En venn har på det sterkeste anbefalt Kombucha, men jeg er allergisk mot gjær og engstelig for å helle i meg enda mer som jeg ikke tåler. Fikk allergien etter et voldsomt candidaangrep, og tåler ikke brød og ølgjær. Vin går imidlertid relativt bra, så det er ikke nødvendigvis all gjær. Er det noen som vet noe om kombinasjonen Kombucha og gjærallergi?
Svar til Muskat:
"En venn har på det sterkeste anbefalt Kombucha, men jeg er allergisk mot gjær og engstelig for å helle i meg enda mer som jeg ikke tåler. Fikk allergien etter et voldsomt candidaangrep, og tåler ikke brød og ølgjær. Vin går imidlertid relativt bra, så det er ikke nødvendigvis all gjær. Er det noen som vet noe om kombinasjonen Kombucha og gjærallergi?"
Kombucha er laget av ren vann, (grøn) the og sukker. Det fins ingen gjær i denne blandingen.
Jeg har enkelte ganger hatt problem med mugg dannelse, som, på vintertid når det står for kalt, kan komme oppå kombucha-soppen. Den første gang brukte jeg vannlig eddike som tok knekken på muggen. senere brukte jeg ferdig og sterk kombucha oppå. og det som skjer er da at kombutcha theen eliminerer alle muggsporer.
Erfaringen forteller at kombucha-soppen generelt holder seg selv ren for alle andre typer gjæringer. Og kombucha inneholder da heller ingen alkohol.
Kombucha kan i noen tilfelde motvirke problemer med allergier.
Mange på denne listen har kombucha-sopp. Kombucha er ganske enkelt: (sort, ikke grønn) te med masse hvitt sukker (funker ikke med brunt), som gjæres med soppen.
Det er litt alkohol i kombucha (0,5-1,5 %). Og ja, det er gjærstoffer i kombucha. Ingenting gjærer uten gjær. Jeg vet lite om hvor allergifremkallende det er.
Jeg har sett få bevis for sunnheten, men de snakker mye om antioksidanter
Vel - jeg tror vel det er tryggere å få tak i en avlegger. Jeg synes ikke den engelske wikien er tydelig nok til at jeg stoler på at den blir ren (trygg!) nok - og den svenske siden skriver "avlegger" under listen over ting man trenger. ;)
Sånn som jeg har forstått det:
Sukkeret er mat for soppen. Ut får man mellom 0,5-2% alkohol + eddikvann med tesmak.
Er man hardcore lavkarber så bør man nok ikke drikke denne (iallfall ikke mye), men det er ikke jeg - og jeg er ute etter noe som kan øke magesyren litt. Det skal denne kunne gjøre. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.