< Tilbake til oversikten

Lavkarbo og graviditet

Karborella sa for siden:

Etter å ha gått ned 25 kilo via "spisdegslank" så er jeg nå gravid (hurra!). MEN - hva nå. Jeg vil jo ikke slutte med dette, men skjønner at det å være i ketose ikke akkurat er å satse på. Har søkt litt her og funnet at noen har sagt at man bør ligge på 45 karbohydrater - andre på 75.

Tar i mot all hjelp :)

• Karborella -

Summer sa for siden:

Et sted mellom der er nok greit ja. :)

Gratulerer med graviditeten! :klem: Når har du termin?

Det viktigste tenker jeg i graviditeten er jo at du spiser for å holde bludsukkeret stabilt. At du velger balanserte måltider med proteiner, fett og langsomme karbohydrater.

Min erfaring hittil har vært at for mye fett gir kvalme, og for lite fiber (karber) gir treg mage, og at sukker og ubalanserte måltider gir kvalme.

Det beste for min kropp har hittil vært å få i seg ca 3 skikkelige måltider med ca 30g protein, litt fett og en god del grønnsaker. Og spe på med en god del frukt, og knaske på gulrøtter.

jeef-micro sa for siden:

Gratulerer så mye med graviditeten!!! så koselig :klem:

Jeg er enig med Lise. Hold deg til langsomme karbohydrater. Følg gjerne noe ala lindberg eller atkins vedlikehold. Ketose er det foreløbig ikke forsket noe særlig på i forbindelse med svangerskap, så det er greit å ikke være i ketose. Kjempe bra både for deg og babyen din at du tenker på kosthold i graviditeten.

:klem:

Karborella sa for siden:

Tusen takk for svar :)
Jeg er bare i min 8. uke, men tenkte å gi det hele en god start og gode vaner - så er de kanskje letter å følge :)

• Karborella -

stinasol sa for siden:

grattulerer og lykke til ! :)

Mum 4 2 sa for siden:

Jeg fulgte Fedon ketose før jeg ble gravid med nr 1, og gikk ned 25 kilo med det. Da jeg ble gravid fikk jeg beskjed av ernæringsfysiologen hos Lindberg å gå over til "vanlig Fedon". Og som Lise og Jeefern sier, prøv å holde blodsukkeret mest mulig stabilt, det er ofte svingningene som gjør en kvalm.

Fra og med svangerskapsuke 12 ble jeg anbefalt å øke proteininntaket med 50 %, altså 1,5 x mer enn vanlig inntak.

Er du flink med lavkarbo i svangerskapet, så trenger du som mamma sjelden tilskudd av annet enn folinsyre. Jern- og kalktilførsel sikrer du via å innta betydelig mindre sukker (sukker hemmer gjerne opptak av kalk og jern). Men selvfølgelig - ingen regel uten unntak.

Masse lykke til og NYT tiden fremover i fulle drag.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.