< Tilbake til oversikten

Ut å spise på lav-karbo?

Fridolina sa for siden:

Tenkte gjøre en undersøkelse bland dere..:D

Nille sa for siden:

Deeer var svaret jeg lette etter ja. Da kan jeg også stemme.
[color=purple][/color]
Jeg har aldri noe problem med å spise på restaurant. :)

Hyper sa for siden:

Har ikke jeg heller hatt enda:)....Jeg går der jeg vil spise, og finner alltid en løsning:)

Fridolina sa for siden:

Så bra Nille og Hyper :D

Ska begynne med min tverfag oppgave nå.. Den ska handle om hvordan gjøre det enklere for de som trenger special mat (allergier,vegetarian,Lav-karbo osv).. Og hva kan restaurant bransjen gøre for å hjelpe norge å bli sunnere..:D

Den må ha en problemstilling og en undersøkelse..:p

Huldr sa for siden:

Jeg er ganske beskjeden av meg, og derfor har jeg aldri fått meg til å spørre ... Føler det blir for sært og at det er vanskelig å få noe alternativt :o

Men jeg prøver som regel å finne det mest lavkarbovennlige alternativet på menyen, hvis det finnes noe slikt.

Lemen sa for siden:

Har aldri vært noe problem å bytte ut poteter/ris/pasta med grønnsaker noen plass jeg har spist! :)

:D

Nille sa for siden:

Da foreslår jeg at du også lager en tråd hvor du spør om hvordan VI ønsker der burde være.......:snill:

Som f.eks. at det er tilrettelagt for å kunne velge annet tilbehør enn poteter, ris og pasta. I mange andre land er det slik at retten kommer med f.eks. kjøtt og grønnsaker, så kan man velge fritt hva slags potet, ris, pasta, eller ekstra grønnsaker man vil ha. Men litt opplæring av ansatte (som f.eks.på respekt for kunden og hva han ber om) er ikke å forakte. Og om kjøkkenet påstår at det er "vanskelig" og "mye ekstraarbeid" å legge på ekstragrønt så er det pisspreik. Det har jeg fra flere som driver i bransjen. Men det er vel forskjell på de og.....

jeef-micro sa for siden:

Jeg har kun en gang fått nei som svar når jeg har spurt om å få bytte ut potet/ris/pasta.

stemte ikke i den andre tråden, men svarte der... for meg er det en selvfølge at de skal rette seg etter mine ønsker... Jeg betaler tross alt for maten...

Karin sa for siden:

Jeg har aldri hatt noe problem med det. Bestiller noe rent kjøtt, og ber om ekstra grønnsaker eller salat i stedet for potet etc. Vanligvis spør de faktisk om brokkoli er ok, eller de har andre alternativer, men brokkoli er det jeg oftest får tilbud om. Og det er jo veldig ok!

Hvis de hadde sagt nei, at det var for vanskelig, så hadde jeg reist meg og sagt at da går jeg et annet sted og spiser. Selvsagt!

Fridolina sa for siden:

"Dytter" litt på denne tråden..Var så snill å røsta,på det alternativet som passer dere..:)
[color=#ff0000][/color]
(dere trenger ikke å skrive komentarer viss dere ikke vill)

Kristian sa for siden:

Får håpe de andre i følget er enig da:rolleyes:

Enid sa for siden:

Inga problem..det ordner sig alltid :);)

stinasol sa for siden:

Hehe jeg er litt motsatt jeg da..gjør det klinkende klart at jeg ikke spiser brød,potet osv ;) første gangen jeg bestilte biff snadder ute og sa at jeg skulle ha salat istedenfor pom fritz får jeg det merkeligste blikket fra dama i kassen og så kommer det hæææ skal du ikke ha pom fritz...eh...nei sier jeg bare bytt den ut med salat.. sånn ca 3 ganger til forsikrer hun seg om at jeg virkelig ikke skal ha pom fritz...det var helt merkelig,har fått noen små rare reaksjoner på at jeg skal ha pølse uten brød på bensin stasjon også :wacko:så nå er jeg blitt skikkelig innstilt på å fortelle verden at det er IKKE alle som spiser sånt no :rolleyes:

bubavon sa for siden:

Jeg driter i lavkarbo når jeg er på resturant...men spiser biff nesten uansett, biff som er helt rå i midten og som smaker blod:p

Quippini sa for siden:

Ordner seg jo alltid på et vis - i verste fall går jo bare det jeg ikke vil ha av tilbehøret i retur.
At jeg taper litt på det er jo en annen sak...

Har dog sett at det er stadig flere restauranter i USA (særlig New York) som har spesifisert egne lavkarbo alternativer (med opplysninger om karboinnholdet) på menyene sine.
Ide for norske restauranter???

