Hvordan er din lege sitt forhold til Lavkarbo-diett?
Hvilke prøver har du tatt underveis for å sjekke at alt står bra til?
Hva hvis det ikke står bra til, hva gjorde du da? (Har lest om nyreproblemer)
Jeg skal tilfeldigvis til legen min om en ukes tid og tenkte å ta opp dette med lavkarbo. Var innom legevakta for kort tid siden (det er en annen lang historie) og da var blodtrykket litt høyt. Aller helst vil jeg styre unna medisiner og se om det løser seg selv ved vektnedgang, men vet ikke hvordan legen min vil reagere. Mitt inntrykk etter å ha hatt han som lege i alle år er at han er veldig låst i det han har lært og at jeg selv må være veldig aktiv i å foreslå ting. Da jeg nevnte overvekt tidligere så har jeg fått "grønn resept" på å spise mindre fett og trene mer. Ganske normalt det altså.
Det som gjør meg litt skeptisk er at jeg tror han KUN følger innlærte mønstre og har praktisert så lenge at han ikke vil tenke selv. En av prøvene jeg hadde viste høy kolesterol (selv om jeg har pleid å ha "normal" for min vekt) og da ville han ha meg på kolesterolsenkende. JEG foreslo at det kanskje kunne være noe feil og insisterte på en ny prøve. Jeg fikk en ny prøve og den var normal igjen. Hadde jeg fulgt legen min så hadde han gitt medisinen æren for senkningen, og kanskje jeg til og med hadde gått på medisin den dag i dag for å "holde den lav". Sånt er jo frustrerende.
Skal ikke ta sorgene på forskudd her, men jeg ville gjerne høre hvordan dere andre opplever at legen reagerer på lavkarbo :-)
Legen min er veldig åpen for nye ting. Jeg sa ikke noe da jeg begynte på lavkarbo men han så ganske snart at noe skjedde (Er hos legen en gang per måned pga et handikap jeg har). Han spurte og mente at det var positivt at jeg gikk ned i vekt og at jeg så langt sunnere ut enn det jeg har gjort på lenge :D
Han er av den typen som blir fornøyd om man prøver ut ting sjøl og ikke bare forventer at legen skal løse alle problemer over natten når det gjelder vekt og trening.
Jeg har en ny lege som er veldig grei (og har peiling på ME!!!!), men det virket ikke som "lavkarbo" ringte noen bjeller hos henne. Men jeg har ikke rukket å si så mye om det heller da.
Jeg har også nettopp byttet lege. Hun er meget fornøyd med kostholdet mitt. Sist jeg var der fikk jeg beskjed om at jeg ikke behøvde ta B-vitamin tilskudd da jeg hadde høye verdier - sannsynligvis pga alle grlnnakene jeg trykker i trynet !
Jeg har familiær hyperkolesterolemi, dvs. høyt kolesterol (8,4). Det er genetisk og jeg har ikke har andre "risikofaktorer" - jeg røyker ikke, jeg trener jevnlig, har lavt blodtrykk. Har alltid hatt høyt HDL (det gode kolesterolet) veldig lave triglyserider og ellers perfekte blodprøver (har pga andre ting blitt testet 2 ganger pr år). Legen min mener derfor at det ikke er hensiktsmessig å medisinere (med de bivirkninger det har), siden alt annet er perfekt. Hun mener også bestemt at fettholdig kosthold med riktig fett ikke har noe med kolesterolet å gjøre. Det er gammel utdatert kunnskap sier hun - og kan vise til bunkevis med forskningsrapporter som underbygger hennes påstand ! Kul lege ! Det er deilig å ha en lege som har satt seg inn i nyere forskning og ikke har bitt seg fast i gamle "regler" slik den forrige legen jeg hadde.
En annen kul lege er Torkil P. Andersen (Slank med Ketolysekuren). Han sier:
Min lege vet ikke om at jeg har et lavkarbo kosthold..
Har vært der for helt andre ting enn kosthold, verdier osv....
Men om det kommer opp, så håper jeg han er positiv...En utrolig hyggelig lege nemlig!
Min lege og jag har ikke snkket så mye om det..Vi har så mye annet å snakke om når jag er der..Men hun er sikkert positiv!! hun er en helt utroligt snill lege..:D
Men min rematolog har jag fortalt det til,men hun visste ikke va lav-karbo va helt..men hun va ikke negativ vartfall..
Nå har jeg vært hos legen min og han var positiv til alt som fikk meg til å miste vekt :-)
Blodtrykket var også lavere nå så det var ingen bekymring nå.
I tillegg har han satt opp en time for desember for å ta noen prøver og gi meg oppfølging på det helsemessige rundt lavkarbo. Blir spennende å se hvordan kroppen reagerer.
Jeg har en kjempekoselig og flink lege! :)
Han vet at at jeg går på lavkarbodiett, men vi snakker svært sjelden om det. Han tar de prøver som skal tas, og synes det er helt OK at jeg går på det kostholdet. :)
Er veldig i tvil, men tror ikke han anbefaler det til noen. (Bare en følelse!:p )
Legen min kan mye om lavkarbo, og kan skrive ut Eurodiet. Og han følger opp masse pasienter med lavkarbo og evt. Eurodiet. Komisk at det var jeg som satte han på sporet i 2002 (var på Lindbergklinikken i Oslo).
Går til mnd`lig oppfølging til han jeg. Føler jeg trenger det siden jeg skal ned så mye. Og han er superflink til å følge opp.
Legen min anbefalte meg lavkarbo, så han er positiv til det ja.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.