< Tilbake til oversikten

Kakaopulver?

LilleVille sa for siden:

Jeg har fått en ide til en oppskrift jeg har tenkt å prøve å "lavkarbofisere". Der skal det være sjokoladekrem. Kremfløte+splenda blir krem, men hva med sjokoladesmaken? Hva har minst karbohydrater? Kakaopulver? Har lest noen her har skrevet om 100% kakaopulver eller noe sånt, er det en spesiell kakao, eller duger det med vanlig Regia bakekakao? Har funnet ut at den har 13,4 g karbohydrater pr 100 g, må bare finne ut hvor mye som trengs for å lage en god sjokoladekrem da....

Noen som har andre forslag med mindre karbohydrater?

jeef-micro sa for siden:

jeg har brukt vanlig bakekakao, for det er så liten mengde som skal til. en boks med kakaopulver er på 250 gr aller noe, og det blir sikker noe slikt som 40 karber tilsammen. Når jeg da bruker to ts pr fløteboks (eller hva jeg blander med) og dette igjen er nok til feks 5 personer så blir mengden karber veldig liten pr pers...

men man må jo finne ut hvor viktig dette er da...om hvor mye den mengden teller for deg

Mya sa for siden:

Jeg har brukt sukkerfri sjokolade som jeg smelter, det blir veldig bra. Brukt cavalier blant annet superbra

Nille sa for siden:

Jeg bruker Valrhona 100% kakaopulver, ca. 1/2-1 ts pr dl fløte.... Has i på slutten av piskinga ! Det er så lite karber i kakaoen at det går som 0. men du må kanskje ha i litt Splenda eller søtstoff i tilleggg... smak deg frem. Lavere i karber kommer du uansett ikke (på grunn av fløten) ! :D

LilleVille sa for siden:

Takk Nille! Hvor får man kjøpt sånt? Helsekost? Større matbutikker?

themonk sa for siden:

Hvor mye karbohydrater er det i den egentlig?

LilleVille: Bare sånn for å få klarhet i det. Regia Bakekakao er også 100% kakao. Valrhonaen er dog litt mer eksklusiv. De har den i enkelte marvarebutikker, Ultra og Jacobs, og noen kaffebutikker/kaffebarer.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.