Andre ete lite av samme kost og bli kuler, selv om de trener mer.
De ekspertene du sikter til har et megaproblem - dem selv. Når i praksis deres "vitenskpelige teorier" om kcal inn og ut ikke virker, så har de bare tilbake en eneste formel --- nemlig å skylde på den de gir råd. Da har den spist for mye og eller beveget seg for lite. Selvsagt kan slikt være sant for noen, men det betyr ikke at det er det for alle. De klarer eller vil ikke innse at ting kan væe forskjellige.
Først og fremst er dette en profesjonskamp......vi er dukkene deres.
stå på.
Carisma sa for siden:
På en måte skjønner jeg dem litt også, en liten brøkdel... De har brukt livet sitt på å egne seg til en ting som noen plutselig kommer og forteller at er helt feil? Litt som om Carl I. plutselig skulle begynne å mingle med våre nye landsmenn liksom.. :D :p
Eller for å si det på an annen, litt mer seriøs måte. Det tok tid før man tok inn over seg at jorden kretset rundt solen og ikke omvendt. Selv om det viste seg å være sant. og mange av de dalevende gikk i grava i troen på at deres verdensbilde var det rette....
slaskalainen sa for siden:
Nå er jeg slettes ikke enig i alt det Eriksen sier - men gutten / jenten ???
har tæl i det som sies - og i alle fall meningers mot.
Det er en del snakk om personangrep etc. på forumet, men man bør vel ligge litt lavt når man leser igjennom en del av kommentarene mot Eriksen.
Vedkommende skal ra ros for
Men å nærmest tilskrive vedkommende å ikke klare å tenke selv - eller å spørre hva vedkommende gjør her - imponerer ikke.
Ta vedkommende på fakta om vedkommende skal motsies - slik noen prøver - men ikke alle.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.