< Tilbake til oversikten

Malte mandler eller andre nøtter

Icerus sa for siden:

Ser i en del oppskrifter at det brukes malte nøtter/mandler. Er det noen som vet om dette går ann å kjøpe ferdig malt? I så fall hvor?

Har ikke foodprosessor så å male dem selv vil ta for lang tid, og være for krevende...

luringen sa for siden:

bruk stavmixern.-..

Summer sa for siden:

Jeg pleier å lage en god porsjon når jeg først lager, for å oppbevare det i en melboks, så kansje du kan lage en porsjon hos foreldrene dine, eller en venninne som har som du oppbevarer i en melboks og har når du skal bruke det?

Icerus sa for siden:

Ikke dumt Lise. Men må man ikke fjerne skallet på mandlene først også? legges i vann og så tørkes igjen?

Hm... Legge av en hel helg til dette???:rolleyes:

Anne sa for siden:

Mandler kan brukes både med og uten skall. Skal du lage marsipan eller lyse fine kaker, så ville jeg ha skåldet mandlene før jeg malte dem, men til feks nøttekaker behøver du ikke det.
Skal du ha dem som mel.....ja, da ville jeg kanskje ha skåldet dem. Du kan skålde litt nå og da, så det ikke blir så mye på en gang, og legge de ferdig skåldete mandlene til tørk før du putter dem i en boks for oppbevaring. Noen butikker selger ferdig skåldete mandler, men antar de er litt dyre.

Skålde mandler(hvis du ikke vet hvordan): Kok opp en stor kjele vann, slipp mandler (noen never)oppi og gi et oppkok. Ta mandlene opp med en sil, så kan du bruke det kokende vannet til en runde eller to til...Ta en prøve for å se om skallet slipper lett . Klem mandlen ut igjennom skallet med et hardt trykk

Icerus sa for siden:

Tusen takk alle sammen ;)

Skal se om jeg ikke får tid til å skolde noen mandler i helgen...

Summer sa for siden:

Jeg kjører mandler med skall til mel, det fungerer helt fint. :)

Huldr sa for siden:

Nå har jeg skåldet en pose mandler og lagt dem til tørk! Tenkte å prøve meg på marsipan etterhvert ... :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.