< Tilbake til oversikten

Se Redaksjon En på NRK i kveld 13.11.

jankph sa for siden:

OKOK, fant ikke den tråden i farten, ellers hadde jeg ikke postet en ny en...sorry.

Enid sa for siden:

Skal sees!

jeef-micro sa for siden:

og vi 71 grader nord-fans må få referat da...

Hyper sa for siden:

Når er dette da??

jeef-micro sa for siden:

for en halvtime siden

stinasol sa for siden:

ååå håper det blir en eksplosjon i media framover nå..masse fokus på lavkarbo takk!!! :)

Fedona sa for siden:

Det var veldig interessant å høre på. Ganske skremmende når det virker som om det staten anbefaler er ren landbrukspolitikk og 100 år gamle kaloritabeller... Heia Fedon. Han hadde mange gode poeng :)
Fedona

Titti sa for siden:

Ja, det er ganske skremmende :( Mye feil i disse tabellene var det visst også. Hva het han som sa dette?

Grethe sa for siden:

Jeg satser på reprisen i morgen på nrk2

janmesi sa for siden:

Hei folkens
Det var ganske spennende å ha med Skaldeman til Redaksjon En, panelet hadde ganske erfarne debattanter ... Synes Skaldeman klarte seg bra, Fedon var offensiv og drevon og venninnen hans var tafatte og forutsigbare.

Men det ble ikke helt den hete temperaturen ...

Uansett - vel verdt å få med seg reprisen i morgen hvis dere ikke fikk med dere kvelden sending.

I morgen skal vi på flere radioprogrammer, og på torsdag på God Morgen Norge.

Så avslutter vi helgen med foredrag på alternativmessen fredag og lørdag. Hilsen Jan

Gamla sa for siden:

Det går ann å se hele programmet på NRKs nettTV. Så det nettopp der,- riktignok med en dominerende døvetolk som utgjorde mestparten av skjermen, men ellers helt OK.;)

Lemen sa for siden:

Synes også at det var verdt å få med seg. På tide at det blir litt mer opplysning om diverse lavkarbo dietter, og at noen offentlig kritiserer ernæringsrådets kostholdsanbefalinger.

Synes også at Drevons argument med at det er for lite kjøtt til alle her i verden blir litt for dumt. Viss det er det som er best for oss mennesker, ja så må en kanskje prioritere litt om på hva som det skal produserest mest av!

Trolljenta sa for siden:

Det er to versjoner. En med og en uten tegnspråk ;)

Gamla sa for siden:

Ååå, det så jeg ikke,- ble bare så glad da jeg fikk se debatten!:p Må nok se den en gang til!:D
Tusen takk Trolljenta!:D

Aline sa for siden:

Kjøttdebatten blir litt teit synes jeg, når det er det fettrike kjøttet som det burde spises mere av, dvs at lavkarbere bidrar til å utnytte mer av dyret enn lavfetterne :)

themonk sa for siden:

Dessuten tror jeg ikke vi spiser noe mer kjøtt. Jeg spiser i alle fall mye mindre enn jeg gjorde før, ettersom jeg ikke har den falske hormonelle sultfølelsen som henger over meg hele tiden.

Titti sa for siden:

Nettopp :ja:
Når jeg fulgte Grete Roede spiste jeg to kyllingfileter, nå spiser jeg en ;)

Fridolina sa for siden:

Nå har jag sett på reprisen.. veldigt interesant!! men skulle ønske det va litt mer "catfight" og raske replikker...he he:D

chili sa for siden:

He he, ja..
Akkurat da diskusjonen begynte å bli bra, da var det slutt...

Men det kom hvertfall fram at brød ikke er bra! Og det fra en på "andre siden av bordet", han der unge fyren.

Syns forresten han hadde en del bra å si, virka som han hadde hatt et par aha.opplevelser...
:D

themonk sa for siden:

Hæ? Mener du det? Jeg syns han virka fullstendig blåst i huet. Han hadde kommet fram til at brød er usunt, fordi det inneholder så mange kalorier. Han prøver å finne opp kruttet for andre gang eller noe. Han lever tydeligvis fullstendig i sin egen verden. I min mening er en oppdatering av matvaretabellen bare småpirk. Fullstendig uvesentlig i den store sammenhengen. Det kan han gjøre hjemme på gutterommet. Stakkars, han fortjener i alle fall ikke mediedekning.

