Amatør som jeg er så har jeg gjort litt justeringer på matinntaket etter gode råd her inne. Ser det ok nå, eller er det for mye/lite av noe enda??
Frokost: 2 egg omelett stekt i olje eller 1 egg og 6 striper bacon
Lunsj: Rapidsalat eller hjertesalat med kreps, makrell i tomat, sardiner, skinke eller kyllingbryst med oljedressing. Litt agurk, paprika etc varierer litt. Noen ganger 50 gr. ost.
Middag: Kjøtt, fugl eller fisk med brokkoli, blomkål, frossen spinat eller rapidsalat. 2 ss creme fraiche, smør eller fløte.
Kvelds: 25 gr.ost og skinke, noenganger 30 gr.valnøtter
Er det noe jeg bør forandre? Går 1 time hver dag eller sykler ergometer sykkel inne! Tar Ketolyse vit.tabl. hver dag og drikker masse vann! Byttet til koffeinfri kaffe, 2 kopper om dagen, ikke noe saft, eller brus eller annet med søtstoff.
Tusen takk for at du tok deg tid for å se på dette!;)
Siden det forrige svaret mitt i den andre tråden på mystisk vis forsvant, svarer jeg iallefall her !
Du er flink som jobber med dette. Men husk at medisinene dine ikke akkurat hjelper deg da !
Ellers syns jeg muligens du spiser littegranne lite... Men da er jeg veeeeldig kritisk alså ! Skal kommentere bare litt !
Frokost: 2 egg omelett stekt i olje eller 1 egg og 6 striper bacon
Flott ! Men har du noe annet enn bare egg i omeletten ? f.eks. vårløk, paprika, tomater, ost, hakket bacon eller skinke..... ?
Og om du har egg/bacon varianten er det bedre med 2 egg og 4 striper bacon. En jevnere fordeling. Og om du har egg og bacon, - hvor er grønnsaksalibiet ditt ? Det er greitt med 1/2 tomat eller 3-4 cherrytomater ved siden av - eller en anneng grønnsak......
Lunsj: Rapidsalat eller hjertesalat med kreps, makrell i tomat, sardiner, skinke eller kyllingbryst med oljedressing. Litt agurk, paprika etc varierer litt. Noen ganger 50 gr. ost.
Kjempeflott. Her har du grønt (massedeilige salattyper i btuikken), protein (ca. 100 gram er bra), og fett ! Agurk er kun for syns skyld, lite/ingen næring, men paprika, vårløk, selleri, mangetous (de flate sukkerertene), tomat/cherrytomat, ruccula (bruk fantasien) er bra å ha i salaten. Tenk 3-4 forskellige kuttete grønnsaker hver gang, så får du variasjon og blir ikke så lei av salat.
Middag: Kjøtt, fugl eller fisk med brokkoli, blomkål, frossen spinat eller rapidsalat. 2 ss creme fraiche, smør eller fløte.
Kjempeflott !
Kvelds: 25 gr.ost og skinke, noenganger 30 gr.valnøtter
Også greitt. Men sjekk om du merker noen forskjell med/uten og hvor mye valnøtter du spiser. Jeg er en av dem som elsker valnøtter og mandler (nøtter generelt) men jeg legger faktisk på meg om jeg spiser dem. Jeg re ikke allergisk, bare "intolerant" - mange er det. Men tåler du nøtter bra er det en flott fettkilde som du absolutt bør ha med i kostholdet ditt !
Du er i mer aktivitet enn gjennomsnittet her inne tror jeg. Alle tiders ! Og sålenge du tar ketolysepillene, drikker minst 2.5 liter vann pr dag og har byttet til koffeinfri kaffe kan du ikke gjøre det stort bedre mener jeg. Og at du kutter ut søtstoff er imponerende. Etterhvert som du ser hvordan det går kan du re introdusere litt søtstoff om du føler sterkt behov for det !
Alt i alt syns jeg du gjør en flott innsats og du fortjener virkelig å lykkes !
Håper elvevlesten slipper taket slik at du slipper de hersens antihistaminene !
Lykke til videre - skal bli spennende å følge med dette !
