Skal snart begynne på eurodietten. Når jeg er ferdig med den, må jeg fortsette å leve på lavkarbo(har PCOS.)
Ser flere skriver om baconcrisp her.
Er det fullt lovlig? Er jo fint med litt snacks innimellom :-)
Ellers så sliter jeg fortsatt litt med tanken på å gi slipp på pasta,ris og hvetemel.. Selvom jeg vet det må til. Syns vare det er så vanskelig å se for seg en middag uten noen av disse tingene!
Jeg kjenner ikke eurodietten så godt, er selv en "ketolyser" :)
Baconcrisp har 0 karber, men ganske mye fett. Så det er helt ok på ekstrem lavkarbo som ketolyse og atkins induksjon, men jeg vil tror det blir for mye fett for f,eks Fedon.. Vet ikke hvor i dette spekteret eurodiett ligger?
Det finnes forskjellige typer baconcrisp også da. De gammeldagse med mye fett på, og de "nye", mer fluffy uten synlig fett. De siste fungerer bedre på dietter med mer karbo og mindre fett vil jeg tro :)
Takk for svar =)
På eurodietten kan jeg nok bare glemme baconcrisp vil jeg tro:p
Men etter det tror jeg at jeg bare satser på "vanlig" lavkarbo..(Er det noe som heter det?)
Kan jeg spørre hvordan den ketolysekuren fungerer?
Hvor mye går man ned?
Det dumme med eurodietten er at jeg får litt sånn cambridge-feeling... Altså posemat... Og det er rimelig dyrt.
Tar gjerne imot noen innspill på ketolyse vs eurodietten hvis det er noen som har det:D
Kan du ikke låne min ketolysebok, og se om du tror det er noe??
En av tingene jeg liker, er at det IKKE er posemat. Jeg bruker mindre penger på mat enn før, blir ikke så mange turer til butikken og usunne fristelser...
Ketolyse er kort fortalt ekstremt lavkarbo, max 15-20 gram om dagen. Dvs mye kjøtt, kylling, fet fisk, reker og andre proteinkilder. Og helst de fete variantene. Ost er også fullt lovlig, og veldig greit å kunne variere med! Ellers, rømme, creme fraiche, majones gjør maten litt mer "spennende". De 15-20 g karbohydrat skal fortrinnsvis komme fra grønnsaker. Det er tabeller både her på forumet og i boka over hvilke grønnsaker som har mye og lite karbo. Velg de du liker av de med lite karbo, så kan du spise mer :) Men spis deg mett på proteiner og fett.
Jeg anbefaler ketolysekuren. Man må være nøye med å telle karber, og få i seg nok vitaminer, mineraler og næring, men det er mye GOD mat man kan spise, og jeg er IKKE sulten! Og jeg har fått det så mye bedre!
Jeg har totalt gått ned 4 kg på 6 uker. Mange går ned mye mer enn det den første tiden. Det kommer an på hvor mye man har å ta av, hvor mye man mosjonerer, og masse andre faktorer. Jeg kom treigt i gang, var ikke flink nok til å telle og fikk for mye karber. Men nå har jeg gått ned 2 kg på 13 dager, og er veldig fornøyd, håper det fortsetter!
Skal ikke drive mer reklame jeg nå altså, er mange retninger innen lavkarbo, og alle har sine fordeler. Jeg tror mange her inne har prøvd flere varianter før de har funnet "sin" retning. Jeg valgte ketolyse fordi jeg har en venn som har gått ned nesten 50 kg med det, og hørt han fortelle alt det gode han spiser og hvor bra det virker osv osv.. Og jeg tror jeg har funnet min retning også, for det er så DEILIG å gå ned uten å være sulten!!
"Problemet" er at jeg var hos gynekolog for 1 uke siden fordi vi har prøvd å bli gravide i 6 år nå. Fikk endelig konstatert PCOS, noe jeg egentlig har visst i mange år, men legen ikke har tatt på alvor.
