< Tilbake til oversikten

Prøvepias jakt på EL og bedre helse.

prøvepia sa for siden:

Hei og velkommen til min livsstilsdagbok! Jeg er en ivrig bruker av snartgravid.no, og det var der jeg først fikk snurten av lavkarbo.no. Her er min historie, kort fortalt:

Min forlovede og jeg har prøvd å få barn i nesten to år. Vi har begge vært til utredning og har funnet ut at det er hos meg problemet ligger. Jeg har PCOS og mangler eggløsning, dette har vi visst i et år, og vi har prøvd hormonstimulerende medisin uten at det har funket. For to dager siden var jeg hos legen og fikk påvist høyt blodtrykk. Tidligere har ulike leger funnet at jeg har lavt HDL kolesterol (det gode kolesterolet - sunt fett) og økt blodlevringstendens (anlegg for hjerneslag eller blodpropp), og det ble derfor tydelig at jeg har insulinresistens. Jeg er forresten 23 år. Som kanskje noen av dere vet allerede er det en direkte sammenheng mellom plagene ved PCOS og ustabilitet i insulinet. Derfor går jeg nå en drastisk livsstilendring i møte - fra og med i dag "sluttet" jeg å spise karbohydrater. Min plan er å holde karbohydratinntaket under 20g per dag i noen uker fremover, forsikre meg at jeg er i ketose, og så etterhvert prøve å innføre snille karbohydrater gradivis i kostholdet. (Frukt o.l) Jeg kommer dog ALDRI til å gå tilbake til mitt gamle kosthold bestående av mer karbohydrater enn fett og protein! Jeg vil jo helst leve forbi 30...

Så dette er min dagbok, og her har jeg tenkt å ukesvis oppdatere endringer ved kroppen min. Det blir en spennende tid fremover... :D

Hyper sa for siden:

Masse lykke til til deg!!!!;)

prøvepia sa for siden:

Da starter jeg tråden for min livsstilsendringsdagbok.

Søndag 24.09.06 - første dag av min nye livsstil.

Vekt: 73kg/
Vekttap: 0kg.
BMI: 27/

Brystmål: 108,4cm. 0cm.
Livvidde: 103,4cm. 0cm.
Hoftemål: 98,4cm. 0cm.
Lårvidde: 54,7cm. 0cm.
Totalt tap: 0cm.

Helse: plaget med hyppige sykemeldinger grunnet høyt blodtrykk, lite energi og dårlig immunforsvar. I perioder hyper og får gjort masse. Andre perioder trøtt, svimmel og mangler konsentrasjon. Treg fordøyelse i perioder. I det hele tatt ustabil helse og form.

PCOS; ingen eggløsning. Kviser i ansiktet og økt kroppsbehåring. Overvekt særlig rundt magen.

prøvepia sa for siden:

Tusen takk, Hyper! Godt i gang, du! :heia:

jeef-micro sa for siden:

velkommen til oss, og velkommen med dagbok. vi er en del med PCOS her inne, så har du spørsmål, eller svar, så fyr løs på PCOS-forumet ;)

vi er også en del som har insulinressistens i tilegg... en del av oss tar også metformin.

ønsker deg lykke til med omleggingen av kostholdet.

prøvepia sa for siden:

Tusen takk Nicella og jeef-micro! :D

tess81 sa for siden:

velkommen og lykke te ;)

prøvepia sa for siden:

Takk, tess81! :D

Aline sa for siden:

Velkommen hit :)

Tenkte på det du skrev med å innføre frukt. Husk at det er mange andre enda "snillere" karber å tilføre først :)

Mere grønnsaker og veldig grove kornprodukter :)

:klem:

prøvepia sa for siden:

Takk Aline!

Kan du utdype det med grønnsaker vs frukt litt mere?

Aline sa for siden:

Frukt inneholder fruktsukker og selv om det ikke er sånn "vanlig" sukker, så øker det allikevel blodsukkere mye raskere enn om du hadde spist på en brokkoli :)

Mila sa for siden:

Velkommen og lykke til fra meg også! :klem:

Helene sa for siden:

velkommen og lykke til med jakten på eggløsningen!

Enid sa for siden:

Oj! Som å lese om meg selv jo!! Helt skummelt! :eek:
Jeg har også pcos - men har fått mer energi og bedre immunforsvar etter at jeg begynte på blodtrykksmedisin og lavkarbo for 3 måneder siden. Jeg er også mindre trøtt. Håper du får en lignende reaksjon - kanskje vi kan motivere hverandre litt her inne? :) Gleder meg til å følge deg - lykke til!

Iset sa for siden:

Lykke til!!

Hilsen en med-prøver (jeg er også på snartgravid, dog ikke så aktiv som jeg var før jeg ble gravid med lillemor). :)

prøvepia sa for siden:

Aline: takk, det skal jeg huske på!

Mila: takk takk! Likte kostholdsfilosofien din veldig godt! :D

Helene: tusen takk!

Enid: jeeee - vi kan bli de nye partners in crime! Send meg gjerne en PM. ;) Vi må følge opp.

Iset: tusen takk og gratulere med graviditeten!! Håper å komme etter med denne livsstilsendringa!!

Enid sa for siden:

Hei hei - hvordan går det med deg?

prøvepia sa for siden:

Hei Enid!

Joda, det går fint! Er i mye bedre form nå om dagen - sluttet å være så svimmel, så nå begynner vel kroppen å bli vant til kostholdsendringen. Og så har jeg blitt kvitt søtsuget, og det er deilig. Sliter litt med å føle at kostholdet blir ganske ensformig, men det er mest fordi jeg ikke har giddet å sette meg inn å så mange oppskrifter ennå... :rodme: Har gått til innkjøp av en skritteller også, og merker motivasjonen med det! Særlig siden jeg har meldt meg inn i en skrittellergruppe på snartgravid.com og må oppdatere hver dag hvor mye jeg har gått. Sånn som i dag hadde jeg egentlig tenkt å gå en lang tur, men så regner det så vanvittig, så jeg orka ikke. Men nå skal jeg dra ut steppemaskinen og ta en lang "tur" her hjemme istedet - og det hadde jeg neppe giddet hvis jeg ikke måtte skrive inn hvor mange skritt jeg har gått i dag på forumet. :D

Gleder meg også til å veie og måle meg i morgen, sånn at jeg får oppdatert status her inne. Jeg syns jeg merker at det allerede har gitt litt resultater...! :p

Ellers går det litt opp og ned med babyprøvingen da. Venter nå på ny utredning hos ny spes. gyn. siden den forrige jeg hadde var helt høl i huet og ikke gjorde jobben sin ordentlig... Har time 2. nov, så det er jo ikke så kjempelenge til, men når man er sååååå babysyk så blir man litt utålmodig. :rolleyes: Jeg bare håper jeg blir tatt på alvor her. Forrige gyn. slurvet veldig siden jeg bare er 23 år og dermed "ikke har det travelt" med å få barn. Hva vet han om det liksom? Vi har da prøvd i to år! Dessuten syter jo de fleste eksperter om at grunnen til at så mange blir ufrivillig barnløse er at kvinner nå til dags venter for lenge med å få barn, fordi de skal ha lang utdanning, karriere, hus, bil og campingvogn, men hvorfor nøler de sånn med å hjelpe oss som vil ha barn i ung alder da? Det er en ting som irriterer meg ganske for tiden... :mad:

Jaja, i kveld skal jeg på bryllupsfest og ha det gøy! Så da legger jeg de vonde tankene til side for en stund. :p

Hvordan står det til med deg da? :klem:

Enid sa for siden:

Så flink du er til å gå da! 10 poeng til deg! :blomster:

Jeg har influensa... litt kjedelig, og ekstra vanskelig å holde kostholdet (blir så godtesyk når jeg ligger foran tv'n) men jeg klarer det nå på et vis! Får ganske dårlig samvittighet for at gå-rutinen min er brutt, men håper å komme inn i det igjen når jeg blir frisk!

Tror det er viktig å variere kostholdet slik at man ikke blir lei ja... Noen enkle tips/oppskrifter som gjør det lettere å variere dersom man blir lei:

-Cottage cheese med hakkede epler og nøtter og kanel
-Blomkålmos ved siden av kyllingfiléen (dampet blomkål, lett hvitost, salt, pepper og naturell yoghurt stavmikses til en mos; kjempegodt!)
-Grønnsaker og dip til kveldskos
-Fiberrik med cottage cheese, kanel og eplemos
-Lindbergs havrevelling
-Fruktsalat med krem til dessert
-Ostetallerken: Diverse oster, eple, paprika, agurk, og kanskje litt kjøttpålegg (feks pastrami eller roastbeef)
-Lindberg-bar til mellommåltid - kjekt å ha i veska på bytur feks!

Anbefaler også å kjøpe den nyeste Lindbergboka og sette seg godt inn i den - mange gode menyforslag og supre oppskrifter!
Lykke til da ;)

jeef-micro sa for siden:

Håper det går bra med den nye gynekologen da... Sånn sett er vi ganske heldige heri Trondheim, for dette er et felt det satses veldig mye på, og jeg vet at en del unge også får tilbud om assistert befrukning...

Trist om de bruker alderen din mot deg, for en dag er det for sent, så man bør ikke vente for lenge...

prøvepia sa for siden:

Takk, Enid - flotte tips!! :D

Nå har jeg altså steppet 6000 skritt - tok litt over en time! Puh... Lenge siden jeg har vært så svett! Men det føles utrolig deilig. Har hatt maskinen siden mai, men aldri klart å brukt den mer enn en halvtime i strekk. Ennå nå er det lenge siden jeg har brukt den, så klarte jeg over en time og jeg kunne sikkert fortsatt! Nå tror jeg virkelig den nye energien har kicket inn altså! :D Er så fornøyd.

Uff, det er så kjedelig å ha influensa. Kjenner meg veeeldig godt igjen i det å få lyst på godteri og snacks når man ikke kan gjøre annet enn å ligge foran TV'en. Inntil 6 dager siden var jeg AVHENGIG av å se på TV til hvert måltid, til og med frokost. Det har jeg sluttet med nå. Nå konsentrerer jeg meg heller om maten, og at jeg får i meg nok vann og kosttilskudd. Man får et helt annet forhold til maten når man spiser for å holde seg frisk, i motsetning til å bare ville ha noe å putte i kjeften... Men litt godt skal det jo være uansett da. :p

Ikke få dårlig samvittighet for at du ikke får trimmet i sykdomsperioden! Det får du nok av tid til å ta opp igjen senere. Er det én ting jeg har lært av å ha dårlig immunforsvar og derfor vært syk én gang i måneden, så er det at man ikke kan stresse for å komme i form igjen. Den kjappeste måten å bli frisk er å ligge strak ut til det er helt over. Ellers risikerer man tilbakefall. Så hvil med god samvittighet!!

Vi snakkes! :cool:

Enid sa for siden:

Jo du har helt rett - eneste som funker! Takk! :)

Aline sa for siden:

viktig poeng :)

prøvepia sa for siden:

Søndag 01.10.06 - uke 1

Vekt: 73kg/68,5kg/
Vekttap: - 4,5kg. :eek: :D
BMI: 27/26/

Brystmål: 108,4cm/104,5cm/ - 3,9cm.
Livvidde: 103,4cm/99cm/ - 4,4cm.
Hoftemål: 98,4cm/96,5cm/ - 1,9cm.
Lårvidde: 54,7cm/53,4cm/ - 1,3cm.
Totalt tap: - 11,7cm.

Helse: første dagene veldig svimmel og energiløs. De tre siste enorme bedringer i energi og form ellers! Vet ikke om blodtrykket er lavere - det skal måles hos legen 19.10. Fordøyelse? - Mye sjeldnere på do...

PCOS; eggløsning? Skal sjekkes 12.10. Myyye bedre hud i ansiktet! :D I dag har jeg bare én kvise, og dét er sjeldent det. Ikke merket noe forskjell på behåringen.

Aline sa for siden:

Så bra resultat!! Gratulerer så mye!!

