< Tilbake til oversikten

Kugalskap....


#2

Skorpia sa for siden:

Kugalskapen,skrapesyken som vi har her hos oss kom som et resultat av endrede rutiner i koking av beinmarg etc. Spiser du rent kjøtt er sjansen mikroskopisk for at du skal kunne få sykdommen,dvs.lik 0.

Spesielt dyrefor ble laget på andre måter enn før av rester dyr,det ble ikke høy nok temperatur under tillaging av maten. Derfor fikk vi en oppblomstring av Creuzfeld Jacobs.

Men jeg vil altså ikke anbefale noen å spise bikkje eller kattemat,da vi faktisk importerte masse av det en periode fra england bla.

Lite trolig at du kan få denne sykdommen ved å lage fårikål som jo har et par timer på kokeplata.

Dessuten er rutinene skjerpet og jeg har ikke hørt om noe skrapesyke blandt dyr de siste åra her i landet.

Men jeg vet faktisk om en som døde av Creuzfeld jakobs i 1972. Men det går raskt Hjernedød i løpet av et par måneder. Den gangen visste de ikke hva dette var,og det er neppe registrert. familien fikk vel ikke vite noe den gang. Men hun kom fra en bondefamilie.og hadde vel fått i seg noe sau en gang som ikke var skikkelig kokt.

Rent kjøtt er ufarlig,men jeg anbefaler å la vær å slurpe i seg beinmarg,spesielt fra sau her i landet.


#3

Iset sa for siden:

Aaah da kan jeg iallefall slappe av, jeg spiser kun kjøtt som er gjennomstekt og gjennomkokt. Får tilogmed hetta av rosa biff. Æsj. :)


#4

Skorpia sa for siden:

Hvorfor det da,(slette mener jeg) jeg synes det var interessant jeg så hvis du er snill legger du inn adressen igjen,ellers føler jeg meg helt dum som har brukt så mye tid på å skrive svar

#5

Iset sa for siden:

Hehe jeg gjorde det nå, siden du hadde svart. :)
Jeg la det inn på NM også, og fikk et godt svar fra Maz, så jeg tenkte bare å slette det her, men det er jo interessant uansett. :)


#6

Skorpia sa for siden:

javisst er det det,vi på karbojunkie liker jo også å prate om andre ting enn lavkarbomat;)

Prater vi hele tida om lavkarbo går vi lei,men du vet alle ting henger sammen:cool: og kjøtt er en viktig del av kostholdet vårt:p


#7

Iset sa for siden:

:nikker: :)


#8

Maz sa for siden:

Jeg regner med at i England som i Norge så er det en del litt lugubre kjøttprodukter på markedet. Løvbiff er vel værstingen her og inneholder mest "skrap" likeledes en del pølser. Slike ting er vel værre enn rent kjøtt.

Creutzfeldt-Jakobs sykdom dukket opp lenge før BSE. Faktisk så påstår de i Norge at Skrapesjuke ikke er farlig men når kyr fikk BSE på grunn av benmel fra Skrapesyk sau kan det gå andre veien også.

Hva var det jeg fant ut at blandt de som bodde i England på slutten av 80 / begynnelsen av 90 tallet (når dette var på sitt værste) så sier denne artikkelen at det er en 0.0067% sjanse for å ha proteinet som kan forårsake Creutzfeldt-Jakobs sykdom.

Jeg bodde der i den tiden og er klart i risikogruppe. Mye gode biffpølser på meg der nede...så jeg er i høyrisikogruppen men har ikke skrevet avskjedsbrevene mine for det. Sjansene er vel større for å utvikle kreft eller dø i en ulykke.


#9

Skorpia sa for siden:

Bare så dere vet det så er GRILLPØLSENE de som inneholder mest skrap,dette har jeg fra en som jobba på Pølsemakeri:-) Men det er riktignok lenge siden og reglene er nok skjerpa inn med åra.

LØVBIFF???? Trodde den skulle være rent kjøtt jeg??????
Riktignok lager jeg min egen løvbiff,helst av karbonade,og enkelte ganger av kjøttdeig. Samme når det gjelder hamburgere.


#10

Maz sa for siden:

Jeg har aldri kjøpt løvbiff men har hørd av en veninne som er næringsmiddelteknolog og jobbet med den slags at det var noe å holde seg unna.

Tipper likevel at biff/svinepølsene fra den lokale slakteren min i England slår alt når det kommer til risk. De var forresten utrolig gode.


#11

Fedonisten sa for siden:

Nå har jo ikke dette direkte noe med oksekjøtt å gjøre, men vil nevne det allikevel...

Etter at jeg fikk vite hva de fleste kosttilskudd er "pakket inn i", er jeg veldig nøye med å kun ta kapsler som er merket med "V-caps" dvs. vegetabilske kapsler. De andre er laget av benmel, og bare TANKEN på å spise dette syns jeg er ekkelt!

Så det gjør jeg.


#12

HP sa for siden:

gelating... gele... fromasj... :)


#13

Fedonisten sa for siden:

spiser derfor ikke det heller.... :) Hadde bare ikke tenkt å utbrodere så fryktelig...... :p


#14

HP sa for siden:

hehe :p

Når vi først er igang... E666 osv osv... ;)

Spiser litt gelatin jeg... :snill:


#15

Iset sa for siden:

Hehe benmel finner du tilogmed i TANNKREM, så pass på- ;)


#16

MHM sa for siden:

Det vil si sånne-seige-ting-som-setter-seg-mellom-tenna også det da? Smågodt altså... (adoptert uttrykket fra Fedonisten)


#17

HP sa for siden:

:ja:


#18

Anne sa for siden:

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: ....sier jeg......


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.