Så lenge du går ned i vekt er dette riktig for deg. Du får i deg veldig mange forskjellige matvarer i dine små måltid så jeg tror dette skal gå bra. Så lenge du ikke trener så trenger du ikke så veldig mye protein.
Hvis du spiser mindre enn du gjorde før så kommer nok vekttapet av at du har mindre i magesekken og at du tapper kroppen for vannet som var bundet opp i glukogenlagrene i musklene. Så det er ikke sikkert du fortsetter å gå ned i vekt, men vi får se.:)
Jo, du risikerer at kroppen går i sparebluss. Altså at du blir veldig passiv og så utnytter kroppen maksimalt slik at ingenting ender i do. Det er mange som går fortere ned i vekt ved å spise litt mer.
Er du ikke i fysisk aktivitet så trenger du mindre mat enn en som trimmer mye. Men om du har vond rygg så hjelper det kanskje å gå mye. (mange korte turer). Det gjelder ivertfall å bevege seg så mye som mulig, prøve å se mulighetene istedenfor å se begrensningene.
Med en vond rygg må du gjøre øvelser og bygge opp muskulaturen. I akuttfasen kan det selvsagt være vanskelig å ta spaserturer, men ikke vent for lenge med å ta småturer og øk på etter hvert. ;)
Selv om du er mye iro må du spise nok proteiner (proteinene er kroppens byggestener), fett (For å oppta riktg mengde av viktige komponenter i maten, til hormondannelse og å danne cellevegger rundt nervecellene), grønnsaker (vitaminer, mineraler, antioksidanter) og minst 900 kalorier daglig! (Knekkebrødet kan du med fordel kutte helt ut!);)
God bedring og lykke til!:)
men før jeg startet på lavkarbo spiste jeg alt for mye...gikk bare å tenkte på mat
nå er jeg ikke sulten i det hele tatt
til å med den daglige colaen å sjokoladen (som jeg spiste før) blir jeg kvalm av å tenke på
Vet ikke hvor mye du skal ta av, men du går ned en kilo pr. dag nå og det er ikke heldig for kroppen din!;)
Med så lite mat ødlegger du forbrenningen din og om litt går du over på sparebluss og kommer ikke videre.;)
Helt enig med Aline at du må finne en kostholdsfilosofi som passer for deg. Lese boken grundig og følge den! ;)
Dersom utskeielser er det første du tenker på, bør du kanskje velge en filosofi (Lindberg eller lavkalori?) som enklest kan kombineres med dine utskeielser. ;)
Når det er sagt. Om du velger en streng lavkarbokur, og følger den, vil du etter hvert se at du ikke blir så opptatt av poteter og utskeielser! Og som ekstra bonus vil du se at der er veldig mye god mat du kan spise likevel! Les og se i oppskriftene både her og i boken du velger.:)
Lykke til!:)
Jeg er også godtemoms!! :) Jeg har i perioder spiste store poser med snok hver dag, og nå har jeg klart en uke uten! Det går kjempefint, men du er nødt til å spise!
Det er vanlig å føle at matlysten syner på lavkarbo, men du spiser ikke lavkarbo, du spiser lite, så jeg forstår ikke helt hvordan du kan miste matlysten av det...?
Gå på biblioteket og lån atkins, fedon lindberg, ketolyse eller noe lignende og les. Da vil du forstå hvorfor du skal spise som dette mye bedre :)
Mindre enn 15? Noen må ha det for å gå ned, mens andre blir dårlige av det. Det er individuelt. De 15-20 karbene forsikrer deg at du får i deg grønnsaker :)
Hvorfor mindre enn 15g? :confused: Følg den kuren du velger!!! For å få i deg nok vitaminer, mineraler og sporstoffer må du spise (tabl. gjør ikke samme nytte!) endel varierte salater og grønnsaker,- og det krever litt KH. Velger du å følger Ketolysekuren skal du ha ca. 15 g KH, mens du ved å starte på Atkins induksjon skal ha ca 20 g KH daglig . I begge tilfeller kan du heller øke litt i KH mengde etter en tid, om du fortsatt er i ketose. Du vinner ingenting ved å spare på denne KH mengden!:p ;)
en ting til..er det sånn att man kan spise hvor mye kjøtt å fisk som man orker ??
er liksom hekta på nakke koteletter hehe :-)
i så fall kan jeg jo klare å presse ned noen koteletter inni mellom sånn att jeg får mere mat i meg
det lureste du kan gjøre er å kjøpe boka til filosofien du velger... av erfaring så er det dumt å egendefinere kostholdsfilosofi fra starten av... Man må ha grunnprinsippene inne først
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.