stinasol sa for siden:
så gjennom drikke forumet men kan ikke finne noe oppskrift på dette..er det noen som vil dele med meg hvordan dere lager kakao med kokkos melk? smaker det veldig forskjellig fra kakao med vanlig melk eller fløte?:)
stinasol sa for siden:
så gjennom drikke forumet men kan ikke finne noe oppskrift på dette..er det noen som vil dele med meg hvordan dere lager kakao med kokkos melk? smaker det veldig forskjellig fra kakao med vanlig melk eller fløte?:)
Georgine sa for siden:
En boks kokosmelk, 8 gram kakao og en dæsj splenda :) Deilig og fet kakao som varmer godt i magen :D
Husk å velge den med minst karber...
stinasol sa for siden:
kjempeflott :) den jeg har kjøpt heter blue dragon og er 2,4 karbo i pr dl..fins det noen med mindre i? hvor får jeg kjøpt? :)
Georgine sa for siden:
i2,4 pr del :eek: :eek: :eek: Det er en med 0,5! Husker ikke navnet men er vel noe med Thai ett eller annet :)
Jeg kjøper den på flere butikker, husker ikke hvilke akkurat nå, men mener det er ihvertfall OBS og mulighens Rimi..
viet60 sa for siden:
Hei
Kjøp kokosmelk i Innvandrerbutikkene, det er under halve prisen---
Bjarne
beths sa for siden:
Kjøpte den meg 0,5 karber på mega, men den var ikke flytende?? Var mer en fast, kremaktig konsistens. Skal den være sånn?
Datoen er god... og "kremen" smakte helt fint..
JenJen sa for siden:
Den skal være sånn, den blir flytende når den varmes opp ;)
supermom sa for siden:
Oj,oj. Hvor får dere alle oppskriftene fra? :biggrin:
Har både kokosmelk og kakao. Tror jammen jeg skal teste dette nå ikveld.
Tone-G sa for siden:
Nam, det skal jeg lage til kvelden:)
Min kokosmelk har 1 karb
Tone-G sa for siden:
Gosj, dette er bare den beste kakaoen jeg har smakt ever! Mye bedre enn sjokolade :sikle:
Jeg hadde i en kvart teskje med chillikrydder.. Den er sååååå nydelig:p
Chillien satte den ekstra spissen på kakaoen.. mmm
Annhild sa for siden:
Hvor mye er ca 8 gr med kakao...i ss...å hvor mye er en dæsj med splenda....;)
marry-78 sa for siden:
Lagde denne kakaoen og smakte greit, men tror kokosmelken kokte opp.. skal den bare varmes??
Er litt usikker på det med hvordan splenda smaker..lagde eggedosis med splenda og det smakte rart (litt salt)... Tok jeg ikke nok i??
beths sa for siden:
Men hvorfor står det da "ristes før bruk"? Går ikke å riste fast masse gitt ;)
nellie sa for siden:
når jeg har kjøpt kokosmelk, så har den vært sånn tjukk på toppen og flytende i bunnen. Rart hvis hele boksen er fast..
JenJen sa for siden:
Det går an å riste fast masse, men det skjer ikke så mye akkurat :p
Aner ikke hvorfor man skal riste den, jeg har aldri gjort det. Må jo uansett "grave" det ut av boksen..
Kanskje de mener at den skal ristes dersom boksen står så varmt at det blir flytende? :confused: Aner ikke..
nattfrue sa for siden:
Skal vel (forsøksvis) riste den for å blande den faste og den flytende delen, tenker jeg? Hvis jeg skal bruke hele boksen, tømmer jeg bare alt oppi kjelen - det blander seg jo etterhvert uansett, alt blir flytende når det varmes opp. Bruker jeg bare deler, pleier jeg å ta alt innholdet over i en plastbeholder og røre det sammen før jeg tar den mengden jeg skal ha. resten går i kjøeslapet, og holder seg da "samlet" :)
Annhild sa for siden:
Hmmmm kan noen gi meg et svar på hvor mye er 8 gr med kakao i ss...har ikke vekt..
nøtta sa for siden:
ca 1ss ...
scartz sa for siden:
kakaoen smaker ikke... veldig kokos da ? :P hørtes ikke så godt ut, men verdt et forsøk! koker dere kokosen, eller bare varmer den opp ?
scartz sa for siden:
thailand Santa Maria - coconut milk light, 1 karb per 100. Den finner jeg på rimi, ICA og mega :) Sikkert flere andre plasser!
nøtta sa for siden:
men du skal ikke ha light ;) den vanlige har 0,5khd.
nøtta sa for siden:
man altså 1 khd er jo absolutt ingen krise, men du trenger ikke kjøpe light fremfor vanlig på ketolyse.
