< Tilbake til oversikten

matlei

snupperella sa for siden:

Nå trenger jeg litt puff her...
Jeg er så kjempelei av kylling, hamburger, salat, skinke, løvstek osv...
Blir kvalm av lukta og ingenting smaker. Det har vart en stund nå.
Jeg vet at i boka står det at det kan være lurt å ta en pause etter 6mnd hvis man er lei, men jeg er så nær målet at jeg har ikke lyst til det heller. 4 kg igjen til jeg er på tosifra........................jeg kan bare ikke gi meg nå. Egg liker jeg enda, kan jeg bare spise egg noen dager så kanskje den andre maten smaker bedre igjen? Til og med salaten smaker helt pyton, innførte litt fløte igjen for variasjon selv om jeg visste at jeg ikke bør hvis jeg skal gå ned men jeg var så desperat. Men ser jo at det bare er å kutte den ut igjen. Noen som har råd?? :confused:

Georgine sa for siden:

Har du forsøkt å lage gryteretter eller lasagne i stedenfor rent kjøtt hele tiden? Med hakkede tomater, løk og sterke krydder?

Aline sa for siden:

Ja, masse krydder er bra :D

Enid sa for siden:

Æsj, fælt å ha det sånn...
Hva med å spise litt ost innimellom? Vet at feks blåskimmelost får opp matlysta hos meg!
Smoothies? MHM's Frokostpannekake?
Ellers så er det en god idé å lese oppskriftene her inne, mye godt ;)

Hei.
Nei har ikke laget noe annet enn rent kjøtt stort sett. Har vel egentlig vært ganske ensformig i matveien. Det er jo min feil det da.:o. Men hvor har du de oppskriftene fra?? Har ikke bakt brød heller jeg. står jo litt oppskrifter i ketolyseboka da men ikke noe jeg falt helt for. Men tuuuusen takk for svar........

Georgine sa for siden:

Oppskriftene lager jeg stort sett selv.. Plukker litt herfra, bruker det jeg har i skapet og vips..

Lasagne: karbonadedeig, hakket løk, paprika, purre, krønsja tomater, pepper, chili og ellers det du har. Skrell neper og skjære i skiver. Legges lagvis nepe og karbonadedeig. Ost på toppen og inn i ovnen..

Gryterett lager jeg på samme måte, men varierer krydderet og hvilke grønnsaker som er oppi.

Har du forsøkt frittata?

Mhms pannekaker??? Fortell mer......

Ja kanskje det at det er lurt å se på oppskriftene her i forumet, har vel egentlig ikke ikketenkt så langt, har litt begrenset tid til å være inne på sidene her ser du. Men skal jammen prøve å få kikka inn dit, sikkert mye der ja. Takk takk for tipset.

Hyper sa for siden:

ofte godt å blande litt fløte eller rømme inn i sauser med tomat og synes jeg:)..
Får en litt fyldigere smak....mmm

Titti sa for siden:

Skjønner godt at du ikke vil gi deg nå da :D

Masse gode oppskrifter her inne da. Har du forsøkt ketolysepizzaen?

Ellers ser jeg tips om lasagne, den må jeg teste ut :spent:

Jeg lager stort sett alt i form eller gryter, synes stekt kjøtt blir litt kjedelig.

Kyllingform f.eks lager du enkelt ved å ta litt krydder som chilipasta, hvitløk og pepper på kyllingfileten. Ha hakket løk, paprika og sopp over. Legg brokkoli rundt og hell litt fløte over og raspet ost på toppen. I ovnen ca 30 min, 200 grader.

Bytt ut kyllingen med laksefilet og følg samme oppskrift, snadder. :sikle:

Samme med gryteretter. Stek feks kjøttdeig, løk, sopp, chilipasta, litt tomatpure, litt fløte og ta en skje linser oppi. Kokes opp og putres i 20 minutt. Serveres med feks salat ved siden av.

Eller bytt ut kjøttdeigen med kyllingkjøtt, snadder det også!

