Siljevanilje sa for siden:
sjokolade og mandelkake alla silje
Sjokolade og mandel kake
Til 8 personer
175 g mørk sjokolade
175 g smør
Splenda tilsvarende 125 g sukker
4 egg delt i plomme og hvite
6 ss mel ( grovt spelt mel eller kanskje soya protein mel)
½ ts bakepulver
125 g malte mandler
1 ts mandel essens
Pynt:
125 sukkerfri melkesjokolade
25g rom temperert smør
4 ss kremfløte
25g ristede mandelflak
25g mørk sjokolade smeltet
- smør en springform på 24 cm, brekk sjokoladen i små biter og legg dem i gryte sammen med smøret, varm forsiktig og rør til det er smeltet og godt blandet.
- pisk gulene, ha i nesten alt av splendaen, tilsett så den smeltede sjokolade blandingen og rør det sammen,
- sikt mel og bakepulver, og vend det inn i sjokolade blandingen sammen med de malte mandlene og mandel essensen,
- pisk eggehvitene til de er helt stive, til sett så resten av splendaen, pisk litt til, skal bli litt blank. Vend eggehvitene i sjokoladeblandingen, rør om, og hell røren i den smurte forma, stek i forvarmet ovn ved 190 grader i ca 40 min, til kaken føler fjærende, avkjøles.
- varm melkesjokoladen, smøret, og kremfløten i en bolle over nesten kokende vann i en kjele på ovnen. Ta det av varmen, visp i 2 min. la det avkjøles i 30 min, legg kaken på et fat, smør sjokolade blandingen på toppen og pynt med ristede mandler og smelter sjokolade, la kaken står et par timer i kjøleskap før servering og den siste halvtimen før i romtemp.
hentet fra sjokolade kokeboken, omgjort til lavkarbo
ps: har ikke prøvd den enda, men skal lage den på julaften tenkte jeg. :sikle: