< Tilbake til oversikten

Titti's kjøttdeigform

Titti sa for siden:

Denne laget jeg en dag jeg hadde mye blomkål/brokkoli-mos til overs.

Fres hakket løk i gryte, sammen med 1 ts krystet hvitløk, tilsett hakket sopp og la det frese litt til. Ha oppi kjøttdeigen. Ha oppi 1 ts chilipasta, 1 buljongterning (jeg brukte den med hvitløk og persille), salt og pepper.

Når kjøttdeigen var ferdigstekt hadde jeg oppi en raspet gulrot, en boks hakkede tomater, 1 dæsj tomatpure og noen skjeer med rømme. Krydret litt mer med chilipulver og basilikum og lot det stå og småputre et kvarters tid, mens jeg raspet ost og lagde salat til å ha ved siden av.

Legg mosen i en ildfast formen. Kjøttfyllet oppå og masse ost på toppen.
I ovnen på 200 grader i ca 20 minutt, til osten er smeltet.

mofe sa for siden:

Hen får man kjøpt chilipasta?

Nille sa for siden:

Denne skal jeg prøve, - men uten gulerot. Den er det for mye karber i for meg.

:sikle:

Titti sa for siden:

Ja, jeg droppet gulroten nå!

Chilipasta får du kjøpt på Meny, Ultra osv.
Står gjerne sammen med krydder eller der hvor f.eks taco osv er.
Samme glass som pesto, currypasta osv.

Kan minne om chilisaus, men har tykkere kosistens.
Gjør virkelig susen i maten. Nydelig til kylling og laks også.
Har ikke sjekket karboinnholdet, men det er hvertfall uten sukker.

Gutten min på snart 4 år liker ikke mammas blomkålmos, men når det ble blandet slik gikk det ned på høykant :D

Stella sa for siden:

Er chili pasta det samme som sambal oelek?

Titti sa for siden:

Samba hva for no? He he, jeg vet ikke jeg. Det der har aldri hørt om ;)

Så de

Nille sa for siden:

Sambal Oelek er chili paste ja. Det er den jeg bruker. Syns den er den beste ! :D

Stella sa for siden:

Takk Nille.
Er den jeg altid har brukt men tenkte der kanskje var noe her oppe ;) som bare het chilipasta :)

mofe sa for siden:

Til laks? Hmm, høres spennende ut - har du oppskrift? :)

Titti sa for siden:

Ikke så avansert, men...

Legg lakesefilet i ildfast form. Smør chilipasta, hvitløk og pepper over filetene. Legg litt paprika, løk, sopp oppå. Brokkoli rundt langs sidene.
Hell over en skvett fløte og ost på toppen.
Gratineres i ovnen ca 30 min, 200 grader, til fisken er stekt og osten smelten Velbekommen :D

(ps blitt tipset om denne av Hedda :) )

mofe sa for siden:

Wooh, hørtes utrolig godt ut :ja:

Smurfine sa for siden:

Den blomkål/brokkolimosen din er det den som står i fedon sin bok som blomkålmos og så bare tilsetter du brokkoli?

Titti sa for siden:

Det er blomkålmosen som Iset la ut en gang på PK. Den med fetaost, hvitløk og smør, men jeg bruker philost i stedet. Og så koker jeg både blomkål og brokkoli, for forandringens skyld ;)

Titti sa for siden:

Jeg elsker smeltet ost :)
Og så er det så praktisk med form, kan gjøre alt klart og så gjør det seg selv og bare slenge inn i ovnen når man kommer hjem fra jobb :D

Siljevanilje sa for siden:

denne var helt sinnsykt god, jeg hadde masse chilli og hvitløk oppi, gikk rundt å stinket etterpå. fikk ikke så mange kyss av sambo. men men . det var verdt det :D

Titti sa for siden:

Så bra at den falt i smak :D Den blir enda bedre dagen etter ;) Kan vel minne litt om din pølsegrateng?

Siljevanilje sa for siden:

nja litt, 2 av hoved ingrediensene er jo d samme :D ska ha til frokost idag. gleder meg. når jeg atter en gang forteller mor å far hva slags "middag" jeg har til frokost, så ler de og rister på hodet , hehe :lol:

Titti sa for siden:

He he, det var det jeg mente ;) Ja, det er litt av en frokost ;)

Pipp sa for siden:

Denne skal prøves idag...løser du opp buljongterningen i vann eller putter du den rett i retten ???? Nå føler jeg meg dum som spør om slikt:p

Titti sa for siden:

Jeg tok buljongen rett opp i retten jeg :) Lykke til :D

Pipp sa for siden:

Da gjør jeg det også......:)

Pipp sa for siden:

Da var middagen fortært:D nam nam......jeg brukte blomkål og brokkoli grateng istedet for mos, men det ble kjempegodt det også:)

Titti sa for siden:

Så bra at det falt i smak :D

Er det mye k i den gratengen?

Pipp sa for siden:

Jeg kikket på pakken og reagerte på at jeg ikke synes det var så mye, men nå spiser jeg noe K da.
Jeg kan sjekke når jeg kommer hjem etterpå;)

Pipp sa for siden:

karbohydrat : 3 gram ett eller annet pr 100 gram. Tenke at det var vel ikke så gæli......

Titti sa for siden:

Veldig god den gratengen, hadde den til middag i går :sikle:

Pipp sa for siden:

Det synes vi også.....mektig også:)

Odlo sa for siden:

Jeg er litt ny i gamet, så jeg spør for sikkerhetsskyld. Kan jeg spise dette i induksjonsukene til Atkins?

Grethe B sa for siden:

Ville ha "holdt meg unna" raspet gulrot og tomatpurè...
men du kan jo mixe litt med retten...:)
Et tips er å studere karb.tabellen...:rolleyes:
[size=3][/size]
Lykke til videre!

Titti sa for siden:

Signerer det Tupp1 skriver. Kutt ut tomatpure og gulrot hvertfall.

Titti sa for siden:

Ja, den er mektig.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.