Ikke meningen som skremsel propaganda,men greit å lese om riskene viss man spiser for mye av vissa vitaminer eller bestiller fra nettet noe du ikke er sikker på:p
Sukk, jeg kunne skrevet MYE her nå men orker bare ikke, kom nettopp hjem fra jobb og er sliten. Klart man ikke skal ta for mye vitaminer og mineraler, men hva som er for mye varierer visstnok fra land til land. Nordmenn tåler visst mye mindre A- og D-vitaminer enn svensker, dansker og egentlig alle andre folkeslag i verden, da vi blir advart mot å feks. ta tran og multivitaminer sammen, mens det i alle andre land er 3-4 ganger høyere doser av disse vitaminene i EN multivitamin-tablett. :snill:
Slike artikler skremmer folk fra å ta kosttilskudd, noe jeg syns er verre enn det at noen få ikke følger doseringene på boksene. Det er greit at det opplyses om skadevirkningene av for mye, men må de drive direkte skremselspropaganda hele tiden? Dessuten er det ofte legemiddelfirmaer som står bak slike "undersøkelser". You do the math. ;)
Og de bruker så og si alltid SYNTETISKE vitaminer i slike undersøkelser, noe som ikke gir samme gode effekt som organiske, samt at det de kaller en multivitamin i sannheten består av SYNTETISK A, E og C-vitamin. Jadda, det høres ut som en bra multivitamin, eller?
Husker dere en artikkel som ble blåst opp i media for noen år siden, som het VITAMINER NULL EFFEKT?
Anbefaler alle her å lese denne artikkelen, for den er svært bra. Frede Damgaard var faktisk læreren min på Helsekost Fagskolen, en herlig og meget dyktig mann. :D
Det skremmer ikke mig....Men ja,jag kanskje blir forsiktigere i vad jag putter i mig som jag ikke vet noe om.. jag syns att der er greit att vite att naturmedicin og vitaminer kan i vissa fall ha bivirkninger..akkurat som vanlig medicin..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.