Mener å ha lest et sted at personer med pcos, kan være plaget med mer tretthet/slapphet, enn andre.
Er dette noe dere har erfaring med?
Jeg har stort sett alltid hatt større søvnbehov, enn f.ex min mann...han greier seg gjerne med 5-6 timer, men jeg fungere ikke med så lite søvn....
Og jeg sovner gjerne sammen med ungene, når jeg legger dem, osv...:sove:
Jeg trodde jeg hadde lavt stoffskifte, fordi jeg er så mye trøtt... Kan gjerne sove 10-12 timer om natta, og når jeg hadde enm mer psykisk krevende jobb enn jeg har nå, så mått jeg sove om ettermiddagen også.
Har ikke lavt stoffskifte, men nå gikk det opp et lys for meg. Kanskje det er pga PCOS'en! Kanskje det er den som er skyld i all hodepinen min også, har nemlig lenge lurt på om jeg har migrene..
et spørsmål til...hvor mye trener/trimmer dere? Dersom man er i fysisk aktivitet får man bedre søvnkvalitet, og mere overskudd når man er våken. I tilegg er det jo også slik at jo mere man sover, jo trettere blir man. vi er jo vanedyr... Metformin ga meg mye bedre søvn, og mere overskudd når jeg er våken...
Det er jo mange faktorer som spiller innpå søvnen, og muligens kan det være PCOS'en som gjør det...
Jeg trener spinning og styrke 3 ganger i uka. På mitt trøtteste trente jeg enda mer..
Hvis jeg får under 7-8 timers søvn klarer jeg nesten ikke å komme meg opp av senga ;)
Er nok B-menneske i tillegg, da:)
Jeg har også vært mye plaget med tretthet og slapphet, selv om det har blitt endel bedre nå som jeg har begynt på lavkarbo. Noen leger sier det er pcos, noen sier det ikke er derfor. Samme ser jeg når jeg søker rundt på nettet. Blir ikke klok på det. Det er ingenting i veien med stoffskiftet mitt heller.
Jeg trener jevnlig, avhengig av min turnus/nattevakter. Har trent jevnlig i alle år. Var kanskje mere våken, før jeg fikk ungene, og trente 4-6 g/uka....men, jeg var fri til å sove mere, FØR ungene!;)
Har ALLTID hatt mere søvnbehov enn f.ex min mann. Men jeg kan godt sove 3 timer her, og 4 timer der, og fungere fint....
Som jeg sa i enids journal, så har jeg alltid hatt en liten nedtur på høsten... vært trett og ukonsentrert.Men jeg har alltid skyldt påhøsten...men det kan jo vært PCOS'en også da... men vet jo aldri...
Jeg fikk diagnosen lavt-stoffskifte i 1997 og PCOS i 2001. Tror nok at jeg har hatt PCOS heletiden og at den er skylden i mitt lave stoffskifte. Jeg har alltid hatt uregelmessig menstruasjon.
Når det gjelder tretthet fikk jeg ikke det før i 1997. Jeg hadde alltid vært aktiv men plutselig kunne jeg sove halve døgnet.. Jeg fant på en hel masse unskyldinger for ikke å dra på jobb..Jeg trodde jeg hadde blitt dørge lat.. Tilslutt gjennomskuet legen meg og tok en stoffskite prøve... heldigvis.. ellers hadde jeg nok mistet jobben min..
Etter hvert har jeg fått andre symtomer som migrene, økt hårvekst, insulinresistens, vannansamlinger i ben, problemer med magen og nedsatt hukommelse..
ikke nok med det i sommer fikk jeg diagnosen ME (light) sånn at nå vet jeg ikke hvem av diagnosene jeg skal skylde på når det er noe.. :confused::confused::confused::confused:
Tror ikke det er uvanlig å være trøttere når man har PCOS.
Dessverre er jeg blant de som også kan gå å legge med sammen med ungene.
Jeg sovner som regel under bil/buss/flyturer, kan sove på sofaen en time eller to om dagen og gå å legg meg til vanlig tid uten å få problemer med å sovne igjen.
Dessuten har jeg ekstremt mye dårlige hukommelse enn feks min tvillingsøster som ikke har pcos....
Syns livskvaliteten blir dårlig nettopp pga dette.
Ikke noe morro å ikke kunne se en video med mannen uten å sovne :(
Har blitt noe bedre etter at jeg har lagt om kostholdet og begynt på metformin, men blir rytmen blir stadig "ødelagt" av gravidteter og amming mm.
Jeg har ikke stoffskifteproblemer, men har en c-peptid som ligger på 1300 når jeg ikke går på metformin og er flink med kostholdet.
PCOS er jo forbundet med insulinresistens og stor risiko for type 2 diabetes. Symptomer på diabetes 2 er blant annet tretthet, uopplagthet.
[LEFT]Lurer på om jeg blir mere våken om jeg begynner på metformin igjen jeg... har vært dårlig på å ta de det siste året, pga at jeg ble så kvalm...men nå føler jeg for å begynne igjen, for jeg sover dårlig og er ukonsentrert og nedfor... [/LEFT]
Metformin kan ha en liten effekt som en slags "mini-lykkepille". I allefall får jeg bedre søvn, blir mer våken på dagen, mister matlysten (noe som er litt dumt for min del, da jeg spiser lite fra før) og jeg blir mere konsentrert men dette er meg da... ikke sikkert alle reagerer slik
Det høres veldigbra ut altsammen.. jeg trenger bedre søvn, ikke så dumt å miste matlysten;) og trenger absolutt å bli mer konsentrert.. meg=surrehode:p så jeg håper jeg får disse bivirkiningene
Kan ikke se i Felleskatalogen at metformin skal ha noen som helst innvirkning på libido.
Har brukt metformin i 3 år pga dia2 og det eneste jeg merker av bivirkninger, er løs mage om jeg ikke tar medisinene sammen med mat.
Virker ikke inn på søvn, matlyst, humør etc.
Jeg har også PCOS, og jeg merker at jeg bare blir mindre og mindre opplagt. Dette skyldes jo også at jeg har gått opp i vekt hele tiden, men jeg kan absolutt si at jeg merker det.
Når det kommer til p-piller bruker også jeg feminil. Men da jeg var hos min gyno og lege ble de nesten sinte for at damen på apoteket hadde "lurt til meg" feminil i stedet for diane som var på min resept. Jeg fikk beskjed om at det kun var prisen som var annerledes, men det skal visst nok ikke være riktig i følge legen og gynekologen min. Så neste "runde" blir det Diane på meg igjen! :)
Jeg har PCOS og har stort søvnbehov.
Så lenge jeg brukte Diane merket jeg det ikke så godt, men etter jeg sluttet for et år siden har jeg bare blitt trøttere og trøttere.
Før sto jeg opp rundt 8-9 i helgen, men nå sover jeg til kl 12.00 hvis mannen min ikke vekker meg.
Får jeg mindre enn 7 timer søvn våkner jeg ikke av vekkeklokken :(
Sånn var jeg også fra puberteten og frem til jeg var 20 år og begynte på Diane. Helt håpløst å komme seg opp om morgenen og veldig gretten.
Jeg spurte fastlegen min om dette kunne skyldes PCOS og det sa han et definitivt ja til. Hormoner styrer jo omtrent alt. Når de er i ubalanse kan det slå ut i alle mulige retninger og alle har forskjellige symptomer med PCO(S). Inkludert trøtthet.
Andre kan få det helt i andre retningen og ha stort overskudd av energi og søvnproblemer.
Hormoner er komplisert...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.