JenJen sa for siden:
Jeg koker opp hele greierne, gammel vane :) Har også oppi en del fløte, syns den blir best da ;)
Den kokosmelka som ikke er light har 0,5 karber i seg :)
Har søtstoff i etter at kakaoen har avkjølt seg litt, evt. pisker fløte og splenda til krem og har på toppen.
scartz sa for siden:
hmmm der sier du noe... gikk tidligere på grete roede, og da var jo light produktet en selvfølge for meg. Glemte HELT å sjekke karbo innhold på den vanlige! Hah, føler meg teit nå :P
Men ja, 1 karb er jo ikke gale i første omgang. Da kjøper jeg vanlig neste gang, om kakaoen blir en hit ;) tester den idag!! :D Har savna litt sjokoladesmak i hverdagen.
nøtta sa for siden:
kremtopp anbefales ;)
Annhild sa for siden:
Takk:D
manikken sa for siden:
Prøvde kakao med kokosmelk, fløte, splenda, kokosfett og masse kakaopulver for første gang i dag :sikle: O - MY - GOD!!! Fantastisk. Som å drikke flytende sjokolade. Er nok ikke noe en bør drikke hver dag akkurat men.. Fikk et skikkelig energikick av denne gudedrikken:w00t: Har gått halvannen times tur, har egentlig lyst å gå en tur til!!! Varm og vidunderlig i heler kroppen:D
Jabba sa for siden:
Åhhh - må prøve kakao på kokosmelk.....har prøvd å lage kun på fløte men det ble ikke så godt synes jeg....
Det finnes visst en extra creamy kokosmelk også - lurer på om jeg skal teste den....
Helene sa for siden:
Kanskje dette er noe å prøve. Greit for melkeallergikeren i familien og denne. (selv om jeg ville laget med sukker til han).
QueenConnie sa for siden:
dette var faktisk gætt! overasket
anbefales, fra den mest kresne lavkarboern ever! :0
runesvein sa for siden:
Jeg har en som heter AROY-D coconut extract. den er 1,9 gr karbo pr 100gr
vet ikke hvor den er kjøpt
[img]http://media4.picsearch.com/is?yH0dJvyRqzGrndOHGfnMvrITTJhyqeGBacD003dlvKw[/img]
Julie sa for siden:
Laget denne i dag jeg! :) Masse fett i den, noe som er kjempebra for meg som sliter med å få i nok til tider - så om man ligger litt lavt i fettinntaket er denne kjempelur!
Regnet litt på næringsinnhold i den jeg laget:
Totalt: 5.1 g kh, 598 kalorier, 51.5 gram protein, 66.2 gram fett.
Med andre ord så må man passe på at man ikke får for mye av f.eks. protein, men jeg prøvde den i dag fordi jeg hadde spist såpass lite.
Ble litt sånn sterk/bitter-aktig ettersmak - mulig det var fra sukrinen, skal prøve Splenda neste gang... ;)
Skikkelig kos, denne her, og mettende som søren - anbefales! :D
Tiki sa for siden:
Laget denne for første gang i dag. Deilig. Fikk en assosiasjon siden kakaoen er litt tykk. Noen som har prøvd å blande gelatin i kakaoen for å lage sjokoladepudding?.... så med litt krem på. Det hadde vært lavkarbo pudding det. :)
Julie sa for siden:
Hmm, Tiki... det var en skikkelig god idé! Kanskje jeg prøver det på fredag kveld? :sikle:
Du må si ifra om du prøver, og hvordan resultatet isåfall blir! :D
Tone-G sa for siden:
Denne kan virkelig anbefales :) Har kost meg med kakao et par dager nå :sikle:
Tiki sa for siden:
Ja ikke sant. :p Skal si i fra hvis jeg prøver.
LineJM sa for siden:
Åh dette var lurt.Jeg har av og til lyst på kakao men å lage på fløte synes jeg ikke er noe særlig.
mocc@ sa for siden:
Ååå denne skal jeg prøve. Vet ikke om jeg liker kokosmelk, men er vert ett forsøk.. :)
Jannejoh sa for siden:
Jeg kan ikke fordra smaken og lukten av kokos så jeg må bare spørre. Smaker eller lukter det kokos? Tenker på geniale Cocosa uten smak og lukt og håper at det er tilfelle med kokosmelk og.
Rin sa for siden:
Jeg syntes ikke at det smakte kokos, men jeg reagerer heller ikke så mye på den smaken, så godt mulig at andre ville merke det mer enn jeg gjorde.