:klem:

Enid sa for siden:

Wow! Så bra!!! :blomster:

prøvepia sa for siden:

Takk Aline og Enid!! Ja, hadde det bare gått like fort i ukene fremover...! Da hadde jeg vært i mål på 4 uker, hehe. Men nå regner jeg med det går litt saktere. Målet er 0,5kg - 1kg i uka. Det viktigste er jo uansett helsa, men jeg må jo innrømme at jeg synes det er veldig morsomt å se at det påvirker vekta også... :p

Men dere - hvilke kosttilskudd tar dere med dette kostholdet? Jeg tar hver morgen to Omega-3 kapsler, 1 folat (det er jo fordi vi prøver å bli gravid, da) og 1 krom. Er det noen andre kosttilskudd jeg bør ta?

Aline sa for siden:

Ta en titt inne på kosttilskuddelen av forumet, jeg må innrømme at jeg ikke er helt oppdatert :)

Mum 4 2 sa for siden:

Hei og velkommen hit. Fin plan du har, og du har vært superflink!

Er det ikke rart at man kan spise seg gravid. Gjorde det med begge mine jeg, den ene IVF`er etter 4 1/2 mnd lavkarbo (legen mente at lavkarbo og -25 kg var grunnen til at jeg ble gravid - hadde ett mislykket forsøk før dette). Nr 2 kom av seg selv, etter noen uker med lavkarbo og metformin. Trodde ikke det var sant jeg, men det var det.

Håper du kommer til en bedre gyn. denne gangen. Vet jo ikke hvor du bor, så jeg kan ikke anbefale deg noen heller. Som jeefern sier, så er vi PCOS`ere veldig heldige her i Trondheim.:)

Da jeg var på Lindbergklinikken i 2002 (før mitt første svangerskap) så ville de at jeg skulle spise GLA (nattlysolje), omega 3 og folinsyre med tanke på eggkvalitet og graviditet. De to siste tar du jo allerede, men du kan kanskje supplere med GLA.

Lykke til!

prøvepia sa for siden:

Hei Mum_4_2!

Tusen takk for meldingen - det er så inspirerende å høre slike historier!! Gratulerer med to lavkarbo-unger! :p Jeg håper det gjør samme susen for meg! :D

GLA ja, det hørtes lurt ut! Det skal jeg ut å kjøpe i morgen. Tusen takk!

Torkil sa for siden:

Hei
Du skriver at du følger Lindberg, men samtidig spiser mindre enn 20 gram KH pr dag. Da er du trolig i ketose.
PCOS skyldes oftest en kombinasjon av overvekt, insulinresistens og hyperinsulinisme. Det finnes ikke noen bedre behandling enn kostindusert ketose i slike tilfeller. Insulinnivåene vil umiddelbart normaliseres, blodtrykket går ned, totalkolesterolet går ned og det gode HDL-kolesterol går opp. Er du i tivl om dette er det bare å sjekke rundt i forumet og benytte søkefunksjonene.
Metformin og de nyere medisiner er og blir plaster på såret og gjør lite medhovedproblematikken.
Det er ikke så få personer med PCOS som har blitt gravide på kostindusert ketose. Selv vet jeg om flere som har opplevd dette på ketolysekuren - og det lenge før de er blitt normalvektige.
Så, hold for all del på med ketose, noe du evt kan sjekke med urinstix. De fleste vil etter 1-2 uker oppleve en betydelig energi og magetrøbbel blir en saga blott.

Lykke til
Torkil:)

prøvepia sa for siden:

Hei Torkil! Takk for god informasjon! Ja, jeg merker jo at dette med å holde seg under 20g karbo hver dag ikke er så vanskelig som man kanskje skulle tro - spesielt når man har god grunn til å følge det.

Så jeg tror jeg fortsetter med dette, ja. :D

Mum 4 2 sa for siden:

Jeg glemte å si at jeg fulgte Lindbergs opplegg for kostindusert ketose. Altså har også Lindberg opplegg for ketose. Ikke så strengt som Ketolysekuren, men funket som bare det. Jeg var i ketose ved å ligge under 40 karber pr dag, og hadde det supert. Topp humør, fikk igjen gløden i huden, fikk overskudd til trening og generelt velbehag.

