< Tilbake til oversikten

muskelmasse

Trolljenta sa for siden:

Hvor mye økning i muskelmasse er det realistisk for oss kvinnfolk å få av styrke-trening?

Boxie sa for siden:

Hei! Grunnen til at ingen har svart deg enda er vel at dette var et vanskelig spørsmål ! :D Jeg har ikke så god greie på det, men jeg vil påstå at dette er svært individuelt (genetisk betinget altså) og avhengig av hvilken trening du bedriver. Jeg trener kampsport sammen med en kvinne som gikk opp 5 kg i muskelmasse da hun begynte. Og jeg har lest at Hillary Swank gikk opp mellom 7-9 kg i muskler da hun skulle spille bokser. Men selvfølgelig vil bodybuilderdamer som omtrent lever av proteinshaker kunne gå opp mye mer. Kanskje du kunne spørre på forumet i Iform.no dersom du vil ha et mer nøyaktig svar.:)

Borealis sa for siden:

Etter hva jeg har lest, kan en mann (med et effektivt treningsprogram & godt kosthold) øke 5-8 kg på et år. Ergo vil en (dopfri) kvinne greie noe mindre. Vil du øke raskt, -tren tungt, og få repitisjoner (5-10 rep, og siste rep skal være så tungt, at du ikke hadde greid en til.)

Begod sa for siden:

En mann kan maksimalt gå opp 3,5 kg i muskelmasse i året.
Jeg vil anta at damer maks kan gå opp 1-2 kg pr år.
Jeg antar at de som har svart før meg har med vann osv. i vekta.

Personlig så har jeg ikke bygge gener og vil være kjempe glad om jeg greide å legge på meg 1 kg muskler i året.

Boxie sa for siden:

Det høres ut som at du har greie på dette! Vet du hva som er normal muskelmasseprosent for kvinner? Enkelte vekter måler jo muskel- og fettprosent og det kunne vært interessant å vite hva som er "bra" og "dårlig". Tallet i seg selv sier jo ingenting.

auroraborealis sa for siden:

Dette synes jeg høres veldig lite ut...
Har selv trent mye da jeg var yngre, og kan med sikkerhet si at jeg gikk opp mer enn 3,5 kg muskler i løpet av 1 år når jeg trente skikkelig.
En annen ting er jo at alle har jo sine genetiske begrensninger og det vil jo gå saktere når man nærmer seg den grensen.
Se her de forandringene som er mulig i løpet av knappe 3 mnd. www.13uker.no/ Klikk på "vinner 13 uker 2005"

Solan sa for siden:

Dr. Ken Leistner har en del gode tips, og det beste er vel det som har blitt hetende «Dr. Ken combo»:

1. Begynn med å trene knebøy, og finn grensen for hvor mye du kan ha på ryggen og gjøre 10 rep non-stop i god form. Jobb noen måneder med å øke denne grensen.

2. Ta vekten du fant var grensen din i (1), evt. opp til 5kg mindre, og gjør 20 rep - med det antall stopp mellom reppene du trenger for å komme helt til 20. Typisk vil du trenge en pause på 5 pust etter 6 rep og etter 12, og deretter kommer pausene ved hver andre eller tredje rep, men etter rep 17 må du nok da dem en om gangen.

3. Jobb deg opp til der du kan ta de første 12 reppene uten pause, og deretter kan ta 4 rep til før du må ta hyppige pauser. Nå er du in the groove!

4. Torture time! Gjør klar en vektstang til, med sammenlignbar vekt. (For kin del var det samme vekt som knebøyvekta, 100kg.) Med en gang - med en gang - du er ferdig med dine 20 rep knebøy, skal du gjøre 15 rep stivbeint knebøy med denne stanga.

Husk å sette av penger til hyppig oppgradering av garderoben!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.