< Tilbake til oversikten

Generelle slanketips!

Bruker2797 sa for siden:

Tenkte jeg kunne poste noen tips som virker uavhengig av diett, evt som tillegg. ^_^

Det første tar utgangspunkt i at mat man spiser før man legger seg ofte vil bli lagret energi fordi det ikke forbrukes til aktivitet. Selv om man bruker litt energi når man sover, er dette selvsagt mindre enn når man er våken. Så tipset blir at man setter et klokkeslett etter hvilket man faster til neste morgen. Et godt klokkeslett er f.eks kl. 19 +/- en time (ved "vanlig leggetid"). I begynnelsen kan dette være vanskelig, spesielt hvis man har for vane å spise en del før man legger seg. Men, akkurat som for dem som ikke har for vane å spise frokost, vil man over tid bli vant til det.

Et annet tips er å drikke et par glass vann før man spiser for å fylle opp magen. Men kan også drikke vann, evt vann med smak og lettbrus for å tilfredsstille godterihunger eller bare hunger. Lettbrus i riktignok ikke så veldig sunt, så vann er i alle tilfelle et bedre valg. ^_^

Det er bare fint om dere kan poste egne tips også.

jeef-micro sa for siden:

jeg har stor tro på fiber. spis fiber til hvert måltid. Det fungerer som en børste i tarmen, og fyller også opp en del

I tilegg till vann, vann og vann så klart

og spis ofte og lite

og trim/trening

Snøhvit sa for siden:

[quote=jeef-micro;210084]jeg har stor tro på fiber. spis fiber til hvert måltid. Det fungerer som en børste i tarmen

He he he Så sant!:D

Borealis sa for siden:

Tips til evt julesynder; å drikke noen ts med eplecidereddik i vann før et høy GI-måltid, vil senke GI`n til måltidet....(søk på eplecidereddik på f.eks kvasir, så finner man nok info om det)
Mener at forklaringa er at eddiken forsinker tømminga av magesekken.
Så finns det jo hvitbønne-ekstrak, som virker som amylase-hemmere. Amylase er et enzym i kroppen/spyttet, som bryter ned karbohydrater. Med mindre amylase, mindre karbo-opptak.

Bare tips, når man nå nærmer seg en høytid med diverse kulinariske fristelser....:sikle:

Og PS, bare før noen finner ut de vil vifte med pekefingeren;)
så mener jeg ikke at dette er ei kjapp løsning "på-heil-tid"....kanskje kun så de planlagte utskeielsene blir litt reduserte?!

Sugarpill sa for siden:

Det er bevist i en rekke undersøkelser at dette er en myte. Det som teller er hvor mye og hva man får i seg i løpet av et døgn, ikke når man spiser det. Veldig mange legger seg vel rundt 11-12, og 4-5 timer uten mat kan føre til at man legger seg sulten, og ikke får sove godt. Dessuten, om man er sulten om kvelden fører det mye lettere til at man får et ekstremt sug og løper ned på Rimi for å kjøpe den største potetgullposen de har.

Store, tunge måltider om kvelden er ikke bra, men et lite måltid er helt ok.

Jeg har selv erfart at jeg aldri har gått ned saktere om jeg spiser sent om kvelden, så lenge ikke dagsinntaket mitt totalt blir større. Det jeg har erfart er at om jeg ikke går sulten har jeg lett for å "binge".

Et av hovedpoengene med lavkarbo er jo at man skal skal spise når man er sulten, i passende mengder.

Nille sa for siden:

:ja: det er riktig. Når man spiser lavlarbo forbrenner kroppen på en annen måte enn når man spiser lavkalori. På et amerikansk forum jeg var medlem av testet vi ut dette med å spiser før/etter et bestemt tidspunkt på kvelden. 1,5 mnd uten mat etter kl 1800. 1,5 mnd. med siste måltid senest 1.5 - 2 timer før leggetid. (Og dette var ikke bare lette måltider heller). Ingen målbar forskjell.

Men som sagt tror jeg kroppen funker annerledes på lavkarbo enn på lavkalori...... der er det mulig det har noe for seg, -kanskje.

Huldr sa for siden:

Enig med dere, Zen og Nille. For meg funker det ikke, og har ikke innvirking på vekttap, å la være å spise om kvelden. Godt at dere kommer med argumenter og fakta her, for dette har jeg følt meg ganske alene om ...

(En annen sak er at jeg av og til spiser alt for mye om kvelden, det er nok mye fordi jeg spiser for lite/seint/sjelden tidligere på dagen ...)

Mitt slanketips i forbindelse med dette - som alle kjenner ;) : Spis frokost ... :)

jeef-micro sa for siden:

Jeg blir rett og slett uvell om jeg blir for sulten, og da slutter jeg å spise i det heletatt... kan gå over et døgn uten mat da... men tar jeg en fiberrik eller litt youghurt før sengetid så kommer jeg i gang med frokost om morgenen også

Huldr sa for siden:

Oi, det var da lenge :eek: Ellers kjenner jeg meg igjen. Jeg kan spise alt for lite i perioder ... (Det er ikke sånn at jeg bestandig spiser så mye som jeg gjør nå om dagen ... :o ).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.