Kanskje vi burde gå ut og soise litt oftere og etterspørre akkurat dette så de merker bedre at det er etterspørsel?
Etterspørsel gir gjerne tilbud,vet dere :)

Få lese oppgaven når den er ferdig da!!!
Pliiiis!

donjuanwannabe sa for siden:

Jeg tror grunnen til at det er vanskelig å få byttet poteten eller risen osv. med sunnere alternativer som grønnsaker o.l. på restauranten er økonomisk. Eller det er vel ganske garantert at det er grunnen. Det er jo mye dyrere med grønnsaker/kjøtt enn pasta/potet så jeg skjønner egentlig restauranten veldig godt i denne saken. Prisen i menyen er jo basert på ett visst antall gram (eller størrelse) med kjøtt og grønnsaker pluss litt pasta eller potet e.l. Hvis mange skal ha xtra kjøtt eller grønt må jo restauranten ha spesialpriser for dette. Altså lage egen lavkarbomeny i tillegg til vanlig meny. Men det tror jeg ikke blir utbredt i restaurantene. Markedet er for lite for dette.

Det er vel ingen som hadde likt å få litt xtra grønnsaker eller kjøtt med kommentaren; "da blir det 50 kroner xtra takk". Så da er det best å bare spise det man får og bare la poteten/risen ligge igjen evt. bestille en kyllingsalat e.l. istedet. Og ellers så er det vel ikke farlig å skjeie ut litt heller da, det er vel ikke så ofte man er på restaurant. Man bør ikke være fanatisk heller. Da kan man jo bli orektiker. Altså at man er sykelig opptatt av å leve sunt hele tiden. Ikke bra det heller.

Photobscura sa for siden:

Enkelte kan faktisk ikke skeie ut, pga av tolerasne, eller fordi det betyr nådestøtet for dem.
Men som du har lest over her, og for min egen del også, ingen problemer med å bytte ut poteter, ris og lignende med salat eller grønnsaker.
Jeg bestiller nesten alltid fisk, stekt fisk helst, og da får jeg nesten alltid salat til uansett. Og da ber jeg alltid om en rømmedressing i tilegg.

Fridolina sa for siden:

ja,det kan vi sikkert ordne..(viss den blir noe bra då)hehe

Hyper sa for siden:

Jeg mener det ikke skader å spørre jeg da..Om det koster restauranten mer penger, kan de jo bare si det..Jeg hadde ikke blitt fornærma, om jeg hadde spurt om grønnsaker istedenfor potet, og de hadde forklart meg, at det koster mer...Da kunne jeg jo valgt om jeg ville betalt det det koster ekstra,eller valgt å spist de grønnsakene jeg fikk på tallerkenen..

Det verste som kan skje om du spør (har jeg lært), er at du får et nei:)..
Det tåler jeg!...

Men vanligvis, sier jeg heller at jeg IKKE vil ha potet/ris osv, uten å spørre etter noe ekstra..Så kan de slenge på litt ekstra salat/grønnsaker om de føler for det....

Begod sa for siden:

Jeg har aldri hatt problemer, jeg spør om ekstra salat eller grønnsaker i stedet for potet/ris og har aldri fått nei. På burger sjapper spiser jeg burgern med ost og bacon på salatseng, no prob.

Fridolina sa for siden:

Spiser dere alle grønsaker og kjøtt/fisk når dere er ute å spiser då?
[color=red][/color]
hva med mexicansk,italiensk,thai eller kina mat? Då er det ikke like lett å "ta vekk" det vi ikke spiser.. eller??

Hyper sa for siden:

Om jeg spiser kinamat, ber jeg bare om å ikke få ris til...
Jeg er ikke den som lar være å spise ute med venner osv, fordi jeg er redd det er sukker i sausen e.l..
Jeg gjør det beste ut av det som står på menyen...
Og det er ikke SÅ ofte jeg er ute og spiser uansett..
Fisk er jeg ikke spesielt glad i , men blir ofte kylling, om det står på menyen for meg:)

Stort sett spiser jeg bare indisk, palestinsk og asiatisk. Er ikke videre glad i hverken italiensk eller mexikansk (eller det man innbiller seg er mexicansk. Tex Mex har overhodet!! ikke noe med mexico å gjøre, bortsett fra noen grunnideer. Like greit kanskje, ekte mexikansk mat skal visstnok være ganske nasty!)

Men anbefaler palestinsk kjøkken, så som Habibi, og en del av rettene på Café Sara for de som bor i Oslo. Nydelig mat, og mye bra tilbehør :sikle:

Fridolina sa for siden:

burritos med kjøttdei på cafe sara er himmelsk :sikle:..Kan dra over halva byn,for å spise der..Er veldigt glad i kornriset de har som tillbehør.Lurer på va de kryddrer det med:rolleyes:
[color=red][/color]
Har aldrig vart på Habibi. Er det det som ligger mellom oslo city og storgata? mitt e mot space world?

Det stemmer!
De har en del av den samma menyen.
Stemmer visst at de har litt sånn tex mex på sara, hehe.
Jeg kjenner litt av den "hemmelige" oppskrifta de bruker på bulgur, men jeg husker den ikke klokkerent. Men det er visst noe med å steke tomater i smør, og så vende bulguren (altså hveteris) i den etterpå. Helt utrolig godt! Fikk forklart framgansmåten av ei venninne av meg jobber på Habibi, men på Sarah bruker de samme oppskriften, og de sa de fant den på en bulgur-pakke en gang.

Bulgur er jo litt fyfy, men bedre enn ris, så jeg unner meg en sjelden gang i blant!
Sjekk ut Habibi, i alle fall, supermat!

PS: Finnes lille kalori fortsatt? Har ennå ikke rukket å sjekke ut...

Fridolina sa for siden:

iii

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.