Har et lite spørsmål jeg grubler på. Mulig det er banalt, men spør nå likevel.
Hvis jeg tilstreber Lindbergsk kost, men har endel ketolyse/induksjons-favoritter, -kan jeg da "trygt" spise dette? Altså et enkelt måltid nå og da, som er fettrikt/karbfattig, selv om jeg til vanlig spiser a la Lindberg?
Vil fettinnlagringen påvirkes av karbene fra et måltid f.ex 4 timer før eller etter?
Ja, det kan du - siden Lindberg også akspeterer noe fettrikt (han han blitt litt rundere i kantene han også.) Anbfaler den nye boka "Fedons Metode".
Fettlagring påvirkes ikke nevneverdig så lenge du fremdles spiser lavkarbo på Lindberg nivå (dvs. under 160 karber pr dag). Men om du spiser høykarbo, dvs. sukker, hvete, pasta, poteter og andre stivelsesrike matvarer, DA er det en helt annen sak !
Lavfett lavkarbo funker ikke så bra. Lavfett Atkins/ketolyse funker ikke. På en ketogen diett (dvs. når du er i ketose) trenger du fettet ! Grensen for vanlig lavkarbo er der Lindberg har lagt seg.
Dessuten er lettprodukter som regel høyere i karber. Og fett skal fett fordrive.... De som som spiser lite fett på lavkarbo opplever ofte at vekttapet stanser opp. Når de plusser på med mer fett så får de ting igang igjen. Mange eksempler på det her inne...
En liten utdypning her.
Noen som vet hvor mange karber man bør holde seg under i ett enkelt måltid for ikke å lagre fettet man spiser?
Jeg er i fasen for å stabilisere meg og beholder en del av ketolyse middagen og lever ellers litt lindberg. Men vet ikke helt når jeg skal være forskiktig med fettet. Er feks en middag med 20 gr karber og en fet saus greit. Hvis jeg da sørger for at det også er lav GI. Dette har vel Kanskje noe å si? Har det forresten noe å si om disse 20 karbene er grønnsaker eller sukker? (for å sette det litt på spissen)
Hva er egentlig nok fett? Jeg tror i grunnen jeg sliter litt der, jeg liker i grunnen ikke noe som er fett, men har vennet meg på rømme som jeg bruker til dressing og saus, det og olje er det eneste fettet jeg spiser, kan jeg gå ned fortere med og putte inn mer fett og i såfall hva slags mat da:rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.