< Tilbake til oversikten

Amaranth: noen som har prøvd?

jeef-micro sa for siden:

Leste i et blad om Amaranth, som er en plante som det lages mel av... en halv kopp dekker 28% av dagsbehovet for protein. Det er glutenfritt, og kan vist blandes inn i all slags bakverk...

lurer på om noen har prøvd, og om noen vet hvordan dette er i forhold til karber og GI

Svingtrapp sa for siden:

Jeg skjønner ikke dette med Amaranth og Quinoa. Det står jo at de inneholder masse karbohydrater, men alikevel er det så mange som sier at det er greit å spise?

sivmaria sa for siden:

Ja dette lurer jeg også på...

Mimou sa for siden:

Det kan ha noe med omega ?(et eller annet) og proteiner, c-vitaminer, jern og andre mineraler som de er fulle av. Dessuten spiser man vel ikke mye av dem om gangen, eller?

Tenker jeg venter på at noen som faktisk kan dette svarer.... :D

Lillemy71 sa for siden:

Amaranth/Quinoa har mye karbohydrater (ca 65-70 g per 100 g) og når det gjelder GI finner jeg litt forskjellig. Det har forholdsvis lav GI og skal ikke påvirke blodsukkeret så mye som ris og poteter for det inneholder lite stivelse. Det har også et veldig høyt innhold av mineraler og sporstoffer (jern, kalsium, b-vit, magnesium, aminosyrer) og proteiner som det ble nevnt her og blir mye brukt av veganere.

Hvorvidt man kan bruke dette på lavkarbo kommer an på hvilken filosofi man bruker. Dersom du bruker lite kh daglig (typisk keotgen diett) vill jeg nok ikke brukt det, men for typiske dietter som Fedon og mer liberale retninger kan det abolutt anbefales. Selv brukte jeg det i en periode før jeg begynte på keotgendiett. Det smaker og metter godt og jeg foretrekker det fremfor ris/poteter. Spiser man det som tilbehør (dvs litt på tallerken) sammen med litt kjøtt/fisk, grønnsaker og olje vil det ikke påvirke blodsukkeret i den grad som ren Quinoa vil. Men la det være sagt at hvor mye det påvirker blodsukkeret vil være individuelt og her må man bare prøve seg frem.

Her er det litt mer info.

nellie sa for siden:

Som Lillemy sier, det spørs hvilken filosofi man følger. For min passer det fint, men kan ikke si jeg har sett masse anbefalinger om at det skal være så fint for lavkarbere.:)

Mimou sa for siden:

Takk Lillemy, det var oppklarende! Da venter jeg nok med å bruke dem til jeg er i vanlig lavkarboperiode :) Får bare lage Gerds kjeks til delfiakaken i stedet.

Lillemy71 sa for siden:

Ser på signaturen din at du går for Ketolyse og da vil jeg nok ventet med Quinoa. Bruk mandelmel, sesammel, kokosmel osv til du evt går over på en mer generell lavkarbo.

Quinoa anbefales faktisk for lavkarbere, men ikke de som ligger helt lavest. Quinoa er helt greit for de som lever mer generelt a la Fedon :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.