I dag laget jeg noen aldelesen herlige karbonader med SMAK!
( og bare 1,36 karb pr stk)
Gerds ostekarbis
[b][/b]
500g kjøttdeig
1dl kremfløte
25g ketolyse bakemix
1 god ts salt
pepper, revet muskat, god slump tørka basilikum
1 egg
100g ost i småbiter
Blandes godt til en seig masse. Ha i ostebitene til slutt.
Stekes på begge sider i godt med smør på god varme.
Serveres med blomkål/brokkoli surra i smør og en god salat.
Det spørs om det brukes som bindemiddel eller for smakens skyld kanskje?
Hvis det er som bindemiddel, kan det hende du ikke trenger å bruke noe, iom det er både egg, fløte og ost i. Kan hende det holder. Verdt å prøve...Har stekt vanlige karbonader uten annet bindemiddel enn egg og fløte, og det gikk veldig fint.
Noe annet hvis det er for smakens skyld selvsagt.
De høres kjempegode ut, Gerd. Har aldri brukt ost i karbonader, men det skal jeg prøve. Liker jo ostepølse:o
Jeg lagde disse med muggost... å himlande du :hungry:
Brukte ikke bakemix da jeg ikke har det, men knuste sprøstekt baconsvor (med kjevle... gubben ga meg skråblikk og holdt seg i bakgrunnen, hvorfor det mon tru :p)
Baconsvoren blir nesten som brødsmuler og funka fint som bindemiddel. Eneste problemet med disse er at gubben, som ikke lever lavkarbo, gnafsa i seg de jeg hadde tenkt å ha til lunsj dagen etter. Han maser stadig at jeg må lage flere :p
Jo mer jo bedre. :D 5 fedd er passe for min mann, 6 fedd er passe for meg. 1 fedd smaker absolutt ingenting, synes jeg. Jeg må minst ha 3, men det er også litt lite. Jeg hadde 10 fedd i en lasagne en gang, det ble for mye for min mann men jeg elsket det. Men så bruker jeg jo 5-6 fedd hvitløk hver eneste dag, omtrent. :hvitløkselsker:
Hei!
Spiller det noen rolle om du bruker bittelitt potetmel/ vanlig mel da? Det blir jo mange karbonader og lite karbohydrater pr karbonade?? Spør fordi jeg fikk en nydelig oppskrift for litt siden, og ikke har lyst å ofre den :-)
Jeg tredobler oppskriften her. Men oppdaget at jeg bare har 45 gr bakemix igjen, det skal bare fungere som bindemiddel så det går vel bra? eller hva tror dere. Har både JBKM og Himaize, bør jeg bruke noe av det eller bare gå for det lille jeg har med bakemix?
Står og skal i gang med maten nå, håper noen kloke lavkarboer ser dette og svarer meg fort;)
Ypperlig oppskrift, jeg har hamstret kjøttdeig på tilbud og må klekke ut noe å bruke dem til :) Kanskje en kan ha både bacon og ost i? Eller jalapenos ost i kanskje...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.