< Tilbake til oversikten

Hjelp til telling av karbo..

Mimma sa for siden:

tenkte jeg skulle begynne å telle litt og se hvordan det går.. men hvordan gjør man det? er helt grønn når det gjelder matte.
sånn som tidligere i dag tok jeg 15g mørk sjokolade som inneholder 34g karbo per 100g. hvordan finner jeg ut hvor mye karbohydrater jeg fikk i meg??

tusen takk for råd, tips og svar;)

tess81 sa for siden:

barneskolematte: mi lærte alltid at når man skulle dele på 100, så var det bare å flytte komma to hakk fram (to nuller ,to hakk)
så da vil det si at det er 0,34gr karbo i ett gram me sjokolade og spiste du 15gr så bare ganger du disse sammen som blir 5,1 karbo

skjønte du noe av dette?? veldig dårlig på å forklare

Finnes sikkert enklere metoder å regne på,men denne funker for meg;)

Borealis sa for siden:

Jeg regner likedan, jeg...:)

Mimma sa for siden:

takk for svar. spurte mannen også
han sa: dele 34 på 100. gange svaret med 15.. da ente jeg også opp med 5,1.

og huff det var mange karbo får en liten sjokobit..

burde kanskje telle karboene nå ja..

Gamla sa for siden:

Hei og velkommen Mimma!:)
Ja, det er helt nødvendig å telle KH når du går på Ketolysekuren.
Velg alltid matvarer med liten eller 0 g KH, vei alt den første tiden og regn ut hvor mange g KH du spiser pr dag. Når du etterhvert ser hvor mye du kan spise av de enkelte matvarene, kan du slutte veiingen. Mesteparten av KHene skal komme fra grønnsaker. (Blomkål, brokkoli, purre, salater, argurk, squash, asparges, og flere, er alle eksempler på grønnsaker med lite KH);)
Sjokolade er et typisk eksempel på hva du ikke bør velg! :p Ikke bare fordi det inneholder så mye KH, men fordi det kan være en hindring for vekttapet. Det er dessuten lurt å holde seg mest mulig borte fra slikkerier (selv om de er sukkerfrie)mens en går på kuren,- da blir det letter å holde seg borte fra det også etter endt kur.;)
Lykke til med en alletiders kur!:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.