Prøvde forresten å lage kokosmelk-kakao for første gang i går. Det ble himmelsk! Og definitivt et måltid heller enn en snack, hehe - jeg klarte ikke å drikke opp en hel kopp før jeg ble mett. :p
Tiki sa for siden:
Jeg synes det smakte et hint av kokos, så hvis du absolutt ikke liker det, hadde jeg prøvd å lage kakao på eggemelk.
Er ellers enig at dette.....hvis en bruker en hel boks med kokosmelk er et helt måltid. Jeg hadde litt ferdig kakao som jeg laget i går i kjøleskapet, som jeg bare varmet opp i microen i en kopp.
Enkelt og greit. Kan sikkert oppbevares slik et par dager :)
lifejack sa for siden:
Har ikke prøvd med sjokolade, men lager "pannacotta" av kokosmelk, gelatin, vanilje og søtning, og det funker som bare rakkern, det;)
Tiki sa for siden:
Hmm, det hørtes jo også godt ut ;)
Huldr sa for siden:
Jeg prøvde kokosmelkkkakao for andre gang i går (leeeenge siden første gang) og for andre gang kom jeg til den konklusjonen at jeg ikke liker det :o Sånn er det bare, alle kan ikke like alt ...
Men jeg liker kokos da, så det er ikke det. Jeg liker bare ikke den smaken det blir av kakaoen.
Har ikke prøvd eggemelkkakao, men synes eggemelk med kaffe i er ok. Kan være verdt et forsøk for de som ikke liker kokoskakao (og vise versa, kanskje).
Jannejoh sa for siden:
Takk for svar, hvis det bare er et hint av kokossmak så skal jeg prøve det, bare for å ha gjort det. Har laget eggemelk kakao og syns det er godt så da her jeg et alternativ :)
Julie sa for siden:
Prøvde Tiki sin idé i dag og la i 10 plater gelatin etter å ha kokt opp Blue Dragon sin kokosmelk (mamma var på Meny og gadd ikke stikke innom Bunnpris for å kjøpe Santa Maria-varianten) med 8 gram kakao og cirka 2 spiseskjeer sukrin.
Står i kjøleskapet i to skåler nå og skal stå til i morgen... Var det noen som nevnte "usunn frokost"? :D
Skal gi tilbakemelding så fort jeg får smakt den! ;)
Kinsey sa for siden:
Spennende, Julie-x. Håper det blir bra.
Hvilken kakao bruker dere? "Vanlig" Regia, liksom?
Julie sa for siden:
Vi har en stor oransje og mørkebrun boks fra Regia stående i skuffa, men om pulveret oppi ER fra Regia vet jeg ikke... :p
Men det skal snart kjøpes inn nytt, og jeg skal skaffe Regia siden jeg ikke vet om så mange andre merker som selger kakao (pulver). ;)
Julie sa for siden:
Har tilbakemelding allerede jeg! :p Puddingene stivnet fortere enn forventet, så nå ligger den i magen i stedet for å stå i kjøleskapet. Mamma fikk også, for hun er skikkelig sjokoholiker og ville gjerne ha, men sa selvfølgelig at jeg skulle ta det selv... :rolleyes:
Men, så var det tilbakemeldinga da:
Den var god, og med en boks kokosmelke (400 ml) får man to porsjoner med sjokoladepudding. Jeg brukte ti plater gelatin, men de ble litt vel stive, så neste gang skal jeg prøve åtte. Kakaosmaken var også litt mild, så jeg tror at en dæsj kaffe og evt. en spiseskje kakao ekstra må til. Brukte cirka to ss sukrin som søtning, men om man skal ha noe mer søtning enn det tror jeg man heller burde bruke Splenda (eneste andre søtningsstoffet jeg bruker), for jeg har brukt mye sukrin (3-4 ss) i kakaoen før, og da får man den bitre ettersmaken.
Dagens oppskrift:
En boks kokosmelk
8 gram kakao
2 ss sukrin
10 plater gelatin
Forslag for neste forsøk:
En boks kokosmelk
9 gram kakao
Evt en dæsj kaffe (kan sikkert være ganske sterk)
2 ss sukrin, evt. 3 ss Splenda
8 plater gelatin
NB! Ved bruk av Splenda må man også ta hensyn til karbohydrater! ;)
Om noen andre vil prøve dette så hadde det vært fint med tilbakemeldinger - er jo greit om man har forskjellige varianter. :D Jeg, for eksempel, vil ha en lettvint variant, mens andre gjerne vil ha i fløte, osv osv osv...
