< Tilbake til oversikten

Spreke fiskeretter!

mofe sa for siden:

Jeg er svært glad i fisk - men fantasien min er elendig.

Synes det er veldig dårlig tradisjon i Norge på å lage spennende retter med fisk i - og det må vi jo gjøre noe med!

Mere fisk til folket! :heia:

Så kan dere bidra? Om dere har noen spennende retter liggende, eller prøver dere frem med noe - kan dere legge dere ut i denne tråden?

:spent:

mofe sa for siden:

Legger ut to av Nilles bidrag;

mofe sa for siden:

.

chili sa for siden:

1 liter vann
1 1/2 terning grønnsaksbuljong
kraften fra fiskebolleboksen
1 klatt smør
1 stor fennikelknoll
1/2 purre
1-2 fedd hvitløk
1 1/2 ts basilikum, evt 1 neve frisk basilikum
pepper
1 liten boks fiskeboller
ca 150-200 g laks, eller tunfisk, makrell, osv.
1 1/2 dl kremfløte.

Kok opp vann, kraft, (tørket) basilikum og buljong. skjær opp fennikelen (del i to og skjær i tynne strimler) kok den i ca 4 min.
ha i purre i tynne skiver, og pepper
skjær fiskebollene i terninger og ha i,
skjær laks e.l. i terninger og ha i, ha i hvitløken
ha i fløten og kok i 4 min.

ca 6 porsjoner.
Dette blir en lysegrønn, fyldig (og veldig god) suppe!

Hei!
Kopierte fiskesuppa mi over her, jeg!
Enkel å lage
og veldig god syns vi her hjemme! :D

Mum 4 2 sa for siden:

Denne brukte vi mye av i min oppvekst. Yum yum!

Anne sa for siden:

Denne har jeg lagt inn tidligere, men...:p

Laksesauté for 2 personer

300gr benfri laksefilet
1 ss olje
1 ss smør
1/2 middels løk
1 liten squash
1/2dl hvitvin
2 dl kremfløte
60 gr gorgonzola
1 ss soyasaus
salt, pepper

1. Skjær laksen i fingertykke biter, krydre m/salt og pepper.
Finhakk løk og skjær squash i skiver.
2. Varm oljen og brun laksebitene raskt på allle sider(ikke gjennomstek-blir ferdig av seg selv).Legg laksen tilside på en tallerken.
3. Fres løken i smør til den er myk og blank. Tilsett squash og fres litt til.
4. Ha hvitvin og fløte over og tilsett gorgonzolabiter. Kok til osten er smeltet og sausen er passe tykk. Smak til med soya, salt og pepper . Legg fisken tilbake i pannen/woken og server.

Serveres med en god salat ved siden av.
Lykke til!

Anne sa for siden:

Dette er min favoritt...

Ingefærduftende laksesuppe for 4 pers.

2 sjalottløk
1/2 purre
2 stilker stangselleri
1-2 ss smør
6 dl fiskebuljong
saften av en 1/2 sitron
2 ss jevning(mel,kesam,soyamel,fløte,ost)
5 dl melk
300 gr gravet laks
1-2 krm muskatnøtt
1/2 ts ingefær
salt, pepper
1/2 dl finhakket dill

1. Skrell og finhakk løk. Skyll purre og stangselleri og skjær i tynne strimler og hakk sellerien fint.

2. Fres løk, purre og selleri i smør i en kjele. Spe med kraft og sitronsaft. Rør jevning(mel) ut i litt av melken eller ha fløte, ost rett i gryta. Tilsett resten av melken.

3. Skjær fisken i tynne skiver og legg dem i suppen. La det trekke på svak varme i ca 5 min. Smak til med muskat, ingefær, salt og pepper. La suppen få et oppkok.

4. Strø over dill og server. Ha gjerne i en rømmeklatt i tallerken.

Lykke til.

Anne sa for siden:

Salt og pepre og stek ca 200-250 gr laks-eller ørret filet pr pers (ikke gjennomstek helt, den ettersteker på restvarme, da blir den saftig og fin)
Ta på så mye rømme du føler for, "kok" opp panna og server med brokkoli og event stekt sjampinjong til....namme.

Lynraskt rett. Og smaker herlig til lunsj også, dagen etter...hvis det er noe igjen:p

Anne sa for siden:

Stek saltet og pepret seilfiletbiter. Ta bitene opp og bland et rømmebeger med et par ss tomatpure..Kok opp i panna og legg fisken tilbake for å surre i ett par min.for å bli varme igjen. Serveres med feks blomkål.

Mum 4 2 sa for siden:

Panert fisk:

Ta den fisken du føler for, jeg har prøvd dette med både laks og tunfisk.

Tørk av overflødig væske på filetene. Legg de i en pose/fat med sesamfrø. (du kan evt. pensle filetene med egg først). Legges i god og varm panne, med godt med olje i. Stekes til de er fedige. Godt!

Huldr sa for siden:

Herlig Mum! :heia: Jeg har hørt om tunfisk panert i sesamfrø, men hadde ikke tenkt på at det kunne brukes på laks ...

Nå har jeg utviklet min egen komplette middagsrett:

Panert laks med spinat

Laksefileter, gjerne med skinn
Sesamfrø

Vend filetene i sesamfrø, men la gjerne skinnsiden være uten. Stek i smør på panne på alle sider på forholdsvis sterk varme (frøene beskytter mot brenning av fiskefettet) og la hvile litt.

Tilbehør:

pinjekjerner
frisk spinat
evt fetaost
Dijonsennep
(sitronsaft)

Rist pinjekjernene i stekepanne med smør til de blir lys brune. Tilsett skylt spinat og la den falle sammen. Smuldre litt fetaost oppi. Tilsett en dæsj sennep, mer smør og evt sitronsaft. Godt som det er, men tilsett evt krydder og havsalt etter smak (husk at fetaost er salt).

UTROLIG godt! :sikle: (Og skinnet blir godt og sprøtt, jeg spiser det, jeg ... )

Nena sa for siden:

Høres kjempegodt ut, Frøy! Takk skal du ha - må prøves til neste laksemiddag :sikle:

3 barn i nord sa for siden:

lagde dennan i går...
ca 400gr seifilet
2,3 egg
ca 2 dl fløte
salt, pepper og timian
brokkoli
ost

steik seifileten i små biter, bruk stekespaden å hakk sund,krydre.
ha en pose frosen brokkoli i en ildfast form, ha fesken oppi, bland egg og fløte og tøm over i forma. ost på toppen.
stekes på 200-225grader i ca 30min.
kjæmpegodt!!!!

mofe sa for siden:

Limer inne denne jeg;

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10910

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.