Jeg er ikke så erfaren selv jeg, men jeg synes da dette høres veldig bra ut? :)
Kanskje prøve å lure inn noe grønt til frokost og kvelds også? Jeg bruker cherrytomater, veldig greit å bare gnafse et par stk ved siden av, så har man faktisk fått "dosen".. :)
Du skriver ikke noe om mengder, men regner med du har en viss peiling etter diverse innlegg og gode råd her inne.. Min tommelfingerregel er: Spis deg mett på fett og proteiner, og ha grønnsaker som garnityr/tillegg. Skal ikke så mye til. Velg grønnsaker med lite karber og mye farge (antioksidanter), så er det plass til mer (men det ser jeg jo av menyen at du gjør:) )
Hvis du trenger flere varierte kilder til sunt fett, anbefaler jeg makrell (i tomat) og avocado. Jeg spiser ofte en boks makrell i tomat til frokost, med majones på. 4 g karbohydrat. Og da er agurkskiver veldig godt til, selv om ikke det er grønnsaken med mest næring akkurat..
Jeg sliter selv med å finne mat som er "fet nok" uten å måtte tilsette rømme, fløte, ost etc, så jeg skal følge med på denne tråden og se om du får gode tips :)
Et annet frokost-tips er avocado med reker og majones. Det synes jeg er kjempegodt sammen. Noen ganger kjøper jeg rett og slett husets rekesalat på ICA maxi, den har 0,5 g karbohydrat pr 100 g, og er veldig god, bare reker og majones og litt smakstilsetning, men majonesen er så hvit og luftig og deilig.. :)
Eller du kan piske to egg med 1 ss fløte og 1/2 ts salt, og steke det flatt som en pannekake. Denne er veldig grei å skjære i biter, og spise kald med agurk og tomatskive på.. en liten "reiseomelett". Det skal jeg ha i matboksen min når jeg skal på toget i morgen :)
Etter 2 mnd på ketolysekuren begynner jeg å bli litt lei "blaut mat". Men jeg har ikke vært verdens flinkeste til å variere heller da. Så nå har jeg kjøpt fiber-rik med solsikkefrø. Ca 3 g karber pr skive, så jeg tenker å spise 2 sånne med smør og masse ost og skinke, agurk og tomat til frokost innimellom. Bare for å få litt variasjon og noe som knaser :)
Dette er bare forslag for variasjonens del altså, synes maten din ser veldig fin ut! Ren mat, fett/proteiner/grønt i hvert måltid, og alternativer så det blir variasjon.. Bedre kan det vel ikke bli? :D
Tusen takk for at dere tittet på dette! Synes det er nok mat til ei lita berte som meg.......husk jeg er bare 1.58 cm høy;) Ikke høyest i dette forumet!:p
Saken er den at jeg føler at jeg jeg har gått mer ned i vekt enn det tallet på vekta viser. Føler meg mer fast i fisken, bare rundt livet har jeg gått ned 4 cm, og buksene kjennes litt løsere.
Kanskje det er noe galt med vekta:eek: ...neida!
Ok, da gjør jeg litt småjusteringer igjen, føler at jeg har mindre å "rutte" med nå som jeg teller ALT av karbs. Teller i salater, ost, rømme, fløte etc, derfor kuttet jeg ut det grønne til frokost, og heller brukte de på lunsjen og middagen.
Kjempegode tips! Jeg spiste makrell i tomat her forleden, kjempegodt! Avacado, har jeg brukt en del, majones har jeg liksom aldri spist, men med reker knallgodt! Har Fiberrik med solsikke hjemme også, har det som nødstilfelle, enig at det er deilig å kunne forandre på litt! Flink er du!:D
Skal ha krepsehaler til lunsj idag, med litt majones og litt grønt selvsagt!
Nå har jeg laget en blanding av Fennikel(1 stk), rød paprika (1/2), agurk(mindre enn 1/2). Hakket opp, og er i luftett boks. Bruker 3 ss i omelett, salat etc. Kjempegodt!!!;)
Hvor mye karbs er det i 3 ss av denne blandingen, anyone?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.