Er ihvertfall god og mettende på en fredagskveld! :spisesnak
Edit: Synes forøvrig at denne burde døpes sjokokokopudding! :D :lol:
Veggpryd sa for siden:
Høres veldig godt ut! :) Skal prøve sjokoladepuddingen også. Yum!
Tiki sa for siden:
Julie-x: Å så flott med tilbakemeldinger på dette. Nå fikk jeg jo enda mere lyst til å prøve, og tar med dine ideer. :)
Tenkte også at litt mere kakao kan gjøre deg bra når en skal lage pudding, kan liksom være litt sterkere enn når det drikkes da.
Jeg har i eco ekologisk kakao kjøpt på Ica med 12gr. kh pr. 10 gram, og synes den er god. Men skal sjekke om det er enda mindre i bakekakao.
Veggpryd sa for siden:
Sitter nå og koser meg med en kopp kokao, :D og det var skikkelig godt! Jeg var redd det skulle smake altfor mye kokos, men det er bare en anelse kokossmak på kakaoen. Kokos er godt det, altså! :ja: Det ble litt tykk og kan tenke meg det er godt å lage sjokoladepudding eller panacotta av kokosmelk.
TrillTrall sa for siden:
Nammenammenam! Lille Gubben synes det høres så rart ut at han ikke vil smake engang. For all del - det kunne jo vise seg å være godt! :rolleyes:
Dette må jo bli en slager på hytta - både kokosmelk, kakaopulver og sukrin kan jo utmerket godt stå lagret der i en lengre periode. :D Med en liiiten dært pulverkaffe-pulver oppi blir det sikkert også godt.
Mammamiia sa for siden:
Det kan jeg skrive under på! :p Knallgodt. Dette ble lunchen min i dag!
Moogie sa for siden:
Det virkelig god kakao! Jeg brukte sikkert litt mye kakaopulver for den blei ganske sterk, men jeg likte det. Ungan syns også det blei godt :) de tynna den ut med litt melk for kakaosmaken blei for sterk for dem. jeg tok også en god t-sje med cocosa oppi for å få enda mer god fet. Det blei nam-nam!
Skal prøve å lage puding neste gang slik som Julie-x foreslår.
Julie sa for siden:
Laget pudding-versjonen igjen for en ukes tid siden, men glemte å skrive inn resultatet. Brukte 4 eller 5 gelatinplater den gangen, og det ble mye bedre! Brukte samme mengde kakao og kokosmelk, men med Splenda i stedet for sukrin (om jeg husker riktig). Tror ikke sukrin er noen god idé med tanke på den "kalde" ettersmaken, men det kan hende det funker bedre i puddingen enn kakaoen. ;)
Idarull sa for siden:
Drikker denne nå. Hadde i mye mer kakao enn det sto her og syns fortsatt den er tam. Litt sånn tynn på en måte. Hadde i fløte også, for hadde kjøpt light kokosmelk. Hjalp visst ikke. Men men. Prøver igjen en annen gang!
TrillTrall sa for siden:
Tynn?! Den er vidunderlig synes jeg! Bruker en boks kokosmelk, 1 ss (litt toppet) kakaopulver, 2 ss sukrin og 1/4 ts pulverkaffe-pulver. Mmmmm.... Men vekta går rett i været etter en sånn boks fordelt på to kvelder så det blir ikke for ofte.
Idarull sa for siden:
Ja skylder på at jeg hadde light melk jeg...
Mizzie sa for siden:
I light versjonen til Santa Maria som heter Thai ( En lyseblå boks) Er det kun 1 kb, og 6g fett, 0.5 g proteiner. Skulle kanksje hatt litt mere fett i seg, men det var det jeg hadde i skapet. I dag blir det kakao uten splenda eller sukrin :S
Takk for oppskrift:D
Chamomilla sa for siden:
Jeg må også teste kokosmelk-kakao - kakao er en av mine store svakheter og jeg skulle gjerne hatt en melkefri variant. :)
Yonah sa for siden:
Jeg drakk også kakao i kveld, skikkelig kosedrikk det. Jeg pleier å halvblande kokosmelken med vann, fordi ellers blir det litt vel mye kokossmak( og jeg elsker kokos). Dvs om jeg ikke bruker lettutgaven, da blir det bare kokosmelk.
Mizzie sa for siden:
Er litt skeptisk til splenda og sukrin, er det noe annet jeg kan bruke isteden for det i kakaoen? www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6217715 fant en link her om sukkererstatning og har lest litt om det....
Skal lage kakao nåååå !! ;)
Nupsida sa for siden:
Ramlet over denne ved en tilfeldighet og er så gira på å prøve den ut!
Må nok kose meg med en slik en imorgen ja <3
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.