HÅPER DERE KAN HJELPE MEG...
Jeg har vært i denne fasen egentlig i flere uker (ca3), men var så en onsdag skrubbsulten og spiste deilig (!)pizza.:hungry: Samme kvelden ble det kakestykke på et styremøte (turde ikke være "uhøflig"..) Lørdagen før var det litt rødvin og noe chips... uff uff. :full: Nå vil jeg ha full skjerpings igjen:o
Det jeg er mest utrygg på er salatene mine. Hva jeg kan ha i? og hvor mye salat jeg kan spise? (frokost er greit med egg, skinke eller bacon, men savner brød, og ser frem til det kan bakes etter oppskriftene her inne)
Til lunch lager jeg salat. Bruker div. grønnt (kinakål, rosso, "salat", ruccola.) så bruker jeg rød paprika (??), brokkoli, blomkål (??).
Har gjerne litt kylling i, men ikke nødvendigvis. Det som gjør salaten GOD er : Fetaost (bruker oljen som dressing), soltørka tomat og pinjekjerner...Det er spesielt disse ingrediensene jeg er usikker på :confused:
Kan dere hjelpe meg?
Til middag bruker jeg noe rent kjøtt, men har da gjerne salat til det igjen. Blir det for mye salat ?? (det er jo fort 6 dl i en salat)
Jeg har også drukket vanlig kaffe og cola light, da jeg trodde dette med koffein bare burde unngås pga faren for at en fikk "søtsug". Er det verre enn som så? :confused: (har nå kjøpt koffeinfri kaffe, men vil så nødig gi opp cola lighten helt :o )
Det er nå lørdag. Har hatt full skjerpings siden fredag morgen. Har kjøpt "ketosesticks", men de er uten så mye som en rosa undertone..
...takk til dere som gadd å lese alt dette !! :rodme: :klem:
hilsen nybegynner som håper på hjelp fra "det gode selskap" :ja:
Har du lest boka, og i tilfelle hvilken ?
Den norske oversettelsen er basert på 1992 utgaven - en gammel og utdatert utgave av Dr. Atkins New Diet Revolution. Ny utgave kom i 1999 + i 2002. Anbefaler engelsk utgave trykket 2003. Det er den beste - og den er mer tilpasser "europeiske" forhold med mål i gram isteden for dl !
Det er mye lettere å beregne mat når du skal veie isteden for å måle i desiliter !
Alle måltider bør absolutt inneholde en proteinkilde, en fettkilde og antioksindanter/grønnsaker. Du bør altså ha noe mer enn bare grønnsaker i/til salatene dine.
Pinjekjerner skal du ikke spiser før du kommer til vedvarende. (Det er laget en "vedarende stige" som viser i hvilken rekkefølge du skal legge til matvarer etter at du er ferdig med indusjonen).
Og oljen til fetaosten er full av mettet fett. Vegetabilsk olje, varmebehandlet og slett ikke sunn. Ligg unna ! Må du kjøpe fetaost i olje, så sil av oljen den kommer i og legg den over på glass med extra virgin (kaldpresset) olivenolje. Lag heller oljedressing selv av en god olje (extra virgin husk kaldpresset) og urter og krydder. Masse varieringsmuligheter.
Hvis du er sulten er det et tegn på at du spiser for lite. Om du kun har et kjøtt/fisk/kylling/skalldyr måltid til dagen spiser du for lite proteiner. Og jeg har ogsåen mistanke om at du ikke får i deg nok fett.
Hver gang du skeier ut med kake, pizza etc. kan det ta et par tre dager før du er i ketose. Følger du reglene bør du allefall ha utslag på stix. Men vær OBS på at det finnes mennesker som ikke får utslag på stix uansett hva de gjør. Så lenge du minker i størrelse og/eller vekt er du på rett vei.
Ang kaffe/cola så hemmer det for mange vekttapet av flere grunner. Men om vekta di går nedover ser det ut til at du tåler det. Stopper vekttapet ville kfofein være noe av det første jeg kuttet ut.
I tillegg er det viktig å huske på at du bør drikke minst 2.5 - 3 liter vann pr dag under induksjonsfasen. Dette skal ikke byttes ut med cola eller andre drikker utenom farrislignende drikker (uten farge, kunstig søtstoff eller koffein).
Om du savner brød kan du godt spise 1 fiberrik til dagen (frokost) sammen med andre ting. På vedvarende kan du lage deg "brød" etter en av oppskriftene her inne (se under "bakst").
Har flettet inn mine svar/kommentarer i svart under. Flott hvis du vil se på det. :)
Nille sa:
Tuusen takk for svar !
