znop sa for siden:
lurer på hva normal fett prosent hos oss kvinner skal ligge på :confused:
målte min på nettet i går da var den på 18,6 %
noen her som vet hva det normale er ?????
znop sa for siden:
lurer på hva normal fett prosent hos oss kvinner skal ligge på :confused:
målte min på nettet i går da var den på 18,6 %
noen her som vet hva det normale er ?????
Thse sa for siden:
I en oversikt jeg har står det at dersom du er mellom 30-39 år så skal fett % være mellom 19 og 24.
under 20 år: 17 - 22%
20-29 år: 18 - 23%
30-39 år: 19 - 24%
40-49 år: 20 - 25%
over 50 år: 21 - 26%
znop sa for siden:
hehe da later jeg som jeg er 30 igjen :D
Hyper sa for siden:
Hvor fikk du målt denne??.....
znop sa for siden:
www.free-body-fat-calculator.com/
eg fant denne på denne linken
stinasol sa for siden:
er det noen som kan forklare meg hva fett prosent egentlig er? for meg høres det skikkelig humbug ut å kunne måle det på nettet(jeg tenker jo da at det er et regnestykke på hvor mye av kroppen din som er fett ???) samme med de vektene som "måler fett prosent..virker helt rart at dette kan stemme..eller? :)
Nille sa for siden:
Hvis det er riktig at fettprosenten din er 18 % så er du i tynneste laget og på grensen til undervektig. Husk at tallet på vekta er bare et tall. Kroppen endrer seg, den endrer fasong etc. Jeg så flott ut da jeg veide 52 kg, syns jeg. Men kommer jeg under 62 i dag ser jeg direkte syk ut og får kommentarer på at jeg er for tynn. Det er en 10 kilos diff på 15 år.........
[color=purple][/color]
Mitt råd er at du finner et sted du kan få veid deg på en skikkelig Tanita vekt. Fedon Lindberg sine klinikker/kontorer/representanter (de som holder Lindberg kurs) har slike vekter som måler vekt, vann, fett etc. og gir deg et korrekt bilde av situasjonen. De pleier å ta kr 150 for en konsultasjon.
[color=purple][/color]
Slike nettmålinger hvor du legger inn mål og høyde vil aldri være nøyaktige nok !
[color=purple][/color]
znop sa for siden:
har ingen sånne klinikker her hvor jeg bor som måler sånnt
kan legen min gjøre det??
Nille sa for siden:
Du kan sikkert høre med legen din om han har slik vekt. Vektene er ganske kompliserte og dyre, så det er ikke alle som har dem.
[color=purple][/color]
Du kan også ringe Dr. Lindberg Klinikken og høre med dem om de har en representant i nærheten av deg. De har kursledere over hele landet. Tel. 22 92 60 00. Om de ikke har der du bor kan det jo hende de har på Lofthus eller i Norheimsund eller noe ?
znop sa for siden:
je jeg får prøve å finne ut noen som har...vil jo ikke ha anorexiaen tilbake
å sånn som det er ut med meg nå ..er jeg visst ett stykke på vei med dem vanlige synptomene
Hyper sa for siden:
Høres ut som du er oppvakt da, og klar over det selv, om du begynner å få anorexiaen tilbake..
Det er jo bra, og flott at du tar tak i det:)
Trolljenta sa for siden:
Du kan prøve å ta kontakt med disse:
www.drlindbergs.no/page/index.php?structid=123&joinid=1265&parentid=145&course=388
www.drlindbergs.no/page/index.php?structid=123&joinid=1253&parentid=145&course=388
znop sa for siden:
takk :klem:
znop sa for siden:
bare lurer litt ...forveksler du fettprosent med BMI?
den er på 20 isåfall...så iføkde den er eg langt i fra undervekrig
bare lurer :)
Snikende Saccosekk sa for siden:
Jeg testet den på nettet og den sa jeg hadde ca 29.5%. Vekta jeg bruker hjemme er ikke helt enig og påstår det er 38%. (Den måler motstand gjennom kroppen min via føttene)
På forrige sesosong av Heia Tufte så fikk vi se at de brukte en slags klype for å måle fettprosent, og jeg husker å ha hørt at det er det mest nøyaktige.
stinasol sa for siden:
hva er fett prosent da?
Huldr sa for siden:
Fettprosenten er rett og slett den prosentandelen av kroppen som består av fett. Vi har jo mye annet i kroppen også - muskler, skjelett m m (tørrstoff) og vann. Alt kan måles ved hjelp av Tanitavekt, som leder svak strøm gjennom føttene og måler motstanden i kroppen, slik at man får et bilde på prosentfordelingen mellom vann, fett, muskler og tørrstoff. Så vidt jeg husker.
Znop: BMI er veldig generelt, og tar ikke hensyn til hva kroppen består av. En som har mye muskler f eks vil ha høy BMI uten at h*n er overvektig av den grunn. Fettprosenten er mye mer pålitelig.
stinasol sa for siden:
oki,takk for svar.. :) tror jeg skal ta å lese litt om dette..
Nille sa for siden:
Den sikreste måten å måle fettprosent på er en omstendelig affære hvor man blir senket ned i et kar med vann og så forestas det visse målinger på en ytterst vitenskaplig måte. Den metoden er ikke i bruke eller særlig praktisk for oss "vanlige" folk.
[color=purple][/color]
De sikreste praktisk brukbare metodene å måle fettprosent på er en caliper/fettklype hvor det måles flere steder på kroppen. En bør måles av en som kan det. Og jeg har iallefall ikke så lange armer at jeg klarer å måle bakpå ryggen selv !
[color=purple][/color]
Vektene har feilkilder, bl.a om man har mye vann i kroppen, da vil dette forstyrre resultatet. En skikkelig dyr Tanita vekt er den sikreste av vektene - de man bruker i salonger og bl.a. hos Lindberg. De som kjøpes til hjemmebruk er vedlig unøyaktige.
[color=purple][/color]
Jeg har målt både med fettklype og Tanita. Lå lavere med klypa enn vekta, men det kommer av vann i kroppen. Stor diff var det uansett ikke.
[color=purple][/color]
Programmene man finner på nettet er i beste fall en antydning, men er for unøyaktige til å stole på. Den som er mest nøyaktig sies å være www.mybodycomp.com - men om det er riktig vet jeg ikke..... På den står jeg fremdeles med kjempehøy fettprosent og er "overvektig", mens både klype og Tanita viser noe annet. Jeg stoler IKKE på nettløsningene ! De vet da for søren ikke hvordan jeg ser ut engang !! :p
stinasol sa for siden:
Nille,jeg er utrolig imponert over dine kunnskaper..du har altid kjempe fine/kunnnskapsrike svar på alle spørsmål! jobber du med noe innen dette eller?
Nille sa for siden:
Nei ikke egentlig, bare litt....sånn på si.....av og til ..... :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.