I dag f.eks spiste jeg en halv grillet kylling i full fart med blomkålmos og litt soppstuing, helt greit, men jeg kjenner at jeg ikke har lyst på det i morgen liksom. Men de oppskfriftene som er nevnt over her, har jeg lyst på hver dag :ja:

LilleVille sa for siden:

Jeg var også veldig matlei en periode, går bra igjen nå.. Har generelt vært veldig skeptisk til oppskrifter som skal "likne på" noe, men jeg prøvde ketolysepizza her om dagen (dvs brukte Iset's oppskrift "folkens, dette er PIZZA") og improviserte fyllet.. men det ble DRIT godt, helt fullverdig pizza syntes jeg!

Enid sa for siden:

Vet ikke om du kan spise den på ketolyse (det kan kanskje noen andre svare på?) men her er iallefall oppskriften:
3 egg, 1dl cottage cheese, 1ts kanel, 10 dråper vaniljeessens, litt salt, 1ss store havregryn, 1-2ss søtstoff, 2ss rapsolje. stekes i stekepanne på lav varme. snues når den er stivnet på toppen. serveres med feks bær og rømme.

Titti sa for siden:

Denne inneholder ca 6 karber...mener jeg...men hvis man kutter ut havregrynskjea så sparer man litt der og så kan man bytte ut cc-osten med f.eks phil.ost.
Eller gjøre som meg, lage som oppskriften over og spise halve ;)

Nå når hh er på sluttfasen av kuren så kan hun jo også øke litt på karbene, så dette går nok fint :)

Titti sa for siden:

Frittata? :spent:

Georgine sa for siden:

Du tar en stykk stor stekepanne, hakker en løk og ha oppi og la den surre. Hiv oppi paprika og purre om du vil. Hiv oppi den brokkolien du på forhånd har kokt opp. Del en haug med oliven og hiv på toppen. Pisk sammen 6 egg og hell over, del opp fetaost og hiv oppi. La dette surre på lav varme under lokk til eggeblandingen har stivnet. Pakk i håndtaket i folie (om det er av plast) og sett hele panna i ovnen og grill til toppen er gylden. Nytes med en salat ved siden av.

Man kan i bunn og grunn ha oppi akkurat det man ønsker :D :D

Titti sa for siden:

:sikle: Den må teste ut en dag!

Gamla sa for siden:

Først må jeg få gratulere med kjempeflott vekttap Snupperella!:)
Du har vært kjempeflink, og jeg kan godt forstå at du gjerne vil ned de siste 4 kiloene før du tar pause.:)
Du har alt fått veldig mange gode ideer allerede og noe av løsningen når en er matlei er jo å forsøke å legge om kostholdet litt.
Ser ut som du spiser veldig ensformig, og det er jo slett ikke nødvendig på ketolysekuren. Prøv f.eks. å erstatte noe av kjøttet med fisk og jeg håper for all del at du spiser andre grønnsaker enn bare salat! ;) Jeg har god erfaring med å lage forskjellige supper(blomkål-, brokkoli-, fiske- og spinatsupper), tyknet med kokte mosede, alle sorter karbohydratfattige, grønnsaker og har i fløte, buljong salt og krydder. Putter også i fisk, reker eller kjøtt,- eller har i kokte egg. Det blir fullverdige og gode måltider, og når jeg først lager en gryte, blir det ofte til flere middager/lunsjer. :p
Wok, gratiner eller smørdamp grønnsakene. Ellers er det jo viktig å få i seg nok fett, så bruk gjerne creme fresh og og rømme i rettene. Dersom fløte ikke sinker vekttapet, kan du også godt bruke det. Ketolysebrød og muffins med smør og masse godt pålegg på er også et godt alternativ til frokost eller lunsj. Oppskriftene på det og mye mer finner du på www.ketolyse.no
Du nærmer deg målet, og dette klarer du! :)
Ønsker deg lykke til,- og håper det smaker!;)

Enid sa for siden:

glemte å skrive at man må stavmikse det før man heller det i panna! ;)

Torkil sa for siden:

Hei
Jeg vet ikke om det er nevnt ; Fisk. stekte grønnsaker og sausene i "Slank med ketolysekuren" prøv fyllt paprika etc.
Lykke til
Torkil :)