Skal kutte ut pinjekjernene. (hadde en mistanke..) OG oljen til fetaosten (Hmm) Kan jeg bruke vanlig solsikkeolje til dressing?
Har du lest boka, og i tilfelle hvilken ?
Har kjøpt "4 pakningen" til 199,- som noen anbefalte her inne. Men det er jo den norske ovesettelsen. Antagelig ikke best. Men jeg er glad jeg har boken å lese i allefall. Har også lest mye inne på forumet, av deg og de andre.
Det er mye lettere å beregne mat når du skal veie isteden for å måle i desiliter !
Får jeg vekt på dette i den engelske boka altså ?
Så lenge du minker i størrelse og/eller vekt er du på rett vei. Jeg tok av 1 kg, så 1,5 kg, sto stille en uke, og gikk så ned 1,5 kg uka etter, så ca 0,6..noe sånt (ja tilsammen ble det ca 4 kg) og har nå stått stille, og har gått opp nå den siste uka. Har merket det på tøyet, og fått kommentarer, så jeg har vært "høyt oppe". Men har nå blitt litt ned psyket, og føler jeg må endre noe..
Om du savner brød kan du godt spise 1 fiberrik til dagen (frokost) sammen med andre ting. Kan jeg det nå altså ? Har kjøpt inn Wasa Rugsprø (havre) Pr.skive 5,5 karbo,kostfiber 1,5 (skal det så trekkes av slik at det er 4 nettokarber pr.skive?) Er fiberrik bedre?
Jeg husker jeg leste i boka en plass at en ikke skulle ha noen karber fra annet enn grønnsakene?? Da blir det vanskelig å ta inn andre ting med lite karber , tenker jeg.
Har etter de to første ukene spiste ørlitegrann mørk sjokolade 70% noen kvelder. Det må jeg vel kutte helt ut igjen nå da? Litt baconsvor kan jeg ha av og til for det, ikke sant?
En ting til : Kjøttdeig - er det helt forbudt ? Fredagskveldene med mannen er liksom litt viktige iht maten. Pleier lage supernachos eller pizza. Hadde 2 av ukene salat med tacokjøttdeig, rømme og tacosaus. Det var godt, men var det dumt ?
I den engelske utgaven står vekta oppgitt i gram ja. Samme som i linken jeg postet. Det som står i linken er direkte oversatt fra den engelske 2002/2003 utgaven !
Det er helt normalt at vekttapet er ujevnt. Kroppen venner seg til det nye "regimet" og tar pauser underveis. Være påpasselig med salt og kfofein. Ikke spis/drikk for mye fløte og rømme - så går det greitt.
Fiberrik med solsikkefrø har 3,7 karber pr skive. Det er OK. Wasa Rugsprø har 5.5 karbo pr skive og er IKKE så OK. Du kan ikke trekke fra fiber på norske/europeiske næringsinnhold. EU/EØS standard tilsie at fiber allerede er trukket fra på disse. Det samme er det i næringstabellen. Det som står som karber på næringsinnhold er det du skal regne. Unntaket er sukkerALKOHOLER - kunstig søtstoff, som kan trekkes fra. For å gjøe forvirringen total så kan du IKKE trekke fra sukkerARTER, for det er sukker.
Nei, det er ikke riktig at du ikke skal ha noen karber utenom grønnsakene. Du skal spise 20 karber pr dag, og hovedvekten av disse skal komme fra grønnsaker !
Les mer her: Reglene for induksjonen
Skal du spise mørk sjokolade skal du iallfall ikke spise mer enn 10 gram (max 1 rute) pr dag. Det er ca 3-4 karber og mer enn det har du ikke råd til på induksjon. Baconsvor er OK, men ikke hver dag - det binder vann i kroppen og har dessuten 0.9 - 3.5 karber pr 100 gram alt etter type. Det står 0 karber på noen men det er ikke riktig. Er det under 1 karb pr 100 gram er de ikke forpliktet til å oppgi det.....
Kjøttdeig er helt OK. Og rømme er greitt. Tacosaus er også Ok i mindre mengder, kjøp den med minst sukker/karber i !
Det er forresten IKKE uhøflig å si neitakk til kake ;)
Chips er absolutt fyfy. MASSE karber ! Og drikker du rødvin (OK) så vær OBS å at du ikke an vente så mye vektnedgang, da kroppen ikke brenner fett så lenge den brenner alkohol ! Spis gjerne pizza, men la bunne ligge (bare spis fyllet du !)
Støtter som vanlig opp om Nillejenten. Hun får sagt det... Bare en ting i tillegg: på induksjon skal du ikke drikke vin. Vent til neste fase.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.