< Tilbake til oversikten

Inn og ut av ketose, - er det bra?

Edie sa for siden:

Nå trenger jeg noen gode råd! Jeg gikk ned 12 kg på ketolysekuren i vår/sommer. Nå har jeg etter flere utskeielser kuttet ut kuren, siden jeg mener å ha hørt at det ikke er bra å gå inn og ut av ketose for mange ganger, at man til slutt ikke kan lure kroppen inn i fettforbrennings modus lenger. Tenkte det kanskje var lurt å prøve fedon kost noen mnd før jeg fortsetter på ketolyse, men kommer ikke ordentlig inn i det. Nå kjenner jeg at jeg er på vei inn i noen gamle uvaner som ikke er bra for meg. Har gått opp 2 kg igjen. Hjelp!:hylgrine:
Har lyst å begynne på ketolysekuren igjen, men kan jeg det? Har fremdeles 10-15 kg igjen før jeg er innenfor anbefalt BMI, og vil så gjerne komme dit...

Gamla sa for siden:

Gratulerer med flott vekttap i vår/sommer!:)
Det er helt naturlig å gå opp etpar kilo når en går ut av ketose, så ikke grin for det! :p Det er bare karbolagrene som fylles igjen. Disse kg går raskt av igjen når en starter kuren igjen.;)
Vet ikke hvor lenge du gikk på kuren, men Torkil anbefaler jo pause etter en tid.
Som du sier er det uheldig med stadige avbrytelser av kuren,derfor er det viktig at du er veldig bestemt før du begynner igjen. Like viktig som å kunne følge kuren, er det å lære seg å spise slik at en ikke legger på seg igjen.;)
Lindberg er bare ett alternativ. Prøv å finne din måte med litt mer KH i form av bl.a.frukt, men med mindre fett. Det gjør det hele ganske enkelt.;)
Lykke til!:)

Melankolibri sa for siden:

Hei Edie!
Lykke til, pus, håper du finner ut av det. ;)

Daizy sa for siden:

Anbefaler Torkil pauser? Etter hvor lenge? Nå har jeg stort sett vært i ketose i 2 år snart (avbrutt av noen småpauser på kanskje max 1 dag)... Burde jeg ta pause nå?????

Gamla sa for siden:

Ja, Torkil anbefaler pauser når en går på Ketolysekuren, men se hans svar under. Vet at flere har vært i ketose mye lenger,- meg selv iberegnet.:p

"Hvor lenge kan jeg være på ketolysekuren?
Etter seks måneder bør du ta en pause på 3 måneder før du evt gjenopptar kuren .I den periode bør du stabilisere vekten ( les " når målet er nådd " i boken. Etter 6 måneder bør kuren ikke fortsettes uten i samråd med fastlegen."

Daizy sa for siden:

Men atte... Nille sier jo at man kan være i ketose så lenge man ønsker det?
Nille???

Gamla sa for siden:

Ja, det ville kanskje jeg også ha sagt:p , men går en lei kuren og ikke tar av lenger er det lurt å ta en pause.;)
Atkins har et litt annet opplegg enn Ketolysekuren i og med at flere som går på Ketolysekuren holder seg ca 15- 20 g KH daglig. På Atkins går en 14 dager på 20 g KH, for så å øke opp til en når sin ketosegrense.
Er en ellers frisk er det er ikke farlig å være i kostindusert ketose over lengere tid! :)

Anne sa for siden:

Nille er på ferie....:)

Daizy sa for siden:

I knew that :o

Men jeg ligger på ca 20 kh + - og har gjort det i nesten 2 år nå... Og føler meg helt bra...

Gamla sa for siden:

Helt sikkert ikke noe problem da!:)
Tar du fortsatt av?:confused:

Daizy sa for siden:

joda tar fortsatt av - selv om det går tregt :) Går over på vedlikehold, atkins fase 4 / fedon når jeg er "ferdig" :)

Torkil sa for siden:

:) Hei
Det er neppe farlig med ketose over 6 mdr, spesiellt for de med stor overvekt - de karer det jo ikke på 6 mdr. Men erfaringene og dokumentasjonen er svak ( ikke undersøkt) derfor anbefaler jeg kuren i 6 måneder som er trygg og anbefaler legesjekk etter 6 mdr. hvis man ønsker / har behov for å fortsette. Altså føre var prinsippet.
Vennlig Hilsen
Fra Torkil
( Har vært på Rhodos en uke :cool: - der var det utrolig nok ikke internettaksess på hotellet)

Hyper sa for siden:

( Har vært på Rhodos en uke :cool: - der var det utrolig nok ikke internettaksess på hotellet)[/quote]

Håper du har kost deg på Rhodos da Torkil!!
Det hørtes utrolig deilig ut!!

Torkil sa for siden:

Håper du har kost deg på Rhodos da Torkil!!
Det hørtes utrolig deilig ut!![/quote]

Hei
Kremt. Det var fantastisk, selv dagen med det verste regnvær på 25 år var en opplevelse. Barna synes fakktisk det var det mest spennende på hele turen. I løpet av 15 min blev svimmingpoolene omdannet til gjørmepøler, folk hadde bekker gjennom lejlighetene sine etc. Skikkelig kult. etter en dag var alle spor borte, så dette er de vant til.

Vennlig Hilsen
Torkil :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.