Gyn mener jeg nå bør gå ned 20 kg på 6 mnd. (Må egentlig ned mer, men 20 først.)
Når jeg har gått ned det, så får jeg hormonbehandling for å bli gravid.(Har gått på det før uten å bli gravid, men hormonene er jo helt på bærtur...)
Som du sikkert skjønner, så er det viktig for meg å gå fort ned...Vil jo ha baby:D .
Men kuren i seg selv høres jo mye bedre ut.
Er det forskjellige faser på denne kuren? Går man først på den, og så videre på lavkarbo?
Låner gjerne boka di, jeg ;) Ser du bor i Buskerud, er det langt unna meg, eller?:p
Sjekk tilbakemeldingene på kontrollpanelet ditt, så ser du hvem jeg er :)
Vi er mange her med PCOS, og jeg tror faktisk jeg kjenner bedring på syklus og hormoner bare etter 6 uker.. Hvis mensen kommer om 14 dager er jeg overbevist! (eller selvfølgelig aller mest hvis den IKKE kommer da! :p )
Jeg skal også ned 20 kg etterhvert. Men mangler bare 4 for å få BMI under 30, som er grensen en del leger og sykehus opererer med for å få hjelp.
Det er ikke faser eller stadier i ketolysekuren, men man bør ta pause etter ca 6 mnd (ikke spise som før, men mer fedon-liknende) og så heller ta resten av kg etter 3-4 mnd med litt mer karbo (hvis man har fler igjen da! :) )
Du kan få mye info på www.ketolyse.no mens du venter på boka! Eller søk her på forumet etter innlegg av Torkil. Det er han som har skrevet boka, og han er også aktiv her på forumet, snille mannen! :)
Bare 4 kg igjen, det er jo KJEMPEBRA!
Har endel mer for å komme under 30 jeg, da:o
Er jo bare 162 cm høy, og normalvekt for meg er vel 57 eller noe..heh...
Satser på minus 20 først:D
Prøver å kikke litt rundt her for å finne ut om ketolyse, men syns det er vanskelig ift eurodietten.
Men er redd eurodietten skal være for ekstrem, liksom...
Da kan jeg friste deg med egg og bacon til frokost, avocado med reker og majones til lunch, grillet kylling med salat til middag og en mandel/appelsin muffins til kvelds :D
Hehe, det hørtes bedre ut, ja ;) Bare jeg slipper rekene:p
(Avokado har jeg aldri smakt..)
Hvor lenge har du gått på kuren, og hvor mye har du gått ned?
Jeg har jo mer å gå ned enn deg, så er jo lov å håpe at det går enda fraskere:D
Kan man forresten spise rosenkål? Det er jo sååååååå godt!
Okei, nå ser jo jo hvor lenge du har gått på kuren :p
Ja man KAN spise rosenkål. Men ikke så veldig mye. Det har 4,4 g karbohydrat pr 100 g, så teoretisk hvis du spiser 400 g rosenkål kan du ikke spise mer karbohydrater den dagen. Men 400 g er ganske mye altså, mer enn du normalt ville hatt til middag. Det er lurt å veie ting i begynnelsen, øyemålet er desverre dårlig.. Men når du lærer deg hvor mange rosenkål det ca går på 100 g, kan du jo telle isteden :) Så hvis du tar 200 g ved siden av middagen, har du fortsatt plass til litt salat til lunch, litt paprika eller reddiker til osten, en rømmeklatt med krydder som tilbehør til biffen osv osv
Torkil skrev akkurat om en gruppe han hadde hatt på Ketolyse-kurs, der hadde vekttapet på 6 uker vært fra 4 til 45 kg. Gjennomsnittet ligger på 1-1,5 kg i uka, dvs ingen problem å gå ned 20 kg på et halvt år. Og da har du lært deg hva slags mat du skal spise, ikke bare spist posemat, da er det lettere å øke på gradvis med karbene til du finner hvor mye du tåler uten å gå opp igjen!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.