maggotbaby sa for siden:
leste just at soya er dårlig for stoffskiftet...hvordan?
maggotbaby sa for siden:
leste just at soya er dårlig for stoffskiftet...hvordan?
Nille sa for siden:
Soya virker hemmende på skjoldkjertelens hormoner. Og produseres det ikke nok hormoner, vil stoffskiftet lide
Nille sa for siden:
Limer inn en post fra en annen tråd - med litt mer info:
[color=purple][/color]
maggotbaby sa for siden:
hmmm...jeg tar jod for å høyne stoffskiftet.
fikk ved en kroppsscan påvist belastning i skjoldbukskjertel,og har symptomer som lavt stoffskifte.dette kommer troligens av mangel på jod.
men som veggis spiser jeg jo masse soyaprodukter...og dette vil da senke stoffskiftet igjen?
eller riktigere..produksjon av hormoner som styrer stoffskiftet?
æsj altså...kroppen er en komplisert sak...
Nille sa for siden:
hmmm...jeg tar jod for å høyne stoffskiftet. fikk ved en kroppsscan påvist belastning i skjoldbukskjertel,og har symptomer som lavt stoffskifte.dette kommer troligens av mangel på jod.men som veggis spiser jeg jo masse soyaprodukter...og dette vil da senke stoffskiftet igjen?
eller riktigere..produksjon av hormoner som styrer stoffskiftet?
æsj altså...kroppen er en komplisert sak...
ja, om du har stoffskifte problemer er det ikke noen god ide å spise soyaprodukter. Som det står "mer enn 70 års forskning viser ifølge Daniel at soya kan skade skjoldkjertelen. Soyebønner inneholder såkalte goitogener, dvs. stoffer som blokkerer dannelsen av skjoldkjertelhormoner. En måte dette skjer på, er at planteøstogenene (soyaflavonene) i soyabønner hemmer enzymet tyroidperoksidase (TPO). Dette enzymet er involvert i syntesen av skjoldkjertel hormonene T3 og T4. Hun mener det er viktig at leger advarer sine pasienter om at isflavoner i soya kan påføre skjoldkjertelen store belastninger hos dem som tar syntetisk skjoldkjertelhormoner på grunn av manglende egenproduksjon, noe som soyaprodukter ytterligere undertrykker"
[color=purple][/color]
jeg ville har prøvd å klare meg uten dem, iallefalle en periode, for å se om du merket noen bedring på stoffskiftet. Men det er vel ikke lett å finne alternativer til soya når du er veggis ?
Photobscura sa for siden:
Men det er vel ikke lett å finne alternativer til soya når du er veggis ?
man kan jo bruke linser bønner og kikerter og lage masse digge soyaprodukt-lignende greier.
maggotbaby! når du kommer til byen neste gang, så kan jeg vise deg noen digge oppskrifter på kikertburgere etc.. som er kjempegode og enkle og lage og fryse ned. men soyaprodukter er finfint da... selv om det er ganske dyrt på f.eks helios o.l....
Lisbeth Falling sa for siden:
ja, om du har stoffskifte problemer er det ikke noen god ide å spise soyaprodukter. Som det står "mer enn 70 års forskning viser ifølge Daniel at soya kan skade skjoldkjertelen. Soyebønner inneholder såkalte goitogener, dvs. stoffer som blokkerer dannelsen av skjoldkjertelhormoner. En måte dette skjer på, er at planteøstogenene (soyaflavonene) i soyabønner hemmer enzymet tyroidperoksidase (TPO). Dette enzymet er involvert i syntesen av skjoldkjertel hormonene T3 og T4. Hun mener det er viktig at leger advarer sine pasienter om at isflavoner i soya kan påføre skjoldkjertelen store belastninger hos dem som tar syntetisk skjoldkjertelhormoner på grunn av manglende egenproduksjon, noe som soyaprodukter ytterligere undertrykker" [color=purple][/color] jeg ville har prøvd å klare meg uten dem, iallefalle en periode, for å se om du merket noen bedring på stoffskiftet. Men det er vel ikke lett å finne alternativer til soya når du er veggis ?
OJ! Dette var nytt for meg! Jeg bruker Tofupill for å begrense hetetokter i overgangsalder - en pille daglig - og det virker - det er laget av soya...
Viclin sa for siden:
Oj, gjelder dette soyasaus også? Det er vel eneste soya jeg spiser. Og det er kanskje greit det ikke er så ofte da.
Er det forresten Bengalkatt du har, Lisbeth Falling?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.