Ååååååå takk for alle som har engasjert seg. Jeg ble så glad da jeg leste alt. Jeg lover at jeg skal prøve alle oppskriftene.Det er helt sant, man trenger ikke leve kjedelig i matveien når man går på ketolyse, men jeg har alltid vært sånn egentlig. Før jeg begynte på ketolyse spiste jeg brød brød brød. Og nå har jeg ikke smakt brød på 8 mnd, men er det noe jeg sjesker på så er det brød, det kan jeg love!!! Er vel på tide å innføre litt brød snart nå. Pizza høres jo fantastisk ut å kunne spise da. Og alle de andre oppskriftene skal jeg også ta med meg. I det siste har jeg funnet endel nytt i hyllene spesielt på meny. Jeg spiser noen sjokolader som det står atkins på med 1 og 2 karbo pr sjokolade, fine å ta frem når barn og mann spiser godteri på lørdagen, men i det siste har jeg sett poser med pannekakerøre, vaffel(prøvde denne, smakte himmelsk), muffins osv...Alt fra atkins, men jeg vet ikke hvor mye karber jeg skal regne her, det står noe bak men synes det er vanskelig allikevel. Men kan jeg ha dette?? Noen som har prøvd, har erfaring? Prøvde heistad sjokoladepudding her om dagen, blandet den med fløte, ble godt det. Spiste en spiseskje eller to hver dag. Fant også sviskekompott fra heistad, etpar spiseskjeer med fløte, himmelsk. Men når jeg nevner dette klinger ordene til nille i hodet mitt hehe. Alt dette er jo søtt og ting man ikke trenger osv....men vil vel egentlig bruke de tingene når det er gebursdager osv.... Spørsmålet er hvor mye en kan spise av det, noen som vet???

Tuuuusen takk til deg. Føler jeg har vært ganske flink ja, mange som misunner meg i min vennekrets nå, men jeg føler de unner meg det også da. Har ikke veid så lite siden jeg var 20 år!!! Det er 17 år siden, føles nesten som jeg flyr nå hehehe.Å komme meg ned på to sifret betyr masse masse så jeg gir meg ikke nei. Har bestemt meg for å spise på julebordet, men vet jammen ikke om jeg klarer, det er min første utskei siden jeg begynte i såfall for 8 mnd siden. Takk for støtten.......:)

Gamla sa for siden:

Hei igjen Snupperella!:)
Alt som smaker søtt, selv det er sukkerfritt, bør du være veldig forsiktig med, og helst bare bruke en sjelden gang. Atkins sin pannnekake- , vaffel- og muffinsmix kjenner jeg ikke til, men det er uansett viktig å vite hvor mye KH det er i . Jeg synes det er like greit å lage dette selv, da har jeg kontrollen. Mye billigere blir det vel også! Skal jo ikke ha det hver dag heller da, synes jeg. De fleste KH skal komme fra grønnsaker.;)
Ja, det er klart du skal spise på julebordet, men der er det vel sikkert mye "lovlig" mat også!? Begrens bare mengden av alt det andre, hvis du "bare må ha det." Kos deg ialle fall! :) Det er blitt sagt at det er ikke mellom jul og nyttår en legger mest på seg, det er mellom nyttår og jul!:p
Tar du pause til over jul/eller i noen måneder, er det viktig å spise mindre fett, men spis frukt, litt grovt brød og mer grønnsaker. Det er jo ikke særlig moro å legge på seg igjen de kiloene en har slitt med å få av, bare for noen sekunds nytelse på tungen! ;)
Lykke til, og fly videre!:D

Takk takk, er helt enig i alt du skriver egentlig. Skal ikke ha pause, bare den ene juleborddagen og julaften tenker jeg.

ELLINOR sa for siden:

Jeg bruker også å være matlei støtt, men det er når jeg ikke orker å lage til noe en det vanlige kjedelige feks. egg og bacon.

når jeg lager pizza bruker jeg å ha bunn på 4\5 deler av plate resten har jeg masse fyll og ost. Det er min pizza og med salat til er det kjempegodt

Taco lager jeg en liten panne til meg ikke med pulver men med krydder, bruker litt salat masse ost paprika

En annen rett som jeg liker er først å steke en bit kjøttdeig godt så koker jeg den med blomkål og fløte og krydder

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.