3 eggehviter
2 dl splenda
ca 45 g kokosmasse (obs: karbohydratinnhold varierer fra merke til merke)
ca 20 dråper vaniljeessens
Pisk eggehvitene hvite og stive (ca 5 min med håndmikser)
Pisk inn splenda og vaniljedråper (ikke pisk lenge)
Rør inn (med slikkepott e. l. ) kokosmassen
Sett i små topper med to teskjeer på bakeplate kledd med bakepapir, stek i ca 25 min på svak varme, ca 150 grader (kan godt være lavere, kommer an på ovnen). Pass på så de ikke blir brent, men de må få tørke skikkelig.
Avkjøl og nyyyt :D (evt spar til jul ... :rolleyes: )
De står i ovnen nu ;) Utålmodig som jeg er så klarte jeg vel ikke å piske så lenge som fem minutt men vi får sjå ka det blir...Var ikke noe vanskelig å slikke bollen hvertfall :D
Dette ble snadder :sikle: Jeg er på min andre nå ;) Hvor mange karbe er det i hele røra? Jeg er litt usikker på åssen jeg regner ut karbo av splenda...
Så fint de ble bra! :) Jeg har ikke fått somlet meg til å regne ut karber ennå :o , som du sier er det litt vanskelig med splenda og kokosmassen har altså forskjellig karboinnhold fra merke til merke ... Min har 10,8 g karbo pr 100 g, den forrige jeg kjøpte hadde 20 gram!
Så hvis splenda er 100 % karbohydrat vil det bli ca 20 karber i 2 dl, hvis jeg tenker riktig nå.
45 g kokos blir da ca 5 karber, + splenda 20 + en karb pr eggehvite (gjelder vel egentlig hele egg, vet ikke om det er noe karbohydrat i eggehvite) = maks 28 karber for hele greia. Delt på 12 blir det litt over 2 karber pr stk.
Noterer :)
Si fra når du finner splenda med mindre karber også da ;)
Jeg var jo så naiv og trodde det var 0 karbo i det jeg. Men jeg har ikke brukt mye av de heldigvis.
jeg laget disse i går kveld og de var kjempegode, sprø utenpå og mykere inni, men i dag var de blitt helt myke??? Jeg var så sent ferdig med å bake disse at de var kansje ikke helt kalde når jeg la dem i boksen. Så jeg la lokket bare halveis på... kan det være derfor eller er det fordi de ikke hadde tørket lenge nok i ovnen.. noen som har forslag????
Mine ble også myke i boks. Glemte visst å si det :o. Jeg trodde også jeg kanskje hadde stekt dem for kort tid, men det er mulig man bør oppbevare dem i fryseren ...
Frøy, du er offisielt blitt dealeren min. :D Lagde disse idag, føler meg som en skikkelig junkie. Lagde minimakroner, ca 40 stk, og reiser meg stadig fra sofaen for å hente en til... hjelpe meg så godt!
Det lurer jeg også på :) Får litt panikk med tanke på julen... Jeg slipper nok ikke unna de vanlige sortene, men må ha noe jeg kan spise uten å føle at dett var dett.
Jeg tror ikke du kan bruke flytende Natreen. Jeg husker jeg har eksperimentert med det tidligere og søtsmaken blir borte under steking, så vidt jeg husker (og bruker man mer blir det bittert!). Ikke bra konsistensmessig heller :nei:
Men Splenda ville jeg ikke brukt i dag. Heller sukrin :ja: Men jeg har ikke prøvd, altså ...
Ok, siden det ikke var plass i fryseren, så får jeg ha dem i en boks :) Forsvinner nok iløpet av de neste dagene uansett :spisesnak: De var knall gode! :D
Jeg ser at noen tidligere i tråden tenker at 2 dl splenda = 200 g. Husk at splenda nesten ikke veier noe som helst :-) Så ja, det er karbohydrater i splenda - men 1 dl =/= 100 g.
Jeg synes det var deilig konsistens på dem, men jeg blir aldri helt vant til den kunstige splendasmaken. Sukrin har jeg aldri prøvd - hvordan er det på smak i forhold til splenda?
Aha, jeg forstår :D
Jeg har ikke prøvd det i så veldig mye (og ikke i disse), men det har en typisk "kald" smak ... men jeg har bare prøvd sukrinmelis i smørkrem, det blir kanskje annerledes om man varmer det opp slik det blir når man baker. Men jeg har lest rundt omkring på forumet at hvis man har i et annet søtningsmiddel (eller sukker, faktisk) sammen med sukrinen, så blir det mer nøytralt enn om man hadde brukt en av delene. Man må vel bare prøve seg frem.
Takk for oppskrift, denne skal jeg prøve til juleavslutning i dag! (Kan ikke test-bake en hel porsjon, da spiser jeg alt selv... :o). Jeg tenkte jeg skulle prøve med stevia, hva tror dere om det?
Er ikke så glad i sukrinsmaken selv, annet enn i kaker og muffines etc. I smørkrem liker jeg det IKKE, da bruker jeg heller litt fruktose. Men skal prøve en kombinasjon, det var en god idé! Takk!
Jeg har altså ikke prøvd med stevia selv, er litt skeptisk til om det vil smake godt i denne oppskriften, men jeg er ganske var for ettersmaken til stevia, så andre vil kanskje oppleve det annerledes. Det er forskjell på steviaprodukter også, så man må nok eksperimentere seg frem :ja:
Jeg prøvde for en stund siden å løse opp sukrin + litt rårørsukker i vann og piske det med eggehvitene (a la italiensk marengs), for å løse opp sukrinkrystallene og om mulig få bedre smak. Det funket ikke helt, de måtte være veldig lenge i ovnen og det fløt ut litt vann. Men de var gode, og sukrinsmaken ble bare en liten kjølig undertone. Skal nok prøve med sukrin igjen, evt sukrinmelis.
Ellers går det jo an å prøve med tagatose :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.