< Tilbake til oversikten

..."Hvorav sukkertarter"

Photobscura sa for siden:

hei! jeg følger ingen konkret diett, men mer et generelt lavkarboopplegg.
men det er et par ting jeg er usikker på, og som jeg ønsker faktaopplysning om.
jeg spiser gjerne rugknekkebrød, da særlig rug sprø til frokost. dette inneholder en del karber, men de veier lite disse knekkebrøda, og holder da 6g karber hver. men! på pakka står det da også "hvorav sukkerarter 0,1g". hva vil dette si?
og en annen ting, som forsåvidt er det samme. jeg har i flere år brukt bulgur i stedet for ris, ikke av noen sunne årsaker, men det smaker rett og slett bedre. det fåes så vidt jeg vet bare på innvandrerbutikker, så det er ikke alltid like lett å vite hva det inneholder. samboeren min påstår at det er laga av speltkorn, men jeg har også sett det omtalt som hvetekorn. der står det også at en standard porsjon innholder 13g karbo, men hvorav 0,1g er sukkerarter.

kan noen hjelpe meg med å forstå dette? har det noe med glykemisk indeks å gjøre? inntil jeg finner et alternativ, så kommer jeg til å spise to knekkebrød om dagen, men bulguren, den holder jeg meg mest unna så lenge i alle fall...!:)

Aline sa for siden:

Sukkerart mengden er kun der for å vise hvor mye av karbene som er sukker. Men resten av karbene er også karber :)

Har lit å si for gi, men hvis resten av karbene i varen er stivelse og lyst/siktet hvete, så er det omtrent like ille..
Bulgur vet jeg dessverre ikke noe om...

Håper det klaret opp litt..? :)

Nille sa for siden:

Bulgur har ca. 12.5 netto karber pr 1,2 dl ferdig kokt (1/2 kopp).

Dette har jeg engang postet i en annen tråd:

ok, så bulgur er bedre enn ris allikevel? :)
vil alt utenom det som omtales som sukkerarter være "naturlige" karber, altså stivelse? jeg vet også at det er forskjell på hurtige og langsomme karber, men ikke alltid like lett å vite hvilke som er hva...

Aline sa for siden:

Stivelse er en del av karbene vi gjerne vil hold oss unna :) Det er mye stivelse i potet, pasta og ris. Og i mais og gulrot.

Mens karbene i grønnsaker (som gror over jorden) er bra, så er karbene i ris ikke så bra. (litt sånn kort fortalt)
Om du låner en fedon-bok på biblioteket, så står det mye om GI der :)

takker! holder meg stort sett unna de greiene. men det blir nok litt stekt gulrot en gang i blant... men tydeligvis så er bulgur noen hakk bedre enn ris, sånn om man absolutt vil ha. da ris, som jeg forstår omtrent bare er stivelse. bulgur er forøvrig, himmelsk! :(

Nille sa for siden:

Bulgur er bedre enn ris, fordi det inneholder mer nærinsstoffer
Skjønner ikke helt hva du mener med "naturlige karber" jeg. Sukkerarter er også naturlig sukker,som fruktose, laktose etc. - så det er jo naturlige karber det også. For oss på lavkarbo så gjelder det jo å holde seg unna raske karber som sukker (uansett type), raffinert hvitt mel (og produkter som er laget av mel), stivelseholdige produkter som poteter og ris.

Og GI betyr en god del oppi dette. Men også GB (glykemisk belastning) For å forstå hvordan det funker er den beste måten å lese hva Lindberg skriver. En utmerket forklaring:

kanskje ikke helt den riktige betegnelsen; naturlige karber. men tenkte vel mer det som ikke er tilsatt sukker.
takker for utfyllende svar! du er en evig kilde av kunnskap, nillle:)

Trolljenta sa for siden:

Bulgur har både mindre karbohydrater og lavere GI enn ris.
Hvis du følger Lindberg kan du spise en liten porsjon.

Lemen sa for siden:

Men hva med å lage "jukseris" av blomkål da Jorun? Det er det enda mindre karber i, og smaker kjempegodt! ;)

:D

ja! har tenkt å prøve det, men ikke kommet så langt enda.
men det er som regel når man skal ut og spise at dette er en issue... men om jeg velger å synde litt i egenskap av at vi sjelden tar oss råd til å spise ute, så blir det gjerne dolma på kafé sara eller habibi (eller fylte vinblader på norsk) som har en del bulgur i retten, men også masse grønnsaker, tomater og yoghurt-dressing, så synes jeg det ikke er så ille.
men jeg skal definitivt prøve den jukserisen. jeg har saksa den inn i kokeboka mi!

Huldr sa for siden:

:ja: En gammel favoritt! Bulgur er kjempegodt :ja:. Klarer ikke å la være å spise det når jeg en sjelden gang er ute og spiser sånn mat jeg heller ...

ja, ikke sant? mhm! jeg tror jeg spiser ute i gjennomsnitt en gang pr måned, og det må jo være lov. ellers blir jeg sittende der og sture med en kjip salat...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.