Når Drevon presterer å si at "kroppen fungerer omtrent som en motor", da bør det blinke en rød lampe hos de fleste. Alle vet jo at ikke maten antenner inni oss. :p

tbear sa for siden:

Jeg ser av innleggene at mange i forumet hadde forventninger til dette debattprogrammet. Dessverre ble det heller ikke denne gangen noen egentlig diskusjon. Spesielt var Devon-siden i kjent stil helt uinteressert i å forsøke å gå inn på problemstillingene fra lavkarbo-siden. Devons kommentar etter Skaldemanns beskrivelse av sin egen situasjon, var noe i retning av at:

"Denne problemstillingen (lavkarbo/mye fett) er noe vi har gjort oss ferdig med for mange år siden...(!) Det er gennomdokumentert at dette er usunt for flertallet. Det hele handler egentlig bare om mengden energi man putter i seg ift det man forbruker..."

Prof Jorun Sundgodt var som vanlig helt enig med Devon (stort sett).

Det var også i prinsippet prof Birger Svihus fra UMB (tidligere Landbrukshøgskolen på Ås), men mente at ernæringstabellen er feil og at Skaldemanns vekttap kunne forklares ved at proteiner gir mindre energi enn det man har trodd, og dessuten gir en ekstra metthetsfølelse. Han mente videre at brød gir veldig mye energi, og at ernæringsmyndighetene derfor ikke burde "beskytte" brød. Og det er liten forskjell i så måte mellom ulike typer brød. Interessant nok mente han at frokost er overvurdert: "..ikke spis frokost før du er blitt sulten.."

Fedon var som vanlig saklig og flink. Han viste til at myndighetene nå har innsett farene med sukker, men påpekte at at f eks stivelse har tilsvarende uheldig virkning. Han kommenterte også at selv om bare et mindretall av befolkningen er diabetikere så har 40% insulinresistens.

Begge sider viste i kjent stil til "solid dokumentasjon fra internasjonal forskning" som kunne understøtte deres syn. Er det rart at folk flest blir forvirret og frustrert?

Programledelsen var - også som vanlig - ikke god nok til å plukke opp de åpenbart motsridende påstandene fra hver side. Det gjelder bl a forskjellige forskningsresultater og Devons totale neglisjering av de resultater Skaldemans faktisk har oppnådd.

Dette ble vel litt langt, men nå står det her...:rolleyes:

Titti sa for siden:

Bra oppsummert Tbear :)

Huldr sa for siden:

Bare flott at du oppsummerer! :blomster: Jeg tenkte å se det på web-tv, men nå synes jeg egentlig ikke jeg behøver det :)

chili sa for siden:

Jo, Themonk, jeg syns at til å være en fra "matpyramidesiden" virka det som han hadde skjønnt et eller annet... uten å helt se det store bildet kanskje...

Men en ting jeg ikke forstår, er at disse kostholdsekspertene ikke kan se det med fettforbrenning, at de som kutter drastisk ned på karber da går over til å forbrenne fett ... De vet det kanskje, bare at de vil ikke si det høyt...:p

Titti sa for siden:

Enig, Chili! Synes det var flott at han sa nei til både brød (!) og loff.

chili sa for siden:

Leste artikkelen i forskning.no, og... de er hvertfall inne i riktig retning.
Men hvorfor anbefaler de mager fisk? ? Kan jo skjønne anbefalinga om magert kjøtt, p.g.a redselen for animalsk fett, men FISK... har omega3 blitt ut?:confused:

chili sa for siden:

Forresten så ble det tatt opp at trening ikke har særlig innvirkning på vektnedgang.
Var Fedon som tok det opp.
Og det er en viktig ting, syns jeg.

For normalvektige har det sikkert en effekt med trening for å holde vekta, men verdien av trening er jo at man kommer i form, og det er bra for psyken.

(for å gå ned i vekt med trening må man kanskje trene som på "biggest looser"?)

Titti sa for siden:

Jeg er hvertfall et levende bevis på at bare trening ikke hjelper ;)

themonk sa for siden:

Det blir vel sånn når man kun tenker kalorier, og ikke ser på næringsverdien. I følge "den nye tabellen" er kokt ørret dobbelt så fetende som pasta, og potetgull bedre enn valnøtter. Smør er verstingen, og er nesten sju ganger så fetende som potetgull. :confused:

chili sa for siden:

Hællandussen, går det an??

Huldr sa for siden:

Godt poeng :ja: Noe så utrolig dumt ... :eek:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.