< Tilbake til oversikten

Er ketolyse noe for meg?

Titti sa for siden:

Hei :) Da fikk jeg endelig registrert meg, jeg har snoket mye her i bakrgunnen :p

Jeg har blitt veldig inspirert av Iset sine gode oppskrifter det siste året og har siden august gått mer mot lavkarbo og vakler litt mellom atkins og lindsberg sitt kosthold.

I starten byttet jeg ut brød med speltbrød og rugsprø, pasta og ris mot grovere og renere produkter osv. Et kosthold mer ala Lindberg og Atkins Vedlikehold. Jeg følte meg veldig vel og fikk mer energi og var for første gang tilfreds mett og ikke sugen på noe søtt.
Men jeg følte meg veldig oppblåst og vekta sto stille og gikk vel opp litt også. Ble nok for mye karber og fett.

Nå har jeg gradvis kuttet mer og mer karber. Og den siste uka har jeg ikke rørt rugsprø, speltbrød o.l. Jeg har kun hatt gr.saker til middagen osv. Jeg føler meg kjempebra, jeg klarer meg fint uten brød, noe som er et sjokk for meg som alltid har vært så brødavhengig. Jeg har masse energi og føler meg veldig bra.

Leste litt på Ketolyse-sidene nå og ble veldig fristet til å gå hundre prosent inn for dette, jeg følte det minner litt om hvordan jeg har spist den siste uka.

Jeg er 163 cm høy og tror jeg har en BMI på rundt 30 nå (den var på 27 i våres, men så kom sommeren osv. sukk). Kunne tenkt meg å gå ned 10 kg, gjerne mer, men er realistisk blitt på mine gamle dager ;)

Jeg har prøvd alt det er av kurer og har slanket meg halve livet, siden jeg gikk på undomskolen omtrent. Alltid levd på lettprodukter og dietter ala Grete Roede. Jeg går ned og jeg går opp igjen, en typisk jojo-slanker. De siste årene har jeg fått veldig dårlig forbrenning og det skal ingenting før jeg går opp igjen. En sjokoladebit i helgen har vært nok til at vekta stopper opp.

Så hva tror dere, er Ketolyse tingen for meg? :)

Aline sa for siden:

Jeg synes det høres ut som en veldig god ide, særlig fordi du allerede spiser lignende :)

Velkommen hit :klem:

Titti sa for siden:

Tusen takk :klem:

Masse intressant her, jeg leser og leser, har omtrent ikke fått jobbet i dag :knegg:

Aline sa for siden:

Hihi, kjenner følelsen ;) :D

Huldr sa for siden:

Velkommen... her blir du fort avhengig av å være ja :lol:

Jeg synes også det høres ut til at ketolyse passer godt for deg :ja:

Gamla sa for siden:

Velkommen Titti32!:)
Klart ketolysekuren passer for deg! Du har jo alt prøvd, og hatt god nytte av karbohydratfattig kost.
Les boken og sett igang!;)
Lykke til med en alle tiders kur!:)

Titti sa for siden:

Tusen takk for svar alle sammen :)

Veldig intressant å lese alt som står her, og endelig kunne svare også :p

Jeg kommer til å fortsette som jeg har gjort siste uka, det høres ut til å være veldig likt slik dere spiser.

Jeg er litt skeptisk til å følge en helt bestemt diett. Hva skjer den dagen man ikke skal følge dietten lenger? (Leser at man ikke bør følge denne kuren mer enn 3 mnd i strekk). Vil man da rase opp i vekt etter å ha spist et rugsprø liksom? :confused:

Aline sa for siden:

Det skal jo ikke være en diett men en livstilsendring, så etter at kiloene er borte så kan man gjeninnføre noen karber. de sunne og trege karbene :)

Mange kan fint ligge på 150- 200 karber pr dag og ikke legge på seg, så det gjelder å finne sin egen balanse.

:)

Titti sa for siden:

150-200 karber er jo himmelen :D

Jeg klarer meg helt fint uten sukker og hvete, those days are gone!
Men fint å kunne spise litt rugsprø, fullkornpasta, frukt osv etterhvert.

Hva med f.eks en Lindberg Bar, eller Atkins Bar, er det fy fy?

Jeg synes det er veldig greit med en Morning Shine bar de dagene jeg ikke har tid til frokost og må spise i bilen.

Iset sa for siden:

Barene er greie om du ikke orker noe annet, men jeg vil helst ikke anbefale dem som måltider. Da heller til nøds mellommåltider. Men egentlig kan vi vel kalle dem snop eller nødrasjon. :)

Titti sa for siden:

Ja, jeg ser på de som godis, men i nøden er det jo veldig greit da :)
De inneholder jo ikke mye karbo slik jeg forstår det?

Synes Morning Shine Bar er helt grei som frokost.
Men nå har jeg gjort klar matpakka som jeg skal spise i bilen i morgen.
Skinkebiter, ostebiter og agurk og stangselleri :D

Iset sa for siden:

Ja, men de kan stoppe vektnedgangen, sikkert pga søtstoffene. Mange her har opplevd at de overhodet ikke kommer i ketose når de spiser slike barer og annet med søtstoff, så fort de kutter det ut havner de i ketose og brenner fett. Så det kan ha en negativ innvirkning på vekten. Men mange tåler dem jo også, så bare følg med på målene og vekten. :)

tess81 sa for siden:

bare vær ops på at lindberg sine barer e d "mye" karber i...ca 10g :eek: imot 2g i atkins...:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.