< Tilbake til oversikten

Angående grønnsaker...

miss_celica_83 sa for siden:

Jeg er litt nyskjerrig på hva dere spiser av grønnsaker og hvor mye. Da tenker jeg egentlig både på lavkarbo folk og f.eks Skaldeman folk. Hva ligger innefor grensen av akseptabelt innhold av karbo pr.100 gram for dere?Jeg ser mange nevner blomkål som tilbehør til kjøtt osv..blomkål har 2,9 g karbo pr.100.Ergo så går det vel an å "velge" ut grønt som ligger innefir 4 g karbo pr,100.Eller?
Takker for svar:)

Nille sa for siden:

Det finnes ikke noen bestemt regl for hvor mye karber en grønnsak skal/kan inneholde. Dette er fordi grønnsakenes egenvekt er så forskjellig. F.eks. brokkoli og blomkål er tunge, mens salatblader, vårløk etc er lette. Vårløk og løk har mer karber, men er grønnsaker man ikke spiser så mye av om gangen - om du skjønner hva jeg mener. Kålrot har i utgangspunktet ikke mye karber, men er veldig TUNG i egenvekt, dermed kan du ikke såise så mye av den. En tommelfingerregel er at de grønnsakene som vokser OVER jorda har mindre karber enn de som vokser UNDER. Skaldeman holder seg uten unntak til grønnsaker som vokser OVER jorden.

Når det gjelder hvilke grønnaker som er best å bruke har jrg funnet ut at Atkins sin liste over "tillatte" grønnsaker er et fint utgangspunkt:

Salat grønnsaker
Du kan spise 2,5-7,5 dl (230-340 gram) daglig av:

• alfalfaspirer

• japansk nepe

• sopp

• arugula

• endive

• persille

• kinakål

• escarole

• paprika

• selleri

• fennikel

• radicchio

• sikori

• jicama

• redikker

• gressløk

• Salat

• romaine salat

• Agurk

• vårsalat

• gaukesyre Disse salatgrønnsakene har høyt innhold av phytonæringstoffer og er gode kilder til fiber.

Andre grønnsaker
    Du kan spise 2,5dl (140-200 gram) daglig av disse grønnsakene om salat ikke overstiger 5 dl (230 gram). Følgende grønnsaker har litt høyere karbohydratinnhold enn salat grønnsakene:

• artisjokk

• sellerirot

• gresskar

• artisjokkhjerter

• rabarbra

• asparges

• mangold

• surkål

• bambusskudd

• grønnkål

• sjalottløk

• løvetann

• sukkererter

• bønnespirer

• løvetann blader

• spagetti squash

• rødbetens blader

• eggplante

• spinat

• brokkoli

• palmehjerter

• snittebønner

• brokkoli blad

• grønn squash

• rosenkål

• kålrot

• tomat

• bønnespirer

• purre

• turnips

• kål

• okra

• vannkastanjer

• blomkål

• løk

• små squash (buskgresskar)Hvis en grønnsak, som spinat eller tomat, koker mye ned, må den måles rå for ikke å undervurdere karbohydratinnholdet.

Jabba sa for siden:

Hva med vanlige erter?

trillian78 sa for siden:

En stund siden du spurte om dette... Men jeg tror erter ligger litt i det høyeste laget for ketose. Lett å spise for mye av dem (hvertfall for en erteelsker som meg:p). Mener det er 8 karber per 100 g (er ikke skråsikker altså, er litt usikker på dette med net karber).

Det jeg lurer på er sukkerertene. Mener jeg har sett/lest/hørt at det er forskjell på de flate og de runde sukkerertene, at de flate skal ha lavere karbinnhold. Nå har jeg søkt litt rundt her på forumet og ikke funnet igjen den påstanden. Noen som vet? Det skilles ikke mellom flate og runde i matvaretabellene. Jeg foretrekker nemlig de runde... Mere "knas" i dem lixom :D

Anitra sa for siden:

Så fortell meg nå; Hvor mange av dere spiser løvetann :lol:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.