hei:)
holder på med en slags lavkarbokur gjennom et annet forum,men får lite tilbakemeldinger på mine innlegg.
der har jeg fått beskjed om å ikke tenke på kalorier,kun lavest mulig karbohydrater.
jeg leste også at jeg kunne tillate meg fett,iform av majones,rømme,fløte,smør og helfet ost:confused:
men jeg er fersk i gamet,og synes det høres litt for utrolig ut.
det jeg har spist i dag er:
frokost: omelett av 2 egg,røkelakskive agurk og en liten desj majones.
mellommåltid: en håndfull mandler
lunsj: omelett av 2 egg med bacon
middag: 100 gr kylling,som jeg stekte på pannen,med litt fløte over og 100 gr hummus
hvordan høres dette ut? kan jeg regne med å gå ned på denne måten? eller bør jeg forandre på noe? helforvirret hilsen galbi;)
Det er litt vanskelig å svare deg skikkelig uten å vita hva slags filosofi du følger. Det er greitt nok å kutte ned på karber, men hadde det vær så enkelt som bare å kutte ned hadde vi ikke trengt hverken forum eller bøker/oppskrifter.
Alle de kjente lavkarbofilosofiene som finnes på markedet har grunnlag i matvarer satt sammen på en måte som er forholdsvis unik for akkurat den filosofien. Bak dem ligger gjerne årevis med forskning og erfaring fra hundretusenvis av brukere. Slik at Atkins utviklet seg, slik har South Beach, Lindberg og alle de andre utviklet seg, - og slik vil Ketolysekuren utvikle seg.
Mitt råd er at du velger en av de som er enklest å følge, - en som har mange brukere her og hvor du kan få råd, hjelp og tips fra andre brukere som har egen erfaring. Dette for å få litt mer struktur på matstellet og for å bli kjent med hva lavkarbo egentlig er. I tillegg lærer du hvorfor og hvordan det funker.
De fleste med kunnskap om lavkarbo i dette landet finner du på dette forumet.
Det som er nærmest å anbefale er Slank med Ketolysekuren. Kort sagt 15 gram karbohyrater pr dag til du er ved målet ditt eller 6 mnd. Kuren passer best for personer som har minst 15 kg overvekt. Kuren er lagt opp etter norske forhold og med norske kjente matvarer. Etter nådd mål anbefales det at man går over til Atkins vedlikehold eller Fedon Lindberg kosthold. Boka heter Slank med ketolysekuren og du finner mer info på [url]www.ketolyse.no[/url]. Forfatteren av boka er medlem her hos oss. Og noen av oss er å finne der inne av og til.
Andre alternativ er Dr. Atkins. 20 gram karbohydrater pr dag. Ellers ganske likt Ketolysekuren. Litt mer amerikansk, men funker godt "på norsk" også. Her er det et firefasers opplegg, hvor man kan følge et detaljert opplegg heet til vedlikeholdsnivå. Boka finnes på norsk, men baserer seg på en gammel og utdatert versjon av originalen. Anbefaler engelsk utgave "Dr. Atkins New Diet Revolution" fra 2002. Eldre utgaver er for gamle og ukorrekte. Hjemmesiden er [url]www.atkins.com[/url], men den er dessverre ikke særlig god. Beste support finner du her hos oss.
Så har vi Fedon Lindberg. I basis det samme omtrent som Atkins Vedlikehold. Ikke karbegrense, men mer fokus på lav GI matvarer. Er allikevel lavlarbo sammenlignet med det folk liker å kalle "normalt norsk kosthold". Beste bok er siste utgave som heter "Fedons Metode". Ny oppdatert utgave. Hjemmesiden er [url]www.drlindbergs.com[/url] - ellers er det mange som kan masse om Lindberg kosthold her inne.
Det finnes andre også, men leser du om disse tre og velger en av dem, har du et utgangspunkt. Ut fra det og maten DU liker og tåler, lager du din egen versjon innenefor grensene filosofien setter. Etterhvert som du nærmer deg målet lærer du masse om din egen kropp og hva den takler av karber og matvarer. Slik legger du et godt grunnlag for vedlikehold som gjør at det blir lett å holde målvekta. Begynner du å spise slik du gjorde før vil du legge på deg alle kiloene du har tatt av + litt til. Clouet er livsstil endring, en endring du kan leve og trives med !
Så litt på maten din. Det ser helt rett ut det, bortsett fra hummus. Det er ganske mye karber i hummus, og om målet er å spise lite karbohydrater blir det helt feil når det er 2-3 karber pr spiseskje hummus !
Alle måltider bør bestå av proteiner, fett og antioksidanter/karbohydrater. Dvs. kjøtt/fisk/kylling/skalldyr/egg,ost. Fett som i oljer, krem, rømme etc (men ikke ubegrenset meierivarer, det kan hemme vekttap). Lig unna transfett, bruk oljer og meierismør til å steke i. Kaldpressdede oljer til dressinger/sauser etc. Og grønnsaker. De som vokser over jorden er som regel ok. De som vokser under har som regel for mye karber. Dette vil de forskjellige bøkene forklare. Det er viktig at måltidene er balanserte og at du får i deg nok næring. Av grønnsaker er issalat og agurk de mest næringsfattige grønnsaker som finnes. Bør ikke ta plassen for andre næringsrike !
Les litt rundt her på forumet - Les ressursene på forsiden. Bruk søkefunksjonen vår, den funker bra. Kunnskap er makt og gjør det mye lettere for deg å lykkes !
takk for svar,lurer på om ikke atkins kunne være det mest riktige for meg..
jeg trodde faktisk hummus var noe av det beste jeg kunne spise,så feil kan man ta;) jeg får lese litt mer og få ideer. klem galbi
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.