Skal bli koselig å følge deg fremover.

prøvepia sa for siden:

Jeg tror nok jeg må være ganske streng. Prøvde meg på en liiiiten skål med bringebær og fløte på søndag kveld, våknet opp mandag med hodepine og ellers crappy form og hadde gått opp 0,5kg. Så da blir det hardkjør en stund til fremover. :p

Helene sa for siden:

Det var synd. bringebær er jo nesten ikke karbohydrater i. jeg kan spise masse bringebær uten å merke noe.

for håpe du etter hvert kan unne deg det du også.

Enid sa for siden:

Så kjipt! Jeg tåler ca 3 frukt og 200-300 gram bær pr dag - tok det veldig forsiktig med frukt og bær de to første månedene, men nå er alt i orden! Håper det ordner seg for deg, for frukt og bær gjør en stor forskjell i hverdagen min iallefall ;)

prøvepia sa for siden:

Ja, det er sikkert bare at jeg var for tidlig ute med sånne ting. Får prøve å føre det inn i kostholdet igjen litt fremover i tid. Skal nok gå bra. :p

prøvepia sa for siden:

Jeg gadd ikke måle meg på søndag siden veiinga gikk så dårlig. Vel vel, får bare brette opp armene og skjerpe stilen. :D

Søndag 08.10.06 - uke 2

Vekt: 73kg/68,5kg/69,5kg/
Vekttap: - 3,5kg

Helse: Samma.

PCOS; har jeg hatt eggløsning? Tror kanskje det. Kjente stikkinger og strekninger i nederst til venstre på magen i går, og i dag var tempen mye høyere! Hvis det var EL så traff vi ganske bra óg, siden vi hadde oss på søndag og i går! Hihi. Skal å ta blodprøve på torsdag, så da får jeg vite om det var EL.

Iset sa for siden:

Så spennende!!! Jeg har begynt å få regelmessig mens, men er svært usikker på eggløsningen foreløpig. Så her "har vi oss" annenhver dag minst, for da VET vi jo at vi treffer om jeg har eggløsning. Om egget fester seg er jo derimot ikke sikkert, men greit å vite at vi iallefall treffer. :D

Håper det blir klaff på oss begge snart, jeg vil ha ny baby NÅ! :hulk:

Luttmo sa for siden:

Så flink du er om dagen, prøvepia!!

Lykke til videre i karbokrigen.:klem:

prøvepia sa for siden:

Iset: krysser fingrene for dere!!! :D

Luttmo: næmmen hei! Du her og? Snakk for deg sjæl da - DU har jo vært råflink!! :p Kosli altså.

Luttmo sa for siden:

Sniker litt stille i gangene her ennå. Har fått masse flott info her, hadde aldri klart det uten å lese på dette forumet.

Kommer nok til å bli mer aktiv etter hvert, tenkte jeg skulle bestille Ketolyseboka i dag, har noen Atkinsbøker, men de er fryktelig dårlige synes jeg.

Ha en fin dag snuppa!

prøvepia sa for siden:

:blinke: Ikke noe nedgang denne uken heller. Men jeg vet hva det er - jeg slurver med både antall karbohydrater, drikke nok vann og å spise regelmessig. Da kan man ikke annet forvente... Så nå MÅ jeg skjerpe meg!! Har bestilt Ketolyseboken - håper den kommer fort! I mellomtiden må jeg prøve å skjerpe meg på egenhånd. Brette opp armene :boxing:

Søndag 15.10.06 - uke 3

Vekt: 73kg/68,5kg/69,5kg/69,5kg/
Vekttap: - 3,5kg

Helse: Samma.

PCOS; ikke noen forandring. Får vite om jeg har hatt EL om 5 dager.

Enid sa for siden:

Hvordan går det med deg, Prøvepia?

prøvepia sa for siden:

:o

Har sklidd litt ut her i det siste... :rolleyes: Gått opp 1 kilo til, så nå er jeg på 70,5kg. :mad:

Men nå har jeg endelig fått ketolyseboka, så nå skal jeg NILESE hele boka, og SÅ... DA skal det bli andre boller! :D

psyker meg opp!

Enid sa for siden:

Bra! Ikke tenk på den ene kiloen - nå er du på rett vei! Lykke til, håper å få høre mer fra deg her inne! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.