Jeg bare lurer på en liten ting...
Jeg skal begynne på ketolysekuren fra og med i morgen og lurer på hvordan det er med ketolyse og cottage cheese? Jeg skal kjøpe boken, men får den ikke før etter jeg har vært på butikken og jeg lurer veldig på om jeg kan spise cottage cheese...
Ja,det kan du Vinter..men du må ju telle karbohydrat inneholdet akkurat som på alle andre mat varer..
[color=blue][/color]
Gratulerer til å tatt valget! ketolyse kuren er super!!!!
[color=blue][/color]
Kjøp boken og les den 1, 2, 3 ganger...:)
Man kan godt spise Cottage Cheese når man går på ketolysekuren. Den har lite KH, men den er også mager. Jeg blander derfor gjerne i litt pisket kremfløte og søtningsstoff + noen få mandeldråper, da blir det nesten som riskrem! Lager gjerne også rød "saus" av saft og litt gelantin. (Denne "sausen" må vispes litt for å bli jevn og rennende.)
Cottage Cheese blandet med litt søtningsstoff og masse kanel på toppen er også kjempegodt!:D
Dette er ikke noen måltider, men desserter eller når en bare har lyst på noe godt! (De fleste KH skal komme fra grønnsaker!)
Jeg bruker ca. 1/3 beger CC pr. porsjon. ;)
Grunnen til at Atkins ikke tillater Cottage Cheese på induksjon er ikke at den har for mye karbohydrater, men at den er kjent for å kunne hemme vekttap. Det vil jo kunne skje uansett hvilken diett man er på, så det kan jo være lurt å holde øye med om den gjør at man stopper opp og så evt kutte ut. Man bør ikke se seg blind på hva som er tillatt på "sin" diett - det kan godt hende at selv om matvarer er tillatte - så hemmer de vekttap for akkurat deg. Eller omvendt - man kan tåle mengder av kaffe f eks selv om Atkins ikke anbefaler det.
Induksjonen er lagt opp for å sikre at flest mulig klarer å gå ned i vekt - på bakgrunn av Atkins' lange og omfangsrike erfaring med sine pasienter. Derfor er det fornuftig å skjele litt til Atkins når man går på ketolyse også - synes jeg. Ihvertfall om man ikke går ned. Følg kroppens signaler i stedet for å blindt stole på hva som er tillatt!
:ja: Signerer Frøy her. Atkins hadde mer enn 30 års erfaring fra nærmere 70.000 pasienter da han skrev den siste utgaven av boka si.
[color=purple][/color]
Du må selv finne ut hva DIN kropp tåler/ikke tåler. Vi er så forskjellige og tåler forskjellige ting. Min kropp liker ikke soyaprodukter, nøtter eller koffein f.eks. I tillegg tåler jeg lite fløte, men mer av syrnede produkter som rømme og Creme Fraiche.
[color=purple][/color]
Dette er sånn du finner ut av etterhvert ! :D
Takk for mange fine svar! :) Jeg har funnet ut at jeg liker cottage cheese som tilbehør eller mellommat fra tid til annen jeg og det virker som om